Fry en Key leggen belang bij geheimhouding ontwerpideeën uit Formule 1
Formule 1

Fry en Key leggen belang bij geheimhouding ontwerpideeën uit

Fry en Key leggen belang bij geheimhouding ontwerpideeën uit

Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen tijdens de wintertests dat Formule 1-teams hun nieuwste uitvindingen voor hun auto's nog even geheim willen houden voor de andere teams. Ook dit jaar was dat weer het geval. Pat Fry en James Key, de technische mannen van respectievelijk Alpine en McLaren, legden tegenover Motorsport.com uit waarom teams hier zo'n belang bij hebben.

Zo koos Mercedes ervoor om tijdens de wintertests een deel van de vloer af te schermen met een stuk plastic, werd de interessante en opmerkelijke diffuser van de McLaren geblurd op de presentatiefoto's, kwam AlphaTauri vorig weekend naar Bahrein met een compleet nieuwe en andere neus en liet Red Bull Racing enkele twee onduidelijke foto's zien van de nieuwe auto tijdens de presentatie.

Je zou het allemaal overdreven kunnen vinden, maar volgens Fry zit deze geheimhoudingsmentaliteit diep verankerd in de cultuur van de Formule 1: 'Het is meer dan wat ook gewoon een principekwestie. Je mag nooit iets weggeven. Dat is me dertig jaar lang met de paplepel ingegoten, dus ik vind het moeilijk om dat te veranderen.'

'Dat is nu eenmaal de aard van de Formule 1'

Zo is de snelheid waarmee teams tegenwoordig iets kunnen kopiëren ook één van de redenen dat er geheimhouding is van onderdelen. Fry: 'Ik kan iets op een bepaalde auto zien en als dat een iets andere vleugel of vloer is, kan ik dat twee dagen later in de windtunnel testen en het een week later op de auto hebben. Dat is nu eenmaal de aard van de Formule 1, is het niet?'

Zijn collega bij McLaren, Key, deelt die mening: 'Het eerste wat we met elk nieuw idee doen, is deze met CFD (computational fluid dynamics, red.) inzichtelijk maken. Binnen een week heb je dan duidelijkheid en als er na die week nog steeds interesse is – of het nu gaat om onze diffuser of de vloer van Mercedes – dan gaat het er om dat je leert begrijpen of het eventueel op je auto zal werken. Dat is de sleutel. Daarna moet je het zo ontwerpen dat het op je auto past en testen in de windtunnel. Dat kan een week of twee later en daarna moet je het nog in productie nemen.' Volgens Key geeft dat nog maar eens het belang van geheimhouding aan.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws