max verstappen barcelona 2025 red bull racing Formule 1
Formule 1

Hughes heeft goed nieuws voor Verstappen: ‘Red Bull begint in veelbelovende vorm’

max verstappen barcelona 2025 red bull racing

Het Grand Prix-weekend in Spanje is het eerste raceweekend onder de nieuwe regelgeving wat betreft de flexi-wing. Mark Hughes merkt dat, hoewel dit weekend op het eerste oog niet veel af lijkt te wijken van de afgelopen raceweekenden, de coureurs duidelijk aangeven dat de auto minder goed voelt. Mark Hughes maakt de balans op en merkt dat Red Bull Racing er goed voor staat, terwijl Ferrari en Mercedes problemen ervoeren.

Hughes zag en hoorde dat veel coureurs negatief waren over hoe de auto’s aanvoelden. De mannen van Red Bull kenden een betere vrijdag dan de afgelopen weken, maar klaagden ondertussen nog altijd over de grip. Ook de coureurs van Ferrari en Mercedes zijn niet tevreden met wat de bolides presteerden tijdens de eerste twee vrije trainingssessies. McLaren, dat als enige zonder upgrades naar Spanje kwam, merkt ook dat de auto niet optimaal loopt.

Bij Hughes roept dit de vraag op of het ligt aan de aangepaste regels en de bijbehorende set-ups, of dat het ook te maken heeft met de combinatie van de hitte en de snelle bochten van het circuit. Het was op de vrijdag ruim dertig graden op het Catalaanse circuit en de baantemperatuur lag daardoor rond de 50 graden. ‘Het is in dit stadium onmogelijk vast te stellen’, stelt de analist in zijn analyse voor The Race.

Snelle Red Bull geen verrassing in Spanje

Binnen Red Bull heerste het gevoel dat de vrijdag in Spanje de beste vrijdag in maanden was. ‘Er was nog een andere discontinuïteit tussen de gebruikelijke GP-vrijdag en deze: Red Bull zag er goed uit’, merkt ook Hughes op. De RB21 presteerde in 2025 op de zaterdag en zondag vaak beter dan op de vrijdag, maar het team is positief verrast door de twee top drie-klasseringen van Max Verstappen. ‘Hij (Verstappen, red.) was marginaal de snelste op de lange runs van VT2’, stelt Hughes vast.

Dat de Red Bull in Spanje goed loopt, is volgens de analist geen grote verrassing. ‘Je zou verwachten dat de snelle bochten van Barcelona de Red Bull sowieso goed zouden liggen, ongeacht de effecten van de regelwijziging’, stelt Hughes. ‘Maar het is echt ongebruikelijk dat het team zo goed in vorm is op de eerste dag van een Grand Prix-weekend’, benadrukt hij.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing gp spanje 2025 vrijdag 2
Het team van Red Bull had de beste vrijdag in maanden in Spanje.

Hughes’ analyse beslaat alleen de eerste twee vrije trainingen en kon toen nog niet voorspellen dat Verstappen tijdens de derde vrije training bijna een seconde achter zou liggen op Oscar Piastri. ‘Red Bull begon dit nieuwe tijdperk in veelbelovende vorm’, luidt de conclusie na die eerste twee trainingen. ‘Verstappens eerste zeven ronden op medium rubber waren gemiddeld precies een tiende sneller dan Norris' negen ronden op hetzelfde rubber. Dat verschil in ronden suggereert dat het werkelijke verschil in snelheid bijna niets zou zijn’, stelt Hughes, die daarbij benadrukt dat brandstof en de motor hierbij niet in acht kunnen worden genomen.

Ferrari mag zich volgens Hughes zorgen gaan maken. ‘In VT1 was Hamilton veelbelovend snel over één ronde, maar had hij last van vreselijke degradatie op de harde banden, terwijl Leclerc relatief snel was op de zachte banden’, vertelt de analist. ‘In VT2 verloor Hamilton de snelheid over één ronde’, voegt hij er echter aan toe. De zevenvoudig wereldkampioen vatte zijn vrijdag dan ook samen als simpelweg ‘niet leuk’. Ondertussen zag Hughes dat Mercedes bij zowel de zachte banden en de mediumbanden oververhitting ervoer aan de achterkant. Over de vorm van Aston Martin is de analist voorzichtig optimistisch.

Coureurs reden met verschillende remblokken

Hughes eindigt met een ander punt dat eventueel invloed kan hebben op de prestaties van de coureurs. ‘Elk team moest één auto laten rijden met de standaard titanium remblokken en de andere op stalen remblokken, als onderdeel van een experiment dat werd gestart naar aanleiding van de grasbranden op Suzuka’, legt de analist uit. ‘Gezien de stalen blokken meer slijten, lieten de teams hun auto's op gelijke rijhoogtes rijden om een duidelijkere vergelijking te kunnen maken’, voegt hij eraan toe.

Het idee is dat er weinig onderscheid zou moeten zijn tussen de coureurs met stalen remblokken en de groep met titanium remblokken. ‘In theorie zou er dus geen verschil in snelheid moeten zijn tussen de twee types. Maar voor wat het waard is reden Piastri, Hamilton, Tsunoda en Antonelli met de stalen platen, hun respectievelijke teamgenoten met titanium’, zegt Hughes. Yuki Tsunoda en Andrea Kimi Antonelli waren tijdens beide training langzamer dan hun teamgenoten, maar voor Lewis Hamilton en Piastri geldt dat ze allebei één keer sneller waren en één keer langzamer. ‘Het wordt extra interessant om te zien hoe de competitie zich de komende dagen ontvouwt’, stelt Hughes.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws