christian horner red bull racing flavio briatore alpine monaco 2025 zondag Formule 1
Formule 1

Horner heeft één eis om Monaco aantrekkelijker te maken: 'Alles moet meegaan met de tijd'

christian horner red bull racing flavio briatore alpine monaco 2025 zondag

Na de Grand Prix van Monaco is er weer heel wat om over na te denken. Het was niet de meest saaie editie, maar ook niet de meest opwindende race uit de geschiedenis. Christian Horner heeft een voorstel, of het is misschien meer een eis, om meer animo te creëren. De meest opvallende actie was misschien wel die van George Russell. Verder moeten ze bij Red Bull Racing accepteren dat er voor Verstappen niet meer in zat en het voor Tsunoda een tegenvaller was.

In een gesprek met onder meer F1Maximaal.nl bespreekt Horner wat er kan gedaan worden om van de race in Monaco meer een spektakel te maken. 'Misschien kunnen er wat meer remzones gecreëerd worden. Dat zou echt onderzocht moeten worden. De auto's zijn zo groot dat je gewoon geen kans hebt om langs een andere auto te komen. Deze auto's zijn te groot voor dit circuit. We weten dat het zo is in Monaco. We willen hier komen, vanwege de prestige en het cachet. Het is zo'n iconisch circuit. Alles moet wel meegaan met zijn tijd.'

Horner verwacht vergelijkbare race in 2026

Er zijn natuurlijk bepaalde beperkingen aan wat er gewijzigd kan worden. Op zich hoeft dat misschien geen onoverkomelijk euvel te zijn, denkt Horner. 'Je moet er misschien niet te veel aan veranderen, maar er moet één zone zijn waar je kunt inhalen.' Zonder zo'n zone verwacht de teambaas van Red Bull niet dat er in 2026 veel meer te beleven zal zijn. 'Volgend jaar zullen de auto's even groot zijn, het wordt dus een vergelijkbaar verhaal.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Horner heeft één eis om Monaco aantrekkelijker te maken: 'Alles moet meegaan met de tijd'
Horner hield in Monaco goed in de gaten wat de concurrentie deed.

De verplichte tweestopper dwong alle teams tot het overwegen van veel meer strategieën. 'Er was veel dynamiek aan de pitmuur', heeft Horner het verschil in beleving wel gemerkt. 'Je kijkt naar alle mogelijke scenario's. Je kijkt naar wat andere teams zoals Williams en Racing Bulls doen. Normaal doe je een eenstopper en is het daarna duimen voor een goede afloop. Nu was er meer aan de hand.'

Geen schade bij Tsunoda

Verstappen was de enige coureur die punten pakte voor Red Bull. Yuki Tsunoda belandde in het verkeer en had nog wel enkele uitdagingen. 'Het probleem voor Yuki was dat hij door de kwalificatie in een slechte positie zat. Yuki zit ook in de situatie waar hij in zit door de crash van vorige week. Hij zal nu weer de onderdelen krijgen die deel uitmaakten van de upgrade.' Er was een aanrijding tussen hem en Gasly. 'Het leek een verkeerde inschatting van Pierre Gasly. Het is opmerkelijk dat er amper schade was.'

Horner reageerde ook op de 'illegale' inhaalactie van George Russell. De Mercedes-coureur wist dat hij buiten de punten zou eindigen en maalde dus niet om een straf. 'Ik hoorde op de radio dat hij bereid was om de straf te aanvaarden en dan geven ze hem een drive-through', lachte Horner. 'Als hij voordeel haalt door naast de baan te gaan, zullen ze dat natuurlijk bestraffen.'

Red Bull blijft werken aan auto

Alle teams zullen zich nu weer de blik vooruit richten. Er komen nu weer wat hogesnelheidscircuits aan op de kalender, meer vergelijkbaar met Imola. Dat wordt dus weer een heel andere ervaring dan in Monaco, en daar moeten de teams op inspelen. 'Je zult nooit een auto ontwerpen specifiek voor één circuit. We proberen de auto overal te verbeteren. Het gaat altijd om een combinatie van aerodynamica en mechanische grip.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws