Max Verstappen is inmiddels toe aan zijn zevende teamgenoot. Na een degelijke start voor Yuki Tsunoda wordt echter steeds duidelijker dat de Japanner het ook zeer lastig heeft aan de zijde van Verstappen. Helmut Marko heeft in het opleidingsteam alweer een nieuwe naam achter de hand, mocht Tsunoda het niet redden bij Red Bull Racing. Marko geeft debutant Isack Hadjar echter wel duidelijk advies mee.
Marko liet zich eerder op de dag nog lovend uit over Hadjar. 'Hij kan het zeker, dat heeft hij ook al laten zien. Yuki is een eigenzinnig type, en is emotioneel ingesteld. Hij mag gewoon geen fouten maken, dat is het belangrijkste', vertelde Marko bij sport.de. De teamadviseur doelde er vooral op dat Tsunoda met een zware crash in Imola een flinke hap uit het budget voor de RB22 genomen heeft.
Hadjar heeft die luxe nog wel, aangezien hij bij het juniorenteam rijdt. 'Hij is zeker een grote verrassing. Hij was vanaf het begin snel, op zijn fout in Melbourne na. Net als Max zit hij er na drie ronden al bovenop, terwijl hij veel circuits niet kent. Racing Bulls zat er strategisch in Imola helaas weer naast. Hadjar had daar zesde kunnen worden. Hij staat elke keer in Q3, en rijdt elke keer in de punten. Hij is onopvallend, onspectaculair, maar razendsnel', verklaart Marko. 'Met wat meer ervaring kan hij absoluut een kandidaat worden', gaf Marko desgevraagd aan over het stoeltje naast Verstappen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hadjar 'dom'
Dat de Frans-Algerijnse coureur nog niet klaar is voor een topteam, werd in de tweede vrije training in Monaco wel duidelijk. De rookie maakte na zeven minuten een fout door te scherp in te sturen voor de chicane na de tunnel. Nadat het team de auto weer had opgelapt, vloog Hadjar richting de top zes, maar daarna beschadigde hij wederom de achterkant van zijn auto, ditmaal in de eerste bocht.
Marko reageerde relatief positief op de fouten van de debutant. 'Het lag niet aan de snelheid. Hij raakte de muur wel twee keer, maar hij was wel snel', aldus Marko tegenover onder meer F1Maximaal.nl. 'Daarna probeerde hij uitleg te geven over zijn intelligentie.' Hadjar besefte duidelijk dat twee keer schade rijden in één sessie niet handig is. 'Man, ik ben echt zo stom. Ik denk dat ik gewoon dom ben.'
Hadjars opmerkingen waren volgens Marko onnodig. 'Hij moet zich op het racen richten, en geen opmerkingen maken over zijn intelligentie.' Marko denkt wel dat Hadjar in Monaco een goede kans heeft op een mooi resultaat. De Oostenrijker verwacht dat de teams aan de voorkant van de pitstraat in het nadeel zijn. 'Als je hier als eerste naar binnen komt, komt het hele veld voorbij. Voor de spanning is het wel goed.' Marko vreest dat de topteams niet meer kunnen invoegen als iedereen bij een Safety Car tegelijkertijd een pitstop wil maken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties