De tweede vrije training van de Grand Prix van Emilia Romagna staat alweer op de agenda. Na een flinke drie weken rust komen de teams voor het eerst in 2021 in actie in Italië, waar op Imola gereden zal worden. Na een chaotische eerste vrije training zal het devies voor de coureurs waarschijnlijk zijn om het rustig(er) aan te doen. Middels een liveblog houdt F1Maximaal u constant op de hoogte van wat er zich afspeelt in Imola. (Hier vind je de link voor app-gebruikers)
Het Europese Formule 1-seizoen wordt afgetrapt op een illuster circuit dat een rijke geschiedenis kent in de Formule 1. Het asfalt kent een grote variatie aan trage, medium en snelle bochten met slechts één lang recht stuk en DRS-zone. Een zeer technische uitdaging dus die vooral fouten van de coureurs zelf afstraft. Voeg daaraan toe dat dit circuit geen uitloopstroken kent maar gras en grind en je kan concluderen dat het een ware uitdaging voor de coureurs wordt.
Diverse teams hebben de downtime tussen Bahrein en Imola gebruikt om aan de bolide te werken. Zo komt onder meer Alpine met flinke verbeteringen aan de bolide, terwijl we bij Mercedes al een nieuwe diffuser zagen. Andere teams, zoals Ferrari en Red Bull Racing, houden het enkel bij circuit-gerelateerde aerodynamische aanpassingen die verder geen enorme prestatieverbeteringen met zich meebrengen voor de rest van het jaar.
Also read
Voorbeschouwing GP Emilia Romagna | Verstappen en Hamilton beloven technische titanenstrijd
Verstappen tegen Hamilton
Aankomend weekend hopen we wederom een strijd te ervaren tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton. Red Bull zou het op het Italiaanse asfalt zomaar eens uitstekend kunnen doen, volgens Valtteri Bottas is de RB16B in de snellere bochten namelijk met name sterker. Daar heeft Imola er een aantal van. Vooralsnog leek Mercedes sneller te zijn in de eerste vrije training.
Bij Mercedes is er tussen Bahrein en Imola met name gekeken naar de krachtbron. Deze vertoonde volgens Ted Kravitz kuren gedurende de wedstrijd in Sakhir en derhalve is men gaan analyseren of daar nog meer vermogen uit te halen is. Door de Britse Sky Sports F1-analist wordt het elektrische systeem genoemd als primair onderdeel waar naar gekeken wordt.
Chaotische eerste vrije training
De eerste vrije training voor de Grand Prix van Emilia Romagna verliep op zijn zachtst gezegd nogal onstuimig. Zo werd er afgetrapt met een spin van Nikita Mazepin, die op het eind van de sessie wederom een spin zou maken. De Rus was alleen niet de enige coureur die het lastig had. Ook mede debutant Yuki Tsunoda vloog even van de baan af en een tijdje later moest ook Verstappen door de grindbak heen rijden.
Het meest noemenswaardige moment was toch wel het incident tussen Sergio Pérez en Esteban Ocon. Inkomend van bocht vier leken de twee elkaar geraakt te hebben. Beide heren kregen daardoor een kapotte wielophanging: Pérez linksachter, Ocon rechtsvoor. De technische problemen met de boordradio's waren waarschijnlijk de boosdoener, want Pérez en Ocon wezen allebei de miscommunicatie met hun teams aan als oorzaak. Geen van beide kreeg een straf voor het moment.
Uiteindelijk eindigde Bottas bovenaan, ongeveer een halve seconde voor teamgenoot Hamilton. Verstappen wist als derde te eindigen na zijn uitstapje door de grindbak. De Ferrari's van Charles Leclerc en Carlos Sainz waren ook sterk en pakten respectievelijk een vierde en zesde plaats. Pierre Gasly wist de twee te splitten door vijfde te worden. Een opvallende naam in de top tien was toch wel Nicholas Latifi, die knap negende werd. Het hele verslag van de sessie is hier te lezen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties