F1-testdagen Bahrein middagsessie dag 2: Sainz houdt Verstappen van P1 Formule 1
Formule 1

F1-testdagen Bahrein middagsessie dag 2: Sainz houdt Verstappen van P1

F1-testdagen Bahrein middagsessie dag 2: Sainz houdt Verstappen van P1

De Formule 1 gaat langzaamaan richting het einde van de testdagen in Bahrein. Ook dag vijf is inmiddels verreden, en waar de ochtendsessie redelijk chaotisch verliep, hielden de heren het 's middags rustig. Aan het begin van de middagsessie werden er veel longruns gereden, terwijl tegen het einde van de dag steeds meer teams voor een tijdsverbetering gingen. In veel gevallen lukte dit, zo ook voor Max Verstappen en Lewis Hamilton, die aan de tijd van Carlos Sainz echter niet konden tippen.

Yuki Tsunoda, Esteban Ocon en Lance Stroll waren de eerste coureurs die zich 's middags meldden op Bahrain International Circuit. Met name Tsunoda was al vroeg continu in beweging en wist waardevolle informatie te verzamelen voor AlphaTauri. Hij doorbrak dan ook de barrière van honderd raceronden voor AlphaTauri. Ocon, die in de openingssessie van de vrijdag P1 bekleedde, zette de prima testdag van Alpine voort in die eerste minuten. Op het zanderige asfalt bleef het aan het begin wel vrij rustig, dat moet gezegd worden.

Na iets meer dan een half uur werd het drukker op het circuit. Zo zagen we Lando Norris zijn eerste meters maken, ondanks dat McLaren al een tijdje met remproblemen kampte. Daniel Ricciardo voelde zich op vrijdag al wel beter, maar was nog te ziek om in het 2022-materiaal te stappen. Zodoende kreeg Norris ook de middagsessie toegewezen. Naast Norris meldden ook Lewis Hamilton en Carlos Sainz zich.

Na een klein uurtje rijden mochten we Alfa Romeo-nieuwkomer Guanyu Zhou verwelkomen, maar werd het wederom rustig op het circuit. Naast het circuit werd echter ook informatie geboden. Zo meldde Allard Kalff op Viaplay dat McLaren haar remprobleem dit weekend in Bahrein waarschijnlijk niet meer op gaat lossen. Een flinke streep door de rekening, dus, als het werkelijk het geval is. Ook werd vermoed dat Max Verstappen het eerste uur oversloeg omdat Red Bull Racing updates aan het installeren was op zijn RB18.

Verstappen meldt zich na lange afwezigheid

Na anderhalf uur brak dan toch de tijd aan voor Verstappen om zich te melden op het asfalt. Hij reed een korte stint, om vervolgens weer naar binnen te duiken voor wat flow viz-vloeistof. Red Bull bekladde de achterkant van de vloer van de Limburger met het fluorescerende geelgroene goedje. Daarna reed hij wederom een longrun waarin hij voornamelijk bezig was met het verzamelen van data. Hij maakte in die eerste helft van de sessie niet veel meters.

Intussen zette Sainz een prima testdag van Ferrari door. Al vroeg in zijn stints klokte hij de snelste tijd - hij pakte circa drie tienden op de snelste tijd van Ocon - en bleek wederom dat de Ferrari redelijk betrouwbaar en succesvol haar testprogramma af kan leggen. Sainz zat met die eerste tijd bovendien bijna een halve seconde onder de snelste tijd van teamgenoot Charles Leclerc. Later maakte hij daar nog eens acht tienden van toen hij over zijn eigen tijd heen ging.

Norris kon wel meters maken, maar was voor McLaren lang zo productief niet als hij in Barcelona was. Hij kwam tot enkele korte runs, maar de volledige longruns die het team graag hadden willen maken, kwamen er niet. Ook Haas en Alfa Romeo werden met regelmaat tegengewerkt door technische problemen, terwijl Williams, dat een brandje moest blussen bij haar bolide in de ochtendsessie, überhaupt niet in actie kwam.

Alpine sluit sessie vroegtijdig af

Ocon klokte voor Alpine veel ronden gedurende de ochtendsessie en het begin van de middagsessie. Toch verliep het voor het Franse team niet de hele middag even voorspoedig. De Fransman moest de bolide in sector 3 langs het asfalt zetten met technische problemen. Technische problemen kostten het team ook in Barcelona al testtijd, dus het is de vraag hoe het met de betrouwbaarheid van de Alpine-bolide zit. Wel zagen we Ocon in de slotfase van de training weer op het asfalt staan.

Ook McLaren veroorzaakte een rode vlag tijdens de tweede sessie van de vrijdag. Norris reed de pitstraat uit, maar kwam op steenworpafstand van de uitgang tot stilstand. Volgens Auto, Motor und Sport was er sprake van een klein elektrisch probleem. Dat het klein was, bleek wel toen Norris niet veel later gewoon weer op het asfalt stond. Het was dus snel opgelost. In het laatste kwart van de dag ging het voor McLaren iets beter dan gedurende de eerste uren, hoewel Norris op een zevende eindklassering bleef haken en in zijn ronden op de zachte bandensets op een volle seconde achterstand van Sainz bleef staan.

Verstappen en Hamilton voelen zachte banden aan de tand

Op het kunstmatig verlichte Bahrain International Circuit voelden diverse coureurs ook het zachte rubber al even aan de tand in zogeheten kwalificatieruns. Sainz deed dit relatief vroeg in de sessie, maar in het laatste uur sloten Verstappen en Hamilton zich bij de Spanjaard aan. Verstappen bleef op zeven tienden haken op dezelfde bandenset, Hamilton was iets sneller dan dat, maar wel op een set zachter, de C5-band.

Verstappen zette met iets minder dan een half uur op de klok wederom aan. Alleen in de laatste bocht liet hij wat liggen, maar verder kende de Limburger een prima ronde. Hij kwam uiteindelijk tot iets minder dan vier tienden van Sainz. Daarmee bezette hij P2 aan het einde van de sessie, met Stroll op een halve tiende achter zich. Hamilton zat bijna anderhalve tiende achter Verstappens tijd en eindigde de dag op P4.

Norris wist in zijn ronden op de zachtste bandensets geen toptijd neer te zetten, het gat naar Sainz bleef een volle seconde. Halverwege het veld vinden we Magnussen, die op de negende plek eindigde, en prima rondetijden wist te rijden in de Haas. Hoewel hij moeite had met het temmen van de VF-22, bleef hij binnen drie seconden van de snelste tijd van de dag en loet hij onder meer Tsunoda, Valtteri Bottas en teamgenoot Mick Schumacher achter zich.

In het laatste kwartier oefende de FIA nog tweemaal met de rode vlag, wat niet meer toestond dat de heren echt in hun ritme kwamen. Alleen Sainz, Verstappen en Stroll wilden van de laatste tien minuten nog gebruik maken, maar tijdsverbeteringen zaten er niet meer in. Bahrain International Circuit viel stil met Sainz aan de top, gevolgd door Verstappen. Stroll, Hamilton en Ocon wisten aansluiting te vinden bij de Nederlander, en vallen dus onder de heren die een prima dag gedraaid hebben.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws