George Russell was in Monaco al kansloos voor punten, maar de Mercedes-coureur koos er op zondag toch voor om een zeer opvallende actie uit te halen. Russell sneed de chicane bewust af. Mike Hezemans en Giedo van der Garde zijn kritisch op de uitvoering van die truc, en merken vol ongeloof op dat de kopman van Mercedes niet op de hoogte was van de regels.
Dat het weekend voor Russell erg frustrerend was, valt volledig te begrijpen. Na drie matig verloren vrije trainingen gaf Russell aan dat het gevoel in de kwalificatie opeens veel beter was. Nadat teamgenoot Kimi Antonelli in Q1 crashte, viel de Mercedes van Russell aan het begin van Q2 stil. Beide coureurs van het team stonden daardoor vanaf plekken veertien en vijftien voor inhaalraces.
Russell kent de regels niet
Een inhaalrace in Monaco klinkt bij voorbaat al als een kansloos verhaal, en dat bleek ook zo te zijn. Eerst zaten de heren vast achter een langzaam rijdende Liam Lawson, en daarna kopieerde Williams dat idee met beide coureurs. Russell zat eerste rang in de langzame optocht en had er op een gegeven moment genoeg van. Russell besloot de bocht af te snijden. Eerst weet hij zijn actie nog aan gevaarlijk rijden van Alexander Albon, maar later gaf hij toe dat hij de straf maar zou incasseren.
'Hij had moeten weten dat hij een drive-through zou krijgen', merkt Hezemans op bij Vrooooom, een programma van Viaplay. 'Dat was van tevoren namelijk uitgelegd. Ze hebben dit van tevoren gezegd.' Russell rekende namelijk op een tijdstraf van vijf of tien seconden, terwijl de wedstrijdleiding de straf vooraf al bepaald had. De GPDA-voorzitter kreeg geen verdere straffen, zoals strafpunten op zijn superlicentie.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Ik trek die Russell sowieso al niet met zijn gelul, maar dat is even persoonlijk', vervolgt Hezemans. 'Ik vind dat hij goed rijdt, maar ik trek dat hele karakter niet.' De analist had ook kritiek op de uitvoering van Russell. 'Als je het dan doet, doe het dan ook meteen. Doe het dan na één ronde! Hij blijft er eerst zoveel ronden achter zitten. Albon moet namelijk minimaal vijf ronden langzamer rijden, voordat Carlos Sainz dat gat getrokken heeft. Dan kun je dat gat dus ook trekken, en dan kun je wel een drive-through pakken, en dan ben je er wel voorbij.'
Wolff wist ook van niks
Russell wist in enkele ronden tijd voldoende uit te lopen bij Albon om de Williams-coureur voor te blijven, maar zat daarna alsnog vast achter Carlos Sainz, terwijl hij zijn beide pitstops nog moest maken. 'Het is wel raar dat hij de reglementen niet kent', zo haakt Van der Garde op de discussie in. 'Hij is altijd van alle regels. Hij weet precies hoe het in elkaar zit. Als je hem dan zo inhaalt, weet je dat je een drive-through krijgt.'
'Dat is onvoorstelbaar', gaat Van der Garde verder. 'Het team had ook moeten aangeven dat hij een drive-through zou krijgen. Ik vind dit best stom van hem. Het hele weekend was natuurlijk een drama voor Mercedes. Dit was verschrikkelijk.' Vervolgens blijkt uit een interview met Toto Wolff dat de Oostenrijker ook op vijf of tien seconden straf rekende. 'Dat is niet slim. Ik weet niet wat ze zaterdagavond gedaan hebben', aldus Van der Garde.
Mercedes verliet Monaco zo zonder punten, terwijl Racing Bulls en Williams na een tactisch spelletje wel met beide coureurs in de top tien eindigden. 'Sommige teams hebben gewoon goed nagedacht en hebben het slim gedaan en goede punten gepakt.' Racing Bulls sprong dankzij het sterke optreden naar de zevende plek. Mercedes zag Red Bull Racing en Ferrari juist tot op enkele punten naderen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties