Liam Lawson mag zichzelf wederom Formule 1-coureur noemen. De Nieuw-Zeelander is de vervanger van Daniel Ricciardo. De Australiër werd op harde wijze de deur gewezen en het is dus aan de 22-jarige Lawson om zijn schoenen te vullen. De aankomende zes races mag de Nieuw-Zeelander bewijzen waarom hij ook voor volgend jaar een stoeltje verdient. De weg richting de Formule 1 is voor niemand makkelijk, maar Lawson vertelt dat zijn reis nog lastiger was, vooral tijdens zijn jongere jaren.
Lawson maakte zijn eerste kilometers in de kartsport in Pukehoke, Nieuw-Zeeland. Tot zijn zestiende reed Lawson in eigen land, maar daarna moest hij de stap maken richting Europa. Hier begon hij bij het Nederlandse Van Amersfoort Racing in de Duitse Formule 4. Volgens Lawson vergde het racen veel van zijn familie. 'Mijn ouders en familie hebben heel wat opgegeven. Vooral in mijn eerste jaren in de karts', legt Lawson uit in de Talking Bulls-podcast. 'Op een gegeven moment moesten mijn ouders zelfs het huis verkopen om mij te laten racen. Ze hebben echt alles gegeven, want zelfs het karten is hartstikke duur.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Toch ging zijn overstap niet helemaal zoals gewild. Ondanks zijn goede prestaties werd hij niet direct opgepikt door een Formule 1-team. 'Het is heel lastig om als Nieuw-Zeelander in Europa voet aan de grond te krijgen. Samen met investeerders en sponsoren hadden we een structuur bedacht om genoeg geld bij elkaar te schrapen voor een jaar in een juniorenklasse, waarna ik opgepikt moest worden door een Formule 1-team. Dat gebeurde niet', vertelt Lawson.
Ontdekt door Marko
Totdat Lawson tijdens een race in de Toyota Racing Series werd gespot door Red Bull-scout Helmut Marko. Lawson werd na een race gebeld door de Oostenrijker, die hem vertelde dat hij mocht deelnemen aan het talentenprogramma van Red Bull, een memorabel moment voor de coureur. 'Ik weet nog precies waar ik was en dat ik daar emotioneel van werd. Dat heeft namelijk mijn carrière gered, ik had namelijk geen plannen voor het jaar erna.'
Hierna had Lawson dus de steun van Red Bull achter zich. Hij reed in Formule 3, Formule 2, DTM en Super Formula, totdat hij halverwege 2023 de kans kreeg om in de AlphaTauri te stappen. Deze kans pakte hij met beide handen aan; hij behaalde punten in Singapore en liet ook in de andere races een sterke indruk achter. Toch had Lawson geen stoeltje voor 2024, maar na het gros van het seizoen als reservecoureur gefungeerd te hebben, mag hij nu de laatste zes races rijden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties