Honda legt uitdagingen voor Silverstone uit: 'We hebben dit nog nooit geprobeerd' Formule 1
Formule 1

Honda legt uitdagingen voor Silverstone uit: 'We hebben dit nog nooit geprobeerd'

Honda legt uitdagingen voor Silverstone uit: 'We hebben dit nog nooit geprobeerd'

De Grand Prix van Groot-Brittannië biedt een grote uitdaging voor Honda vanwege het sprintrace-format dat van kracht zal zijn. De motorleverancier voor Red Bull Racing en AlphaTauri zal de motorstanden voornamelijk moeten bepalen aan de hand van vooraf uitgevoerde simulaties. Met slechts één vrije training voordat parc fermé ingaat, is er weinig tijd om te experimenteren.

Masamitsu Motohashi, Honda's hoofdingenieur voor AlphaTauri, legt op de officiële website van Honda uit waarom de uitdaging dit weekend zo groot is. De beperkte trainingstijd en de vroege ingang van parc fermé noemt hij als hoofdoorzaken. 'Omdat VT1 het enige moment is waarop we de geschikte motorinstellingen voor de race kunnen vinden, zijn onze simulaties in de fabriek voordat we naar het circuit komen van cruciaal belang. Na VT1 al de instellingen van de krachtbron bepalen, is iets wat we nog nooit hebben geprobeerd. Maar we zullen de simulatie zo nauwkeurig mogelijk proberen uit te voeren.'

Ook op het gebied van betrouwbaarheid ziet Honda enkele problemen. Door de toevoeging van de sprintrace zullen de motoren langer op racevermogen moeten rijden. 'We moeten rekening houden met ons krachtbron-toewijzingsplan voor dit seizoen, omdat we maar een beperkt aantal exemplaren per jaar mogen gebruiken.' Een oplossing zou zijn om voor de vrije trainingen een andere krachtbron te gebruiken, maar dat vindt Motohashi onrealistisch. 'Het is technisch gezien toegestaan, maar het betekent dat we meermaals van krachtbron moeten wisselen. Dat zal best moeilijk zijn gezien de tijdsbeperkingen.'

Tweede vrije training 'niet waardeloos'

Aangezien teams geen veranderingen aan de afstelling van hun auto's mogen doen na VT1, lijkt het alsof VT2 een bijna waardeloze sessie gaat zijn. Echter, volgens Motohashi biedt het nog wel enkele mogelijkheden: 'Er is eigenlijk niet veel dat we kunnen doen qua afstelling. Het klinkt alsof VT2 daarom weinig waarde gaat hebben voor ons, maar we kunnen veel verschillende dingen proberen om het gedrag van de auto en de banden te testen. Aan de hand daarvan kunnen we de racestrategieën bepalen.'

F1 Groot-Brittannië: pakt Verstappen de 'dubbel' op Silverstone?

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws