Hughes ziet 'stroeve' F1-bolides: 'Verstappen en Russell hebben rijstijl aangepast' Formule 1
Formule 1

Hughes ziet 'stroeve' F1-bolides: 'Verstappen en Russell hebben rijstijl aangepast'

Hughes ziet 'stroeve' F1-bolides: 'Verstappen en Russell hebben rijstijl aangepast'

De teams in de Formule 1 hebben nog één dag om hun auto's onder controle te krijgen. Desalniettemin lijkt het erop alsof alles nog een stuk zwaarder gaat voor de coureurs in Bahrein. Toch hoeft dit niet direct slecht nieuws te betekenen, zeker niet voor de fans. Mark Hughes, een Formule 1-journalist bij onder andere The Race, denkt dat de sport een spannende seizoensstart zal kennen met mogelijk meerdere winnaars.

De nieuwe auto's horen een stuk eleganter en makkelijker te besturen te zijn dan de vorige generatie Formule 1-bolides, maar niets is minder waar gebleken. 'Het gedrag van deze auto is een stuk stroever', stelt Hughes bij MotorsportMagazine.com. De coureurs bleken in Bahrein vooral moeite te hebben met bocht 10. 'De coureurs moeten echt vechten met de auto en ze proberen te dansen tussen overstuur en onderstuur.'

Dat helpt niet bij deze nieuwe generatie auto's. 'Het is haast paradoxaal, maar je hebt precisie nodig om deze auto's van de kerbs te houden. Deze bolides zijn een stuk minder tolerant en verliezen heel snel een hele boel downforce.' Hughes ziet twee coureurs die al een streepje voor lijken te hebben. 'Max Verstappen en George Russell lijken hun stijl al te hebben aangepast.'

Hughes: 'Porpoising simpel op te lossen'

In Barcelona keerde de term porpoising terug in de Formule 1. Het fenomeen is al bekend sinds de jaren zeventig, maar de teams hebben nog geen oplossing weten te vinden. In Bahrein lijkt het bij sommige teams juist nog net iets erger. 'De oplossing is eigenlijk heel simpel. De teams kunnen de rijhoogte verhogen, maar dan verlies je heel veel performance. Door zo laag mogelijk te rijden kunnen teams veel tijd vinden. Ze zoeken natuurlijk de grens op.'

Ondanks dat het een leuk beeld geeft om de auto's over de baan te zien stuiteren, zitten er ook zeker negatieve implicaties aan. Het is niet alleen vervelend voor de coureurs, ook de monteurs zullen met hun handen in hun haren zitten. 'Dit gaat voor een groot probleem zorgen qua betrouwbaarheid. De onderzijde van de vloer krijgt continu klappen. Dat kunnen de auto's nooit 57 ronden lang volhouden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws