Max Verstappen was weer het onderwerp van de dag na de Grand Prix van Spanje. De Nederlander kwam in opspraak door zijn gedrag in de slotfase van de race, en dat gedrag werd ook bestraft door de wedstrijdleiding. Volgens voormalig F1-steward Johnny Herbert was deze straf meer dan terecht. De Brit is van mening dat alle coureurs hetzelfde behandeld moeten worden, maar hij benadrukt vooral dat 'vuil racen' keihard aangepakt moet worden.
Red Bull Racing besloot tijdens de safetycar aan het einde van de race Verstappen op harde banden naar buiten te sturen. Dit leverde veel onvrede op bij de viervoudig wereldkampioen, en dat is volgens Herbert te begrijpen. 'Ik weet dat Red Bull zei dat de verse harde banden hun enige optie waren, en ze wisten dat Charles Leclerc op de snellere band zat, dus die zou uiteraard meer tempo hebben. Een verse set harde banden kan in theorie beter zijn dan een oude set zachte of medium banden, maar de harde banden leken hier niet de juiste keuze', aldus de Brit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Het zou altijd al lastig zijn, ook voor Max Verstappen, met nul grip. Verstappen liet zijn talent zien toen hij de auto op de baan hield, terwijl die bijna uitbrak op het rechte stuk', stelt hij in gesprek met RoobertAlternatives. Toch had Red Bull weinig keuze volgens de oud-F1-coureur. 'Kun je het Red Bull-team kwalijk nemen wat er uiteindelijk gebeurde? Ik denk het niet, ze hadden gewoon geen opties meer. Maar de harde banden waren zeker de eerste trigger in Verstappens hoofd, hij zal al geïrriteerd zijn geweest over zijn situatie', aldus Herbert.
Verstappen was dus al pissig, maar het ging van kwaad tot erger. 'De volgende trigger was toen hij gevraagd werd om George Russell voorbij te laten. Die opeenstapeling van frustraties leidde uiteindelijk tot de botsing', legt Herbert verder uit. De Brit is van mening dat de straf voor iedereen hetzelfde moet zijn. 'Het zou niet uit moeten maken wie er betrokken is bij een botsing, of het nu om de tiende plek gaat of om het wereldkampioenschap. De straf moet voor iedereen even zwaar zijn, ongeacht wie de coureurs zijn of om welke positie ze vechten', aldus de voormalig steward.
Herbert wil dat er eerlijk gereden wordt
'Mensen op sociale media zullen boos zijn en vreemde, agressieve meningen hebben, maar de coureurs weten zelf dondersgoed wat goed en fout is', vervolgt hij. Herbert benadrukt dat er eerlijk gereden moet worden. 'We willen het vuile racen niet zien. Ik denk dan meteen terug aan 1994, tussen Michael Schumacher en Damon Hill. Hill werd bestolen. Dat was niet eerlijk', stelt Herbert. 'Hij had het kampioenschap in 1994 moeten winnen, maar dat gebeurde niet omdat Schumacher met een beschadigde ophanging na een eigen fout en een crash alsnog een actie maakte en zichzelf én Damon uit de race haalde.'
Herbert wil dat coureurs het maximale geven, maar wel op eerlijke wijze. 'Is dat een zuivere manier om een titel te winnen? Nee, absoluut niet. Dan ben je niet de betere coureur – je probeert je boven de regels te plaatsen. En dat soort situaties moeten we keihard aanpakken', aldus de voormalig coureur. 'Ik wil dat alle coureurs tot het uiterste worden gedreven. De actie van George Russell op Max Verstappen was verdomd goed. Dat was zo'n actie die je normaal gesproken van Max zou verwachten', zo concludeert Herbert.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties