FIA komt in Frankrijk met nieuwe 'flexi-wing' tests: dit gaat er veranderen Formule 1
Formule 1

FIA komt in Frankrijk met nieuwe 'flexi-wing' tests: dit gaat er veranderen

FIA komt in Frankrijk met nieuwe 'flexi-wing' tests: dit gaat er veranderen

Dat de FIA strenger gaat kijken naar de flexibele achtervleugels in de Formule 1, was al een tijdje duidelijk. Maar wat gaat er precies veranderen bij de testmethode van het veiligheidsorgaan? F1Maximaal legt uit waar teams met 'flexi-wings', zoals Red Bull Racing, rekening mee moet houden vanaf de Grand Prix van Frankrijk.

Om te begrijpen wat er precies verandert in de tests van de FIA, is het eerst handig om te weten wat er precies fout ging in de vorige tests. De achtervleugels werden getest door een gewicht van 75 kilo aan horizontaal-benedenwaartse kracht op de vleugel te drukken, en 50 kilo aan verticale kracht richting de achterkant van de achtervleugel. Hier werd de exponentiële buiging echter niet goed gemeten, zoals we in de foto hieronder zien.

FIA-test bij de flexibele achtervleugel

FIA komt in Frankrijk met nieuwe 'flexi-wing' tests: dit gaat er veranderen
De oorspronkelijke FIA-test meet de buiging, maar houdt geen rekening met de exponentiële buiging van de F1-vleugels

Op hogere snelheden neemt de buigzaamheid van de vleugels exponentieel toe. De oude FIA-test blijkt niet streng genoeg te zijn om deze buigingen te waarnemen, waardoor besloten is om de kracht op de vleugel te verhogen. Hierdoor neemt de test vanaf de GP van Frankrijk een deel van de daadwerkelijke buiging van de achtervleugel mee, gezien het blauw 'FIA-test' balkje verder naar rechts opschuift. Ook het aantal millimeters dat de vleugel mag buigen wordt strenger.

Wat zijn de nieuwe eisen van de FIA?

Vanaf de Grand Prix op Circuit Paul Ricard wordt de horizontale kracht (richting de benedenkant van de auto) verhoogd van 75 kilo naar 100 kilo. Waar in Baku de flexibiliteit nog maximaal 3mm mocht zijn, wordt dit in Frankrijk verlaagd naar 1mm aan buiging. Ook de verticale kracht (richting de achterkant van de auto) op de achtervleugel wordt verhoogd, deze stijgt van 50 naar 75 kilo. Hier mag ook maar één millimeter aan buiging te zien zijn.

De afgelopen weken kregen de teams al de tijd om hun achtervleugel aan te passen naar de nieuwe testwijze van de FIA. De kans is dan ook groot dat een aantal teams naar Frankrijk afreizen met een iets stevigere vleugel, zodat de test 'gewoon' wordt doorstaan.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws