Dit weekend is het tijd voor de laatste Grand Prix voorafgaand aan de zomerstop. Het Formule 1-circus strijkt neer op de Hungaroring, een baan waarvan wordt verwacht dat McLaren zal domineren. Max Verstappen heeft de titel inmiddels al uit zijn hoofd gezet. Hij staat 81 punten achter op Oscar Piastri en verwacht niet dat het tij nog te keren is. Red Bull Racing neemt wel nieuwe onderdelen mee.
Dat bevestigde Helmut Marko in België, want daar kwam Red Bull ook al met een upgrade. Yuki Tsunoda werd verrast door teambaas Laurent Mekies, die voorafgaand aan de kwalificatie nog besloot om de reservevloer van Verstappen onder de tweede auto te laten schroeven. Het is te hopen dat de nieuwe onderdelen ook werken op de Hungaroring. Red Bull heeft geen geluk gehad met het weer de afgelopen twee raceweekenden. Op Silverstone gingen ze voor een set-up voor droge omstandigheden, waarna het regende.
Op Spa-Francorchamps gebeurde het tegenovergestelde, ook omdat de FIA besloot de racestart anderhalf uur uit te stellen. Het circuit in de Belgische Ardennen past beter bij de RB21 dan de Hungaroring, aangezien sectoren 1 en 3 draaien om rechtelijnsnelheid en kracht van de motor. In Hongarije zijn de sectoren vooral bochtig en zijn er veel langzame bochten met harde rempunten. Naar verwachting zal het hier minder soepel gaan voor Red Bull dan in België.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Sector 1 kent een redelijk lang recht stuk naar de eerste bocht, waar de coureurs van full speed naar 95 kilometer per uur moeten remmen. Bochten 1 en 2 zijn lange doordraaiers waar vooral balans en grip een grote rol spelen. Er volgen een aantal vloeiende bochten richting de tweede sector, waar weer een paar langzamere bochten zitten, die gemiddeld onder de 150 kilometer per uur genomen worden. Richting start-finish vinden we dezelfde bochten als in sector 1: harde rempunten en lange doordraaiers.
Hungaroring lijkt McLaren-paradijs te worden
De Grand Prix van Hongarije 2024 zit bij velen ongetwijfeld nog goed in het geheugen. Niks leek daar goed te gaan voor Verstappen, die op zondag last had van bandenslijtage, onbalans en zich ergerde aan de strategische keuzes van zijn team. Het ging van kwaad tot erger, waarna een aanvaring met Lewis Hamilton de druppel was. Red Bull ging niet lekker de zomerstop in en hoopt dat het weekend van vorig jaar zich niet herhaalt. Net zoals de andere teams zal Red Bull een goede balans moeten vinden tussen de snellere, vloeiende bochten en de langzame bochten van het circuit.
Het werkvenster van de RB21 was iets groter geworden, maar de vraag is of de RB21 nu iets minder grillig is op een circuit als de Hungaroring. Gezien de aerodynamische efficiëntie van de MCL39 lijkt het zeer waarschijnlijk dat de McLarens het goed gaan doen op dit circuit. Vorig jaar pakten ze één-twee na een intern dilemma: mocht Lando Norris de race winnen of toch Oscar Piastri. Na een knullige strategische vertoning en een smeekbede van de ingenieur van Norris ging de Brit toch aan de kant om zijn teamgenoot de race te laten winnen.
De McLaren is dit jaar nog stabieler en efficiënter, waardoor de sterke punten nog beter benut kunnen worden. De kracht van McLaren ligt vooral in de langzame en middensnelle bochten, waar ze gebruik kunnen maken van grip, tractie en downforce, wat hen in staat stelt de snelle hoekwisselingen effectief te benutten. Vorig jaar was McLaren vooral sterk in sectoren 2 en 3, waar die krappe bochten zitten.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Weersvoorspellingen komen Verstappen tegemoet
Het helpt Red Bull ook niet dat het bijna altijd smoorheet is in Boedapest. Ook dit jaar zal het op vrijdag en zaterdag richting de dertig graden gaan, waardoor de asfalttemperaturen stijgen. McLaren is nog altijd beter dan de andere teams in het managen van de banden, en dan met name de achterbanden. In een langzame bocht blijft een bolide langer in een bocht 'hangen', wat leidt tot meer wrijving tussen het rubber en het asfalt, wat hitteopbouw en slijtage versnelt. McLaren weet dat uitstekend onder controle te houden.
Op zondag komt het weer Verstappen mogelijk wel tegemoet. Het koelt af naar 23 graden en er staan voorlopig regenbuien op de weersvoorspellingen. Er is een neerslagkans van 45 procent. In België besloot de FIA het publiek niet te trakteren op een regenrace, omdat de zichtbaarheid en de spray altijd problemen opleveren op Spa-Francorchamps. In Hongarije is dat over het algemeen geen dilemma. De wedstrijdleiding en de coureurs hebben opnieuw een kans om er een klassieke regenrace van te maken, als de buien inderdaad gaan vallen.
Genoeg strijd in het middenveld
Ferrari ging naar België met een nieuwe achterophanging en die lijkt zijn werk te doen. Charles Leclerc profiteerde ook van zijn set-up in België, maar was niet ontevreden over de auto. Ook Lewis Hamilton was snel na de keuze om als eerste naar binnen te gaan. Ferrari hoopt dat vast te houden, want ze willen de tweede plek in het kampioenschap graag behouden. Mercedes staat slechts 28 punten achter de Italiaanse renstal. De laatste weekenden waren niet bepaald gunstig voor de Zilverpijlen, aangezien Antonelli twee keer uitviel.
In België had hij het lastig na een spin in de sprintkwalificatie. Mercedes staat op P3, Red Bull op P5 met 192 punten. Daarachter staat Williams, die inmiddels 70 punten heeft verzameld. Op zo'n klein 'Mickey Mouse-circuit', hopen de middenmoters hun kansen te pakken. De Hungaroring is weer net een soort buitenbeentje voorafgaand aan de zomerstop, dat kansen biedt om het erg goed te doen, maar waar een strategische fout hard afgestraft kan worden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Sauber, Racing Bulls, Aston Martin en Haas vechten allemaal om P6 in het kampioenschap. Onderling zijn de verschillen hooguit vier punten, waardoor elk top tien-resultaat telt. Momenteel voert Sauber die strijd aan, die in een keer naar P6 in het constructeurskampioenschap schoot na het podium van Nico Hülkenberg op Silverstone. Racing Bulls deed afgelopen weekend een poging om de Zwitserse renstal in te halen, maar door de punten van Bortoleto en het probleem van Isack Hadjar bleef het zusterteam van Red Bull op P7 hangen.
Op zo'n relatief klein circuit als de Hungaroring kunnen de teams vooral op het gebied van de strategie het verschil maken. De undercut is erg krachtig hier, waardoor een kort pitstopvenster ervoor zorgt dat je door snellere rondetijden tijd wint op de concurrent. Eerder stoppen dan je voorligger kan hier voordelig zijn. Verstappen was vorig jaar dan ook heetgebakerd dat hij twee keer werd ingehaald door undercuts van de concurrentie. Vermoedelijk zal Red Bull dat dit jaar niet toelaten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties