Hoe Gasly het onmogelijke wist te presteren door in te halen in Monaco Formule 1
Formule 1

Hoe Gasly het onmogelijke wist te presteren door in te halen in Monaco

Hoe Gasly het onmogelijke wist te presteren door in te halen in Monaco

Inhalen op het circuit van Monaco is de afgelopen jaren schier onmogelijk gebleken. Op de krappe baan in het prinsendom is de ruimte schaars, vooral met de steeds zwaarder en breder wordende wagens. In aanloop naar de Grand Prix van Monaco van dit jaar zagen de coureurs het dan ook somber in: de race zou weer een optocht worden. Achteraf gezien was dit grotendeels ook waar, maar Pierre Gasly zorgde voor een klein wonder met een dubbele inhaalactie. Hoe dit kon, zocht F1Maximaal voor je uit.

'Ik rijd op de zeventiende plek, wat heb ik nu te verliezen', zo meldde Pierre Gasly over de boordradio aan het begin van de race, waarna zijn team hem binnenriep voor intermediates. De rest van het veld reed in kletsnatte omstandigheden nog rond op de full-wets en had daar al een pittige kluif aan. De baan droogde echter in rap tempo op, waardoor mogelijkheden ontstonden voor de Fransman.

De full-wets verwerken bij een snelheid van 300 km/h ongeveer vijfentachtig liter water per seconde. Op Monaco haalt men deze snelheid niet, dus ligt de verwerkte hoeveelheid water wat lager. De intermediates verwerken een stuk minder water per seconde, namelijk zo'n 30 liter bij 300 km/h. De kans op aquaplaning, en daarmee een gebrek aan grip, ligt bij de intermediates een stuk hoger als er veel water op de baan ligt.

Plan bijna aan diggelen

Aan het begin van de race was dit zeker het geval. Met enkele riviertjes, plassen en veel spray was de natweerband absoluut de betere optie. Aan de voorkant van het veld durfden de coureurs het niet aan om over te stappen op de intermediate-band, zo werd over de boordradio's wel duidelijk. Voor Gasly bleek de keuze om al vroeg naar het lichtere geschut over te schakelen een heuse uitdaging. In ronde drie schoot de AlphaTauri-coureur bijna de muur in bij het Casino en ging hij rechtdoor bij de chicane. De droge lijn die ontstond, bleek nog niet voldoende droog voor de band met de groene wangen.

Na verloop van tijd verbeterden de condities op de baan. De regenbanden voerden het stilstaande water in rap tempo af en de regen stagneerde, waardoor een droge lijn ontstond. Door de toegenomen wrijving kwamen de banden van Gasly goed op temperatuur en leek het alsof de baancondities steeds meer de kant van de intermediates opkwamen. Bij de full-wets ontstonden bij sommige coureurs temperatuurproblemen, aangezien het profiel op het droge zorgt voor een kleiner contactoppervlak met het circuit, waardoor meer wrijving ontstaat. Dit leidde ertoe dat de Franse coureur snel zijn concurrenten naderde.

Eerste aanval: Zhou het slachtoffer

In ronde twaalf is het zo ver. Gasly is inmiddels de staart van Zhou Guanyu genaderd. Op de droge lijn heeft de Fransman veel meer grip en tractie, waardoor hij meer snelheid genereert dan zijn concurrent. Tussen het Casino en Mirabeau Haute, de bocht voor de haarspeldbocht, kan Gasly toeslaan. Bij uitkomen van het Casino zit hij dermate dicht op Zhou dat er zich een kans voordoet. Op de betere banden heeft Gasly een veel betere exit dan zijn concurrent, waardoor hij meer snelheid meeneemt op het korte rechte stuk en de mogelijkheid krijgt om een inhaalpoging te wagen.

'De mogelijkheid krijgt om' is hierbij wel een belangrijke noot. Verdedigen op Monaco is geen grootse uitdaging, zo lang je je wagen maar op het midden van de baan houdt. Zhou, echter, laat in dit geval de deur wagenwijd openstaan aan de binnenkant van de bocht, waardoor een verdedigingsactie onmogelijk wordt. De Chinees zal de natte lijn geschuwd hebben en ervan uit zijn gegaan dat Gasly dit ook zou doen, maar niets bleek minder waar. Doordat de binnenkant openlag, kreeg de AlphaTauri-coureur alle ruimte om aan te remmen en kon hij eenvoudig passeren. Deze eerste inhaalactie heeft de Fransman dus voornamelijk aan de matige verdediging van Zhou te danken.

Poging nummer 2: creativiteit vereist voor Gasly

'F1-coureurs zijn net artiesten. We moeten altijd nieuwe manieren vinden om op onverwachte plekken in te halen en dat is gelukt', zo vertelde Gasly na de race. In ronde veertien geeft de Fransman een kleine demonstratie van deze creativiteit. De droge lijn, die in dit stadium van de race ontstond, speelde de intermediates van Gasly in de kaart. Bij een inhaalactie moet je echter van deze lijn afwijken, aangezien de coureur voor je hier rijdt. Op de natte stroken lag nog dermate veel water, dat de oude intermediates van Gasly de hoeveelheid water niet meer konden verwerken.

Op de droge stukken is de tractie ten opzichte van Daniel Ricciardo echter superieur. Ook bij het uitkomen van de lagesnelheidschicane komt de AlphaTauri veel sneller op gang. Richting Tabac zit Gasly nog maar een paar meter achter zijn concurrent en kijkt hij even, maar merkt dat het te nat is en gaat snel terug naar de racelijn. Hij behoudt echter de aansluiting en draait zijn auto op het droge, waardoor hij de volgende bocht net wat scherper kan aansnijden dan Ricciardo.

Halverwege Tabac zit Gasly dan al naast zijn Australische slachtoffer en drijft hem hierdoor ietwat naar buiten, waardoor Ricciardo op de natte lijn aan de buitenkant van de bocht terecht komt. Hier moet hij gas terugnemen, terwijl Gasly na wat glibberen en glijden juist terugkeert op de droge lijn en een kortere afstand heeft afgelegd. Voor de volgende bocht kan de Fransman de deur dichtgooien en zijn inhaalactie zo definitief beklinken. De tractie, bandentemperatuur en alternatieve lijn helpen Gasly zo aan een mooie inhaalactie.

Inhalen op droog Monaco onmogelijk 

Concluderend kan gesteld worden dat Gasly een significant bandenvoordeel kreeg na een ronde of tien. Op de droge lijn had hij meer tractie dan zijn concurrenten, waardoor inhaalacties mogelijk werden. Bij Zhou kreeg de Fransman de inhaalactie min of meer cadeau, maar bij Ricciardo toverde hij een kunststukje tevoorschijn. Belangrijk om te vermelden is dat het enorme snelheidsoverschot van Gasly op droogweerbanden nooit had kunnen optreden. In droge omstandigheden kun je met verse banden maximaal een `a twee seconden winnen, terwijl in de regen een stuk groter snelheidsverschil kan optreden. Hierdoor valt vrijwel zeker uit te sluiten dat Gasly dit kunstje op het droge ook had kunnen uithalen.

Door: David Ruiter

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws