130361_b9aaf1d43b586b933368cecd512615e1 Formule 1
Formule 1

Het inschrijfgeld voor 2021: Mercedes de sigaar, Red Bull komt goed weg

130361_b9aaf1d43b586b933368cecd512615e1

Voor het 2021-seizoen moeten de teams zoals elk jaar inschrijfgeld betalen. Auto, Motor und Sport heeft de documentatie opgegraven van dit inschrijfgeld en bevestigt dat Mercedes verreweg het meeste geld kwijt is voordat er ook maar één bolide het asfalt geraakt heeft. Red Bull Racing betaalt in totaal circa twee miljoen euro minder dan haar Duitse rivalen.

Het inschrijfgeld wordt als volgt vastgesteld: de teams betalen een basisvergoeding om deel te mogen nemen aan de sport met daar bovenop een vergoeding per behaalde punt in het vorige seizoen. Door deze twee variabelen bij elkaar op te tellen, komen we op het bedrag uit dat de deelnemers weg moeten leggen om jaarlijks officieel als Formule 1-team de boeken in te gaan.

Mercedes is de sigaar

Allereerst wordt er door het Duitse medium naar Mercedes gekeken. Het startbedrag van de regerend wereldkampioen is fiks. De FIA verrekent per behaalde WK-punt zo'n 6.830 dollar (circa 5.700 euro, red.). Valtteri Bottas en Lewis Hamilton wisten in de zeventien verreden races 573 punten bij elkaar te rijden. Het totaalbedrag dat het team kwijt is aan vergoedingen puur voor de behaalde punten komt daarmee neer op bijna vier miljoen dollar, ongeveer 3,25 miljoen euro.

Maar zoals eerder al aangegeven staat er ook een basisbedrag vast voor de deelnemers. Dit bedrag is iets meer dan een halve ton, 569.308 dollar (circa 470.000 euro, red.), wat dus opgeteld moet worden bij de kosten van de behaalde punten. Het totaalbedrag voor deelname ligt voor Mercedes dus iets lager dan 4 miljoen euro, op ongeveer 3,75 miljoen euro.

Geluksvogel Red Bull

Het bedrag dat Mercedes-rivaal Red Bull Racing neer moet leggen voor deelname ligt aanzienlijk lager. Dit heeft te maken met het feit dat de titelverdediger een hoger bedrag per punt moet afstaan dan haar achtervolgers. Het bedrag per punt ligt voor Red Bull en de rest van het veld op 5.691 dollar (circa 4700 euro, red.) per punt.

In acht nemend dat Red Bull in 2020 319 punten wist te halen, komt dit neer op een bedrag van ruwweg anderhalf miljoen euro ter compensatie van de in 2020 behaalde punten. Tel hierbij het basisbedrag van 470.000 euro op wat elke leverancier inlevert en je komt uit van een startbedrag van bijna 2 miljoen euro. Dit ligt dus bijna twee miljoen euro lager dan het bedrag dat directe concurrent Mercedes betaalt.

Waarom is dit een gelukje voor Red Bull? Omdat zijn relatief aan Mercedes het beter weg komen, maar in 2020 alsnog een zeer verdienstelijke prestatie neer hebben weten te zetten, met overwinningen. Daar betalen ze nu dus niet de hoofdprijs voor, wat Mercedes dus wel doet. In de Formule 1-wereld zijn enkele miljoenen echter bedragen waar de deelnemers niet wakker van liggen.

De overige teams

Volgens dezelfde puntentelling als die toegepast is bij Red Bull, eindigt McLaren met een inschrijfsom van iets meer dan 1,7 miljoen dollar (circa 1,4 miljoen euro, red.), voor Aston Martin ligt dit bedrag enkele tienduizenden lager en ook voor Alpine is de toelatingseis min of meer hetzelfde. De teams hebben immers ongeveer een vergelijkbare hoeveelheid punten behaald in 2020.

Ferrari, dat vorig jaar 2,75 miljoen euro lichter was na inschrijving, betaalt nu slechts iets meer dan een miljoen euro, terwijl voor AlphaTauri de som zelfs iets onder de miljoen ligt. Voor de drie laagst geklasseerde teams van 2020, Williams, Alfa Romeo en Haas, hangt de prijs rond de half miljoen, vooral het startgeld is bij deze teams van belang omdat er vorig seizoen bijna geen punten behaald zijn.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws