FIA komt in Frankrijk met nieuwe 'flexi-wing' tests: dit gaat er veranderen

FIA komt in Frankrijk met nieuwe 'flexi-wing' tests: dit gaat er veranderen

Dat de FIA strenger gaat kijken naar de flexibele achtervleugels in de Formule 1, was al een tijdje duidelijk. Maar wat gaat er precies veranderen bij de testmethode van het veiligheidsorgaan? F1Maximaal legt uit waar teams met 'flexi-wings', zoals Red Bull Racing, rekening mee moet houden vanaf de Grand Prix van Frankrijk.

Om te begrijpen wat er precies verandert in de tests van de FIA, is het eerst handig om te weten wat er precies fout ging in de vorige tests. De achtervleugels werden getest door een gewicht van 75 kilo aan horizontaal-benedenwaartse kracht op de vleugel te drukken, en 50 kilo aan verticale kracht richting de achterkant van de achtervleugel. Hier werd de exponentiële buiging echter niet goed gemeten, zoals we in de foto hieronder zien.

FIA-test bij de flexibele achtervleugel

FIA komt in Frankrijk met nieuwe 'flexi-wing' tests: dit gaat er veranderen
De oorspronkelijke FIA-test meet de buiging, maar houdt geen rekening met de exponentiële buiging van de F1-vleugels

Op hogere snelheden neemt de buigzaamheid van de vleugels exponentieel toe. De oude FIA-test blijkt niet streng genoeg te zijn om deze buigingen te waarnemen, waardoor besloten is om de kracht op de vleugel te verhogen. Hierdoor neemt de test vanaf de GP van Frankrijk een deel van de daadwerkelijke buiging van de achtervleugel mee, gezien het blauw 'FIA-test' balkje verder naar rechts opschuift. Ook het aantal millimeters dat de vleugel mag buigen wordt strenger.

Wat zijn de nieuwe eisen van de FIA?

Vanaf de Grand Prix op Circuit Paul Ricard wordt de horizontale kracht (richting de benedenkant van de auto) verhoogd van 75 kilo naar 100 kilo. Waar in Baku de flexibiliteit nog maximaal 3mm mocht zijn, wordt dit in Frankrijk verlaagd naar 1mm aan buiging. Ook de verticale kracht (richting de achterkant van de auto) op de achtervleugel wordt verhoogd, deze stijgt van 50 naar 75 kilo. Hier mag ook maar één millimeter aan buiging te zien zijn.

De afgelopen weken kregen de teams al de tijd om hun achtervleugel aan te passen naar de nieuwe testwijze van de FIA. De kans is dan ook groot dat een aantal teams naar Frankrijk afreizen met een iets stevigere vleugel, zodat de test 'gewoon' wordt doorstaan.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Nieuwe reglementen dwarsbomen Mercedes: 'Hadden we kunnen voorkomen'

Toto Wolff ziet zijn team dit jaar ongebruikelijke fouten maken. Mercedes heeft een aantal keer wat steken laten vallen dit s...

Horner onthult: 'Stoel Verstappen brak bij impact na crash'

Christian Horner heeft een kleine week na het ongeluk van Max Verstappen in de Grand Prix van Groot-Brittannië een boekje ope...

Verstappen over nieuwe regels: 'Niet erg om 3 seconden langzamer te gaan'

Max Verstappen denkt dat de nieuwe regels voor 2022 helemaal niet zo streng zijn als ze lijken. De coureur gelooft dat er in...

Waarom inhaalacties in Copse wél kunnen, maar die van Hamilton op Verstappen flopte

De poging tot een inhaalactie van Lewis Hamilton op Max Verstappen in Copse, en het vervolgens veroorzaken van een ongeval, h...

Russell naar Mercedes niet zeker: 'Zolang Hamilton daar zit, blijft hij bij Williams'

Het heeft er alle schijn van dat George Russell na drie jaar in dienst van Williams in 2022 de overstap zal maken naar het fa...

F1 in het kort | Steiner: 'Schumacher heeft nog niet getekend, maar er zijn afspraken gemaakt'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Albon: 'Ik leer veel van Verstappen en Perez over de auto'

Alexander Albon geeft aan veel te leren van zijn seizoen als reservecoureur bij Red Bull Racing. Niet alleen de 2021-bolide h...

Horner baalt nog steeds van crash Verstappen: 'Hamilton was de agressor'

Christian Horner ziet dat Lewis Hamilton zijn gelijke heeft gevonden in Max Verstappen. In een interview met The Race laat de...

Sainz: 'De McLaren is het moeilijkst om in te halen'

Carlos Sainz heeft een ietwat frustrerend weekend achter de rug in zijn Ferrari. Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de...

Lees meer

Net binnen

Alonso onder indruk van volgende generatie F1-coureurs: 'Goede fase voor de sport'

Fernando Alonso is erg onder de indruk van de volgende generatie top Formule 1-coureurs, zo laat hij weten in gesprek met de...

Sainz: 'De McLaren is het moeilijkst om in te halen'

Carlos Sainz heeft een ietwat frustrerend weekend achter de rug in zijn Ferrari. Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de...

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

F1 in het kort | Steiner: 'Schumacher heeft nog niet getekend, maar er zijn afspraken gemaakt'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Roy Nissany: 'Formule 1 behalen is moeilijk, maar ik doe er alles voor!'

Tijdens de eerste vrije training op Circuit Paul Ricard mocht Formule 2-coureur Roy Nissany plaatsnemen in de Williams van Ge...

Lees meer