Magnussen over Albert Park: 'Inhalen moet niet te makkelijk worden' Formule 1
Formule 1

Magnussen over Albert Park: 'Inhalen moet niet te makkelijk worden'

Magnussen over Albert Park: 'Inhalen moet niet te makkelijk worden'

De F1 keert dit weekend voor het eerst sinds het afgelaste evenement van 2020 terug naar Australië en sindsdien heeft Albert Park een aantal wijzigingen ondergaan. Dit omdat inhalen op de originele lay-out van het circuit bijna onmogelijk was en dus resulteerde in een 'optocht', vergelijkbaar met de Grand Prix van Monaco. Kevin Magnussen vindt dat sommige veranderingen op het Formule 1-circuit van Melbourne een beetje 'over de top' zijn, omdat hij niet zeker weet of alle aanpassingen nodig waren en inhalen wellicht te makkelijk wordt.

Waar de meeste Formule 1-coureurs positief zijn over de aanpassingen aan het circuit van Melbourne, ziet Magnussen het niet zo zitten. Het circuit heeft 4 DRS-zones gekregen en er zijn een aantal bochten verwijderd. Zo is de langzame chicane na bocht 8 verwijderd, zodat er een veel langer recht stuk ontstaat naar de nieuwe bocht 11. Maar aangezien de snelle chicane in de bochten 9 en 10 nog steeds op zijn plaats ligt en de auto's in een trechter naar voren worden gestuurd, is Magnussen er niet van overtuigd dat het voordeel van een langere acceleratiezone vooraf strikt noodzakelijk was geweest.

Gevraagd naar het feit dat de chicane van bocht 9 en 10 niet een plek is waar normaal gesproken wordt ingehaald, zei Magnussen: 'Ik denk dat ik dezelfde gedachte had toen ik de lay-out van dit circuit zag, dat misschien een deel ervan over de top was. Misschien was het verwijderen van in ieder geval bocht 9 en 10, ik denk niet dat ze dat hoefden te doen. Maar ze hebben een grote inspanning geleverd om de show beter te maken. Ik denk dat dat iets geweldigs is voor de circuits om hun best te doen om het racen te verbeteren. Laten we zien hoe het gaat in de race.'

'Bochtige gedeelte met DRS wordt lastig'

Magnussen denkt dat het bochtige gedeelte voor bocht 9, waar DRS kan worden gebruikt, nu met de achtervleugel open best lastig kan worden: 'Ik denk dat de bocht voor bocht 9, met DRS aan, behoorlijk pittig gaat worden', zei hij. 'Ik denk dat de auto's daar vrij los zullen zijn. Maar ja, we zullen zien.' Hoewel gehoopt wordt dat de baanveranderingen en de aanwezigheid van vier DRS-zones een boost zullen geven aan het inhalen, hoopt Magnussen dat het inhalen niet te gemakkelijk wordt. Hij legde uit dat er een goede balans moet zijn tussen inhalen onmogelijk maken en het te simpel maken.

'Ik denk dat er verschillende meningen zijn over wat goed racen is', zei hij. 'Te makkelijk inhalen kan ook slecht zijn, het zet iedereen in de juiste positie qua tempo. Dus het is een soort balans. Sommige circuits hebben de juiste balans, zodat er nog steeds geracet kan worden, er is nog steeds actie, maar er zijn ook nog mogelijkheden om te verdedigen. Als je niet kunt verdedigen en je gewoon wordt ingehaald als je ook maar een klein beetje langzamer bent, dan is dat ook geen goede zaak. Het gaat dus om balans, denk ik. Dus we zullen zien hoe het op deze baan is in de race', aldus de Deense coureur.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws