'Honda heeft in de verbrandingskamer een enorme stap gezet voor de RB16B' Formule 1
Formule 1

'Honda heeft in de verbrandingskamer een enorme stap gezet voor de RB16B'

'Honda heeft in de verbrandingskamer een enorme stap gezet voor de RB16B'

In Milton Keynes wordt de RB16B met man en macht klaargemaakt voor het 2021-seizoen. Wederom zal Red Bull Racing regerend wereldkampioen Mercedes uit moeten dagen en er worden kosten noch moeite bespaard om dit te realiseren. Autosprint is op de hoogte van de laatste details omtrent de ontwikkelingen van de nieuwe bolide van Max Verstappen en Sergio Perez en meldt een nieuwe achterwielophanging, bevestigt de komst van een gestroomlijnde versnellingsbak en geeft zeer positieve signalen af over Honda.

'Bij de nieuwe eenzitter is Red Bull begonnen met het doorvoeren van de nodige aerodynamische wijzigingen', zo opent Paulo Filisetti, de technische man van het Italiaanse medium, zijn analyse over wat er allemaal gaande is bij de Oostenrijkse renstal. Het eerste wat Red Bull opgepakt heeft, is het doorvoeren van de wijzigingen aan de vloer. Deze moet in 2021 immers aangepast zijn naar de dimensies die de FIA gesteld heeft voor het onderdeel. 'Daarnaast zijn ze twee doelstellingen na gaan jagen in het ontwerp van de RB16B', voegt Filisetti daaraan toe.

Red Bull streeft twee grote doelstellingen na

De eerste doelstelling heeft met name te maken met de meest recente versie van de achterwielophanging, waarmee ze in Abu Dhabi voor de dag kwamen. 'Ze namen een aangepaste ophanging mee, met een gewijzigde geometrie, die beter om kan gaan met hoogteverschillen tussen beide kanten van de achteras', stelt de Italiaan. Naast het feit dat deze vernieuwde achterwielophanging verbeterde aerodynamische effecten teweeg moet brengen, zal het vermoedelijk ook de bandenslijtage ten goede komen wanneer de hoogteverschillen tussen beide kanten van de bolide zo veel mogelijk geneutraliseerd worden. Het staat namelijk toe dat het gewicht beter verdeeld kan worden over beide kanten van de auto.

Bij de tweede grote doelstelling van Red Bull Racing ligt de nadruk op de aerodynamica van de bolide. Filisetti: 'De versnellingsbak is opnieuw ontworpen en kent nu een andere afmeting, die toelaat dat er meer spelingsruimte voor de ontwerpers in Milton Keynes komt met betrekking tot de diffuser (een belangrijk aerodynamisch onderdeel aan de achterkant van de vloer, red.).' De gewijzigde reglementen vragen van de teams om ook aanpassingen te maken aan de diffuser. Die diffuser moet in 2021 hoger liggen, waardoor de teams nog meer downforce verliezen.

Het aanpassen van de afmeting van de versnellingsbak heeft naast de vrijheid die het biedt omtrent het ontwerp van de diffuser nog een extra voordeel. Het team probeert met het ontwerp namelijk ook downforce-verlies tegen te gaan omdat ze met de aangepaste versnellingsbak ook het chassis gestroomlijnder kunnen maken. 'Zo willen ze compenseren voor de toenemende turbulentie die de aangepaste banden met zich meebrengen.' De F1-journalist is van mening dat het nieuwe Pirelli-rubber voor meer verstoring van de luchtstroom zal zorgen.

Tenslotte blijft Red Bull de achtervleugel aanhouden met een enkele steunpilaar, welke tevens aan het einde van het 2020-seizoen al te zien was. Zo wil het de achterkant stabiliseren. In 2020 kwam de renstal het grootste deel van het jaar nog voor de dag met een achtervleugel die op twee steunpilaren rustte. Een enkele pilaar moet voor flexibiliteit zorgen en zou ook aerodynamische voordelen met zich meebrengen ten opzichte van het 2020-ontwerp. Maar liefst drie delen van de bolide haalt Verstappens team dus aan om in 2021 de stap richting Mercedes te maken.

Honda maakt een megastap

Ook wordt er naar Honda gekeken. De verhalen rondom de progressie van de Japanners zijn meer dan goed: 'Er is gelekt dat Honda in de verbrandingskamer een enorme stap gezet heeft, waarmee de thermodynamische efficiëntie serieus verbeterd is, maar ook het elektrische component doet het zeer veelbelovend op de testbank.' Nadat Verstappen in 2020 geregeld klaagde over clipping, het ongelijk vrijgeven van vermogen door de motor, is Honda een gedetailleerde analyse uit gaan voeren. Deze heeft geleid tot een toename in de efficiëntie van het elektrische onderdeel van de motor.

'Enkele parameters hebben in de analyse van de ERS (Energy Recovery System, red.) veelbelovende resultaten getoond. Zo is er gekeken naar de inlaat- en uitlaatdruk in de motor, evenals de variatie en de temperatuur van de gassen die de bolide verlaten. Door een doortastende conceptuele analyse kan de Honda-motor in 2021 meer elektrisch opgewekte energie vrijgeven gedurende een ronde. Naast het feit dat de verbrandingsmotor dus aan efficiëntie wint, zal het elektrische systeem aankomend seizoen meer hulp bieden aan de Red Bull-coureurs.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws