Leclerc over puinhoop bij Ferrari in Monaco: 'Wist niets van intermediates' Formule 1
Formule 1

Leclerc over puinhoop bij Ferrari in Monaco: 'Wist niets van intermediates'

Leclerc over puinhoop bij Ferrari in Monaco: 'Wist niets van intermediates'

Charles Leclerc en Mattia Binotto blikken terug op de bewogen Grand Prix van Monaco. De teambaas van Ferrari zegt daarbij spijt te hebben van de fouten die het team heeft gemaakt. Leclerc was opvallend genoeg niet goed ingelicht door Ferrari en wist niets van de strategie.

Leclerc zegt tegenover Motorsport-Total dat hij niet wist van de strategie van zijn team. Waar teamgenoot Carlos Sainz druk in de weer was met zijn team over de keuze tussen wel of geen intermediate banden was het bij de Monegask stil. Hetgeen heeft Leclerc doen besluiten de instructies van zijn team te volgen maar naar eigen zeggen wist hij niet dat hij overstapte naar intermediates. 'Ik wist niet dat we op intermediates zouden gaan", zegt hij. "We hadden niet genoeg tijd om erover te praten. Ik kreeg de instructie en ik luisterde ernaar. Ik denk dat het doel was om te reageren op Perez.'

Binotto heeft spijt van fouten bij Ferrari

Leclerc klaagde over 'te veel fouten' van zijn team, en teambaas Binotto moet ronduit toegeven: 'We hebben fouten gemaakt in onze beoordeling, en we hebben fouten gemaakt in onze beslissingen. En nu moeten we kijken wat ons tot die beslissingen heeft gebracht.' Leclerc had zijn pitstopstrategie aangewezen als de boosdoener tijdens de race in Monaco. Hij kon niet begrijpen waarom Ferrari hem eerst in de pits had gebracht voor intermediates in ronde 18. Twee ronden eerder was Red Bull's Sergio Pérez overgestapt op intermediate banden en had Ferrari onder strategische druk gezet.

Ferrari wilde Sainz aanvankelijk in de pits brengen, maar hij weigerde en wilde wachten tot hij direct van regenbanden naar slicks kon wisselen. Kort daarna kwam Leclerc echter de pits in voor dezelfde strategie en viel terug achter Pérez terug. 'We hebben het tempo van de intermediates onderschat, net zoals we onze voorsprong op de andere wagens hebben onderschat', geeft Binotto toe. Pérez was veel sneller op intermediates dan Leclerc op regenbanden en had zo zijn achterstand in de twee ronden verkleind.

Voor Binotto leidt dit tot twee conclusies: 'We hadden hem eerder moeten binnenhalen of we hadden gewoon op de regenbanden buiten moeten blijven en onze positie moeten verdedigen.' Binotto kan deze fout duidelijk analyseren. 'Maar wat ons ertoe bracht om het te doen heeft wat meer tijd nodig.' Omdat de Monegask niets wist van de plannen aan de pitmuur bij Ferrari, weigerde de Monegask zijn pitstop niet. Zijn teamgenoot Sainz deed dat wel en met succes want de Spanjaard schoof meteen een plek op en ging naar P2.

Dubbelstop bij Ferrari koste Leclerc veel tijd

De tweede fout, volgens Leclerc, was dat hij een paar ronden later in dezelfde ronde als teamgenoot Carlos Sainz de pits in werd gebracht om naar droge banden te wisselen, wat hem cruciale tijd kostte en waardoor Max Verstappen hem kon passeren. 'Dat hebben we gedaan omdat we wisten dat de droge banden veel sneller waren', verdedigde de teambaas. 'We dachten dat het een goede manier was om de undercut te maken tegen Red Bull. Dus praktisch andersom als voorheen, toen ze eerst op de intermediair gingen. Ze wilden een undercut doen en toen deden wij hetzelfde met de droge banden.'

De Italiaan bewaart exacte antwoorden over de omstandigheden echter voor later: 'Het was een vrij complexe situatie', zegt Binotto, die na de race veel vergaderingen aankondigde om als team de situatie te begrijpen. 'We moeten nog wat meer overleggen en wat meer in detail treden', zegt hij. Leclerc blijft ook zijn team steunen en is ervan overtuigd dat ze de problemen zullen overwinnen. 'Natuurlijk is het teleurstellend en doet het pijn, vooral in mijn thuisrace, maar zo is het nu eenmaal en ik ga nu met het team werken, we zullen het allemaal samen proberen te begrijpen', zo sluit Leclerc af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws