Honda: 'We kunnen niet alles leveren wat Red Bull van ons vraagt' Formule 1
Formule 1

Honda: 'We kunnen niet alles leveren wat Red Bull van ons vraagt'

Honda: 'We kunnen niet alles leveren wat Red Bull van ons vraagt'

Toyoharu Tanabe heeft een boekje opengedaan over waar Honda zich op heeft gericht in 2021. De Japanse motorleverancier kwam met een gloednieuw ontwerp voor het motorblok, waarin efficiëntie voorop stond. Nu blijkt dat ze met verbeteringen aan het energiesysteem een van de grootste pijnpunten van de voorgaande jaren weggewerkt hebben. Ook laat de uitvoerend directeur van Honda F1, Masashi Yamamoto, weten hoe ze Red Bull Racing en AlphaTauri blijven steunen in 2022.

'We kunnen niet alles leveren wat Red Bull van ons vraagt, maar qua integratie van het chassis en de krachtbron hebben we goede stappen gezet', zo opent Tanabe tevreden in gesprek met BBC. De Oostenrijkse renstal werkt al enkele jaren samen met Honda en in die periode heeft het team invloed uitgeoefend op de afmetingen van het motorblok. In de periode van samenwerking met Renault moesten ze genoegen nemen met de afmetingen die de leverancier aanbood.

Niet alleen de afmetingen van de motor zijn voordelig, weet Tanabe. Intern in het onderdeel zelf zijn de Japanners hard op zoek gegaan naar verbeteringen voor het 2021-seizoen, die ze uiteindelijk nog vonden ook. 'Honda heeft verbeteringen geboekt qua prestaties. De interne verbrandingsmotor is beter en ook qua elektrisch vermogen wordt er meer gegenereerd.' Twee punten dus waarop de 2021-versie superieur is aan haar voorgangers.

Honda werkt zwak punt weg

Een van de problemen die Red Bull ervoer met het materiaal in het verleden is dat de krachtbron aan het einde van het rechte stuk aan vermogen verloor. De primaire oorzaak hiervan was dat de batterij leeg was. 'In de voorgaande jaren zag je dat de Honda-krachtbron aan het einde van het rechte stuk aan kracht verloor', bevestigt de technisch directeur. 'Dit zie je terug in de rondetijden en is pijnlijk als je moet verdedigen.' Daardoor was Max Verstappen op kracht intensieve circuits met regelmaat een sitting duck.

'Dat was ons zwakke punt en daarom hebben we dat aangepakt. Dit jaar hebben we een motor ontwikkeld waarmee we veel dichter bij de concurrentie liggen in dat opzicht', geeft hij aan. Door te verzekeren dat er genoeg vermogen wordt gegenereerd over één ronde blijft het vermogen van de motor gedurende alle rechte stukken geleverd worden. Dat resulteert in betere rondetijden en een grotere kans voor Verstappen en Sergio Perez om aanvallen van concurrenten te pareren.

Red Bull houdt Honda-werknemers?

Yamamoto is bij het Britse medium ook aan het woord. Hij geeft aan zeer dankbaar te zijn voor hoe de samenwerking met Red Bull verlopen is. Dat het nu zo goed gaat, is helaas geen reden voor het Japanse merk om een doorstart te maken in de F1. 'Zij hebben in Honda geloofd, dat moeten we nu terugbetalen. De meeste ingenieurs zullen op het volgende project gestald worden, waarin we op zoek gaan naar een carbon neutrale oplossing', aldus de andere Honda-woordvoerder.

'We zijn nu aan het overwegen hoeveel van ons personeel we volgend jaar kunnen gebruiken. We zullen zo veel mogelijk personeel naar Red Bull sturen om ze te ondersteunen', concludeert hij. Red Bull en AlphaTauri klopten aan bij de leverancier nadat ze te horen kregen dat Honda uit de sport zou stappen. Een scenario waarin Red Bull van de ene op de andere dag het onderhouden van de motoren over zou nemen, werd niet realistisch geacht. Zodoende helpen de Honda-werknemers Red Bull ook in 2022 nog uit de brand, om vervolgens het stokje door te geven.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws