Horner verklaart waarom Red Bull nauwelijks reed in de eerste vrije training Formule 1
Formule 1

Horner verklaart waarom Red Bull nauwelijks reed in de eerste vrije training

Horner verklaart waarom Red Bull nauwelijks reed in de eerste vrije training

Christian Horner heeft zich uitgelaten over de zinloze eerste vrije training in Groot-Brittannië. Red Bull Racing maakte op enkele verkenningsronden na geen meters, en de Engelsman legt uit dat het team hiervoor gekozen heeft met het oog op de andere trainingssessies van het weekend. Wel baalt hij dat de eerste sessie in Engeland verregende, hij had het graag anders gezien.

'Het is frustrerend dat we niet meer ronden hebben kunnen verrijden, maar we hebben banden gespaard', zo legt Horner uit waarom Max Verstappen en Sergio Pérez eigenlijk nauwelijks op het circuit te zien waren. 'Nu moeten we namelijk de achterstand goedmaken in de tweede en derde vrije training. Dan kunnen we niet door die setjes heen branden', voegde hij daaraan toe.

Red Bull wist niet wat het moest met de verraderlijke omstandigheden in Silverstone. Waar het ene deel van het circuit opdroogde, bleef het andere deel nat. Er kon dus niet echt data verzameld worden en de rondetijden van VT1 zeggen dan ook weinig. Die banden verspillen, daar zag Horner dan ook het nut niet van in, zoals veel collega's van hem ook niet zagen: 'Daarom stonden er zoveel auto's in de garages gedurende de sessie.'

Horner kijkt naar VT2

Nu is het aan de teams om tijdens de volgende vrije training progressie te boeken en data te verzamelen. 'Het is frustrerend wanneer je ziet dat de helft van het circuit nat is, en de andere helft droog. Laten we hopen dat het de volgende sessie beter is', meldt hij. Mocht het later op de middag nog steeds regenen dan eindigen de renstallen met nóg minder bruikbare data.

Aerodynamische wijzigingen voor Red Bull

Red Bull is in Silverstone aangekomen met aerodynamische wijzigingen. Vanwege de regen heeft het team uit Milton Keynes nog niet echt kunnen zien of de aanpassingen het gewenste effect hebben. Wel gaat de teambaas even in op het werk dat zijn team verricht heeft. 'De aanpassingen zijn van aerodynamische aard. Het oogt allemaal groot omdat je het duidelijk kan zien.'

'De grootste aanpassingen zijn vooral doorgevoerd rondom de sidepods en motorkap. We hopen daarmee wat extra snelheid te vinden. Wel moeten we er even goed het circuit mee opgaan om te ervaren in hoeverre de wijzigingen ook werkelijk de gewenste effecten teweegbrengen', aldus de Britse teambaas.

Mercedes en Ferrari

Horner ziet aankomend weekend twee teams die een gevaar zouden kunnen vormen voor zijn eigen team. 'Ik denk dat Mercedes hier erg snel kan zijn. Het is een glad circuit. Dat staat toe dat zij die auto zo kunnen afstellen als ze graag willen', stelt hij bij Sky Sports F1. 'We zien steeds tekenen van hoe goed die auto kan zijn. In Montreal zagen we het nog.'

In hoeverre Ferrari de top van het veld bij kan houden, weet Horner niet: 'Ik denk dat ze in Barcelona heel erg snel waren, maar deze auto's evolueren constant. Ik hoop dan ook dat onze wijzigingen toestaan dat wij dit weekend de aanval in kunnen zetten op Ferrari, op circuits zoals Silverstone.' De lange rechte stukken van het Britse asfalt moeten Red Bulls RB18 in principe beter liggen dan de F1-75 van Ferrari.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws