Kleine aanpassingen brengen Ferrari podiums, upgrade in Imola moet zorgen voor meer Formule 1
Formule 1

Kleine aanpassingen brengen Ferrari podiums, upgrade in Imola moet zorgen voor meer

Kleine aanpassingen brengen Ferrari podiums, upgrade in Imola moet zorgen voor meer

Ferrari kent momenteel een sterke positie als tweede team in de Formule 1. Naast Red Bull Racing wist alleen het team uit Maranello overwinningen binnen te halen in 2023 en tijdens de eerste vier races van 2024. Technisch journalisten Matt Somerfield en Giorgio Piola leggen op Motorsport.com uit hoe de Italiaanse renstal dit voor elkaar weet te krijgen.

Wellicht het knapste aan de de performance van Ferrari is dat het in tegenstelling tot andere teams geen grote upgrades heeft doorgevoerd aan de auto. Er wordt voor de Grand Prix van Emilia Romagna een grote ontwikkeling verwacht, maar tot nu toe was er alleen sprake van kleine aanpassingen. In Japan ging er bijvoorbeeld enkel aandacht uit naar een kleine aanpassing aan de bovenste draagarm van de achterwielophanging, waardoor wat flexibiliteit is gecreëerd vanuit een aerodynamisch perspectief.

Aan de achtervleugel is tijdens de eerste vier raceweekenden niets veranderd, wat de technisch journalisten opvallend vinden. De circuits waarop de eerste races van 2024 werden verreden verschilden nogal op het gebied van downforce en drag, waardoor achtervleugelaanpassingen geen overbodige luxe zouden zijn geweest. Wel zou de Italiaanse renstal volgens FIA-documenten oudere opties hebben meegebracht naar Saudi-Arabië en Japan, voor het geval ze deze nodig zouden zijn.

Ferrari hoopt met upgrade gat naar Red Bull te verkleinen

In beide gevallen gaat het om opties die ze meenamen uit het 2023-seizoen en dus niet om opties die specifiek voor 2024 ontwikkeld zijn. Dit toont aan dat deze opties dan ook enkel dienden om op terug te vallen als de omstandigheden dit vereisten, wat uiteindelijk niet het geval bleek. In plaats daarvan wist Ferrari de SF-24 per weekend aan te passen door een kleine verandering in de opstelling van de beam wing (het permanente, stabiele deel van de vleugel, red.).

Voor de circuits met veel downforce gebruikte Ferrari een lay-out met tweevlaksstijl. Hier reden Carlos Sainz en Charles Leclerc mee in Bahrein en in Japan. In Saoedi-Arabië werd er slechts één element gemonteerd. Ook in Australië kozen de Italianen hiervoor. Met het succes zonder deze grote aanpassingen, zijn de ogen nu gericht op Imola, waar een wel een grote upgrade komt en wellicht duidelijker zal worden of Ferrari het gat naar Red Bull kan verkleinen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws