Herbert snapt geklaag over baanlimieten niet: 'Goed dat coureurs een straf kregen' Formule 1
Formule 1

Herbert snapt geklaag over baanlimieten niet: 'Goed dat coureurs een straf kregen'

Herbert snapt geklaag over baanlimieten niet: 'Goed dat coureurs een straf kregen'

Johnny Herbert vindt het terecht dat de Formule 1-coureurs werden bestraft voor het overschrijden van de baanlimieten in Oostenrijk. Na afloop van de Grand Prix waren de track limits onderwerp van gesprek bij de rijders, en ze vonden het niet eerlijk dat ze voor één millimeter werden gestraft. Herbert stelt dat de coureurs niet hadden geklaagd als er grind had gelegen, of als er een muur had gestaan.

In totaal werden de baanlimieten op de Red Bull Ring 43 keer overschreden. Enkele coureurs ontvingen een tijdstraf van vijf seconden na meerdere waarschuwingen. 'Ik vind het goed dat de coureurs op het matje werden geroepen in Oostenrijk', stelt Herbert in een column voor Motorsportmagazine.com. 'Het is goed dat mensen gedurende de race een straf kregen. Er komt een punt dat je moet zeggen dat het genoeg is, en dat ze het nu echt goed in de gaten houden.'

De voormalig Formule 1-coureur snapt dan ook niet dat de rijders klagen over de wedstrijdleiding. 'Je moet altijd tussen de lijntjes rijden, dat leren de coureurs al in hun karttijd. Ze worden bestraft omdat ze de baanlimieten een millimeter overschrijden. Is dat terecht? Ja, ik vind van wel. Als je van het circuit gaat, dan moet er een consequentie zijn.'

Herbert: 'Vroeger was het een mentale uitdaging'

De coureurs zoeken nu vooral ook de limieten op bij de FIA. Herbert snapt deze pogingen, maar hij stelt dat het bestuursorgaan voet bij stuk moet houden. 'In mijn tijd probeerden we ook allerlei dingen, maar als Charlie Whiting zei dat je een bepaalde bocht niet mocht afsnijden, dan deed je dat ook niet. Je wist dat je een straf zou krijgen. Nu klagen de coureurs over de sausage kerbs, en dat ze mogelijk de auto beschadigen, maar als dat het geval is, moet je daar gewoon niet rijden. Als je tegen een muur aan zou rijden, dan ga je ook niet over de baanlimieten.'

Herbert denkt dat de FIA het vooral zichzelf lastig heeft gemaakt. De circuits zijn in de afgelopen jaren veranderd om de veiligheid te bevorderen, maar daardoor zijn er nu veel uitloopstroken. 'Vroeger moest je echt bekwaam zijn, want anders stond je vast in de grindbak. Ik kan me Blanchimont nog herinneren toen ik voor het eerst naar Spa ging. Er stond een muur die wel drie verdiepingen hoog was, en je kon daar gewoon niet wegkomen met een fout. Dat was ook een mentale uitdaging', aldus Herbert.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws