Honda en Red Bull lopen in de race nog altijd achter op de krachtige Mercedes-motor Formule 1
Formule 1

Honda en Red Bull lopen in de race nog altijd achter op de krachtige Mercedes-motor

Honda en Red Bull lopen in de race nog altijd achter op de krachtige Mercedes-motor

Tijdens de kwalificatie in Bahrein leek het er op dat de Honda-krachtbron oppermachtig is qua prestaties, maar als er gekeken wordt naar de data die is verzameld, valt dit tegen. Sterker nog: de motor van Mercedes blijkt op raceafstand structureel sneller te zijn dan de motor van Red Bull Racing en AlphaTauri.

Hoewel Max Verstappen de kwalificatie domineerde en vier tienden van een seconde sneller was dan concurrent Lewis Hamilton, blijkt dat de motor van Honda minder snel is dan die van concurrent Mercedes. De gegevens liegen er niet om: gekeken naar alle racerondes waar vol gas gereden werd (dus geen safety car en pitstoprondes), is Mercedes structureel sneller.

Data Honda en Mercedes-motor

Dit artikel gaat verder onder de datagrafiek.

De snelheid en de afgelegde afstand per ronde is in bovenstaande foto te zien, met de Red Bull-motor in donkerblauwe en de Mercedes-motor in lichtblauwe lijnen. Gemeten over een enkele ronde kan de Japanse krachtbron dan wel sneller zijn op zaterdag, maar als we tientallen ronden vergelijken is Mercedes de betere. Dit ligt onder andere aan de elektrische oplaadsystemen (ERS of Energy Recovery System, red.), die in de race minder agressief worden gebruikt.

Op het moment dat er zuiniger gebruik wordt gemaakt van de elektrische systemen, heeft Mercedes een klein voordeel ten opzichte van Red Bull. De motor achterin de W12-bolide heeft namelijk last van clipping, zo gaf teambaas Toto Wolff zelf toe. Clipping is een regelmatig voorkomend fenomeen bij de elektrische systemen in de Formule 1: doordat de energie ongelijk vrijkomt ontstaan er haperingen in de motor, waardoor er uiteindelijk reductie van de energie plaatsvindt. Hierdoor komt er uiteindelijk minder energie en dus ook minder vermogen vrij.

Clipping bij Mercedes in beeld

Zoals hierboven te zien is, verliest Mercedes aan het einde van de lange rechte stukken wat vermogen door clipping. Dit is tijdens de kwalificatie een nadeel, gezien elk kleine stukje vermogen van groot belang is voor de perfecte snelle ronde. In de race worden de elektrische systemen minder intensief gebruikt, simpelweg omdat het ook weer een tijdje duurt voordat de batterij is opgeladen. Minder gebruik van de ERS-systemen betekent logischerwijs dus ook minder nadeel voor Mercedes op elektrisch gebied. Hierdoor is de Duitse renstal tijdens de race uiteindelijk alsnog sneller.

Toch blijven de verschillen erg klein

De verschillen hoeven niet gelijk een ramp te betekenen voor Red Bull en Verstappen, gezien de onderlinge verschillen erg klein zijn. Bovendien spelen er genoeg andere factoren mee, zoals de aerodynamica. Hier lijkt Red Bull het beter voor elkaar te hebben dan Mercedes, waardoor een ietwat langzamere krachtbron nog geen nekschot betekent voor de titelkansen bij de Oostenrijkse renstal. Daarnaast hebben de motoren op nog maar één Formule 1-circuit gedraaid. In Imola wordt er opnieuw een meting gedaan tussen de twee motoren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws