Max Verstappen kwalificeerde zich als vijfde, maar mag starten vanaf de vierde plaats door de gridstraf voor Lewis Hamilton. De Brit zat Verstappen in de weg en de Nederlander moest uitwijken. In de derde vrije training moest Hamilton op hetzelfde punt ook uitwijken voor verkeer, maar eindigde hij daardoor in de vangrail. Peter Windsor vindt het interessant dat Hamilton wel crashte, maar Verstappen niet, al heeft hij ook medelijden met Hamilton.
De zaterdag van Lewis Hamilton begon niet geheel volgens plan. De zevenvoudig wereldkampioen crashte nadat hij moest uitwijken voor verkeer. 'Hij kwam op een normale manier naar de top van de heuvel', blikt Windsor terug in zijn analyse op YouTube. 'Toen hij bij de top kwam, zag hij plotseling twee langzamere auto's aan zijn linkerkant.' Hamilton moest uitwijken, maar deed dat helaas iets te fanatiek.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Hij stuurde naar rechts, hij kwam op het vuil terecht, raakte de controle kwijt en botste tegen de vangrail aan de rechterkant', beschrijft Windsor het incident. Gelukkig was Hamilton ongedeerd. 'Maar de auto was behoorlijk beschadigd aan de rechterkant.' Gelukkig wist Ferrari de auto weer te repareren en kon hij gewoon meedoen aan de kwalificatie.
Geweldig herstel van Verstappen
Wat volgens Windsor opvallend is, is dat in de kwalificatie hetzelfde incident weer leek te gebeuren. 'Het was heel interessant toen in Q1 iets soortgelijks gebeurde, maar in dit geval zat Lewis links. Hij probeerde uit de weg te blijven voor Max, die in dit geval de snellere coureur was', legt Windsor uit.
Verstappen moest uitwijken. 'Hij kreeg hetzelfde. Hij ging de bocht in, zag Lewis langzaam naar links gaan en moest meteen uitwijken', aldus Windsor. Alleen waar Hamilton na het uitwijken in de vangrail belandde, wist Verstappen zijn auto wel op de baan te houden. 'Hij kwam op het vuil terecht, maar crashte niet. Hij raakte de vangrail niet, spinde niet. Hij had een moment op hoge snelheid, maar bleef op de baan.' Het zorgde er wel voor dat Verstappen die snelle ronde niet af kon maken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor vindt dat verschil tussen Verstappen en Hamilton erg interessant, al neemt hij het ook wel even op voor de zevenvoudig wereldkampioen. 'Ter verdediging van Lewis, er was meer dan één auto. Er waren twee auto's, denk ik, dus hij moest waarschijnlijk iets meer opzij dan Max, dus ik moet er geen groot ding van maken', legt Windsor uit. 'Hoe dan ook, het was een geweldig herstel van Max om de vangrail niet te raken.'
Straf voor Hamilton
Hamilton bood na de kwalificatie zijn excuses aan aan Verstappen, maar kreeg drie plaatsen gridstraf. 'Ik heb medelijden met Lewis', aldus Windsor. Hoewel Hamilton wel degelijk in de weg reed voor Verstappen, kon hij vrij weinig doen aan het incident. 'Het probleem was dat hij verwarde radioberichten kreeg van zijn team', vertelt de journalist.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Zo zou Hamilton eerst te horen hebben gekregen dat Verstappen er op hoge snelheid aankwam. 'Toen zeiden ze dat hij bezig was met een langzame ronde, dus Lewis dacht er verder niet meer over na', legt Windsor uit. 'Het was dus niet Lewis zijn fout, maar heeft wel een gridstraf van drie plaatsen gekregen, waardoor Max nu natuurlijk op P4 staat. Dat is wel een beetje ironisch.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties