FIA-veiligheidscoördinator Laurent Mekies: 'FIA wil ongelukken niet voorkomen'

Formule 1
zaterdag, 07 oktober 2017 om 21:35
standaardfoto f1maxjpg

Volg F1Maximaal.nl op Google

Stel ons als voorkeursbron in om onze artikelen vaker op Google te zien

Voeg toe als voorkeursbron op Google
Drie jaar geleden crashte Jules Bianchi dusdanig hard en ongelukkig op Suzuka dat het de Franse coureur negen maanden later zijn leven kostte. Laurent Mekies was destijds net begonnen als veiligheidscoördinator van de FIA en het ongeluk van Bianchi hakte er flink in bij de Fransman.
'Het was een grote schok', zegt Mekies in een interview met de Britse krant The Guardian. 'De sport had geen dodelijke ongelukken meegemaakt in meer dan twintig jaar. We zijn ons er van bewust dat het ongeluk elk moment toe kan slaan, maar toen het daadwerkelijk gebeurde was dat heel schokkend.'
De schok van de dood van Bianchi is nog altijd voelbaar, zeker wanneer het Formule 1-circus Suzuka aandoet, maar het thema veiligheid staat niet meer bovenaan de prioriteitenlijst van de Formule 1. Als er wel over veiligheid gesproken wordt, is de FIA meestal de gebeten hond bij zowel coureurs, teams als fans omdat ze de esthetiek van de auto om zeep helpen in een poging het gevaar uit te sport te weren. 
Merkies: 'Wij als FIA doen niets om ongelukken te voorkomen. We weten dat ongelukken bij de sport horen. We willen er alleen zeker van zijn dat de coureur in het ongeluk het na kan vertellen.' 
'Wij als FIA hebben zoveel verbeterd op het gebied van veiligheid, vaak tegen de publieke opinie in, vanwege het gevaar dat de meeste toeschouwers vaak vergeten. Het is echt gevaarlijk om deze auto's te besturen. De introductie van de Halo heeft op onze agenda gestaan sinds het overlijden van Dan Wheldon in 2011. Zolang zijn we al aan het lobbyen om deze oplossing te realiseren.'
De kritiek op de esthetiek kan Mekies begrijpen. 'We hebben zoveel concepten bekeken. Onze taak was het om de functionaliteiten en eisen waar het systeem aan moest voldoen op rijtje te krijgen en op een gegeven moment moet iemand de knoop doorhakken. Zoals zo vaak kiezen we bij de FIA voor maximale veiligheid. Daar zullen we geen compromis over sluiten. Ja, ik besef me dat een beslissing nemen die het uiterlijk van de sport veranderd gevoelig ligt, maar veiligheid moet boven alles gaan. We kunnen en willen niets ondernemen tegen rijders die op het circuit risico's nemen en lef tonen. Juist het tegenovergestelde, dit jaar hebben we de snelste wagen aller tijden toegestaan. We hebben de wagens sneller laten worden omdat we denken dat dat goed is voor de sport, maar niet zonder extra veiligheidseisen.'
 
loading
Populair F1-Nieuws
Laatste F1-Nieuws
Laatste reacties

Loading