ferrari lewis hamilton gp emilia romagna imola 2025 zondag Formule 1
Formule 1

Hamilton deelt verwachtingen voor regelwijziging in Spanje: 'Beïnvloedt de balans'

ferrari lewis hamilton gp emilia romagna imola 2025 zondag

Lewis Hamilton kende niet zijn beste weekend in Monaco. De Ferrari-coureur crashte in de laatste vrije training en kreeg een gridstraf na het ophouden van Max Verstappen. Hamilton blikt na het weekend terug op de experimentele tweestopper en laat zijn licht schijnen op de regelwijziging, die de FIA dit weekend in Spanje zal toepassen.

Hamilton was in de kwalificatie de langzaamste coureur van de kopgroep van Ferrari en McLaren en betaalde vervolgens de prijs voor een fout van race engineer Riccardo Adami. De Italiaan vertelde Hamilton in Q1 namelijk dat Verstappen niet bezig was met een snelle kwalificatieronde, waarna Hamilton weer versnelde. Verstappen zette echter wel aan voor een snelle ronde en werd zo opgehouden.

De wedstrijdleiding gaf Hamilton drie plekken gridstraf voor het moment. In gesprek met onder meer F1Maximaal.nl krijgt Hamilton de vraag of hij zijn straf al verwachtte. 'Ja', luidt het korte, maar duidelijke antwoord. 'Ik heb in ieder geval plekken gewonnen. Dat is het positieve. Dat ik uit het gevecht gehaald werd vanwege een gridstraf was balen.' Hamilton wist zich van een zevende plek nog op te werken tot een vijfde stek.

Experiment met twee pitstops

Na het weekend werd er volop gesproken over de vreemde race met twee verplichte pitstops. Hamilton is niet zo kritisch als veel collega's. 'Ik kan daar niet echt iets over zeggen. Voor mij maakte het in ieder geval weinig uit. Voor mijn race maakte het niet zoveel uit', meent de Brit, die lange tijd in niemandsland reed. Het experiment van de Formule 1 dwong Isack Hadjar en Fernando Alonso wel tot vroege pitstops, waardoor Hamilton al snel vrij baan kreeg. Met slechts één stop zou het voor Hamilton wellicht lastiger geweest zijn om beide coureurs in te halen, al viel Alonso uiteindelijk sowieso uit.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli ferrari hamilton pitstop gp monaco 2025 zondag
Hamilton kreeg weer snelle pitstops van Ferrari.

'Ik neem wel aan dat het de race ten goede kwam', verwacht de zevenvoudig kampioen. 'Eerder maakten coureurs gewoon geen pitstop (tot laat in de race, red.), en zo bleven ze iedereen dan ophouden.' Daar komt nog bij dat de undercut in Monaco niet goed werkt, omdat de bandenslijtage erg laag is en coureurs na een pitstop even tijd nodig hebben om hun banden op temperatuur te brengen.

Wat Hamilton betreft krijgt het experiment in ieder geval een vervolg. 'Absoluut. Ze moeten dit format blijven proberen', luidt de eerste reactie van Hamilton, die daarna aangeeft dat hij de perfecte oplossing ook niet heeft. 'Het voelde wel heel vergelijkbaar met vorige edities. Het is gewoon een heel, heel lastig circuit, omdat je hier niet kunt inhalen. Het evenement is wel spectaculair, en de locatie ook. Ik heb nog nooit zoveel fans gezien hier, dat was echt bizar. Het circuit is ook ongelofelijk over één ronde. De vrijdag en zaterdag zijn dus geweldig, maar op zondag heb je haast liever vrij', lacht de coureur uit Stevenage.

Invloed van regelwijziging

'Het weekend in Imola was goed, maar dit weekend was wat minder sterk, zoals je kunt zien', geeft Hamilton toe. 'De kwalificatie was niet verkeerd. Ik hoop op een beter raceweekend in Spanje.' Hamilton gaat deze week richting een van zijn sterkste circuits. De voormalige Mercedes-coureur won zes Grands Prix in het Zuid-Europese land en eindigde twaalf keer op het podium, waaronder negen van de afgelopen elf seizoenen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen spanje win grappig lewis hamilton perscofnerentie
In 2024 zagen we drie teams op het podium in Spanje.

In Spanje zal veel aandacht uitgaan naar de regelwijziging omtrent flexibele vleugels. 'Het zal zeker gevolgen hebben, want het beïnvloedt de balans een beetje', geeft Hamilton aan. 'Ik denk niet dat de gevolgen enorm zullen zijn, en ik verwacht ook dat alle teams vergelijkbare gevolgen zullen ondervinden. Ik denk niet dat het veel uit gaat maken.' Hamilton wordt tot slot gevraagd of hij in Spanje over nieuwe onderdelen beschikt. 'Niet voor zover ik weet.'

De tendens in de paddock is inmiddels dat de regelwijziging niet veel invloed zal hebben op de pure snelheid van de auto's. De gevolgen in de kwalificatie blijven dus vermoedelijk beperkt. De balans in snelle bochten zal wel veranderen, waarbij coureurs eerder overstuur kunnen ervaren. Dit kan ervoor zorgen dat bepaalde teams een stap terug moeten zetten met het management van hun achterbanden. Vooral McLaren blinkt hierin uit, en de constructeurskampioen is ook een van de teams met duidelijk flexibele vleugels.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws