max verstappen red bull racing 2025 vrijdag training monaco 5 Formule 1
Formule 1

Windsor pakt potlood erbij en schetst gave van Verstappen en Leclerc: 'Max was nog extremer'

max verstappen red bull racing 2025 vrijdag training monaco 5

Max Verstappen was in de uitslag van de openingsdag in Monaco in het middenveld terug te vinden. Peter Windsor waarschuwt fans echter om zich niet te laten misleiden door de tiende positie van Verstappen. De analist was lyrisch over de vrijdag van Verstappen en pakte zelfs het potlood erbij om te laten zien hoe Verstappen het verschil maakt ten opzichte van andere coureurs.

Windsor had na de openingsdag in Monaco twee duidelijke favorieten: Charles Leclerc en Max Verstappen. 'Het was een interessante eerste dag in Monaco, dus iedereen had veel last van verkeer', zo opende de 73-jarige analist zijn analyse op YouTube. 'Iedereen was ook met een andere bandencompound onderweg. Leclerc was in beide sessies de snelste man, ondanks drama in de eerste sessie. De dag was pas net begonnen toen hij Lance Stroll raakte. Ik heb geen idee waar Stroll mee bezig was. Hij ging aan de kant en kwam toen weer terug naar de racelijn.'

Stroll maakt slechte beurt bij de directeur

'Leclerc kon niks anders doen dan hem raken', vervolgt Windsor. 'Hij moest een nieuwe voorvleugel halen. Een slecht begin dus voor de belangrijkste Ferrari-coureur. Ik wil niet respectloos zijn naar Lewis Hamilton, maar de meeste fans juichen voor Leclerc. Hamilton zag ook wel goed uit in de andere Ferrari.' Hamilton sloot de dag uiteindelijk als derde af, achter Leclerc en kampioenschapsleider Oscar Piastri.

'Het was een zwakke dag voor Lance Stroll', weet Windsor. De Canadees kreeg vanwege zijn knullige actie meteen een gridstraf van één plek. 'Niemand minder dan Adrian Newey was in de pitstraat. De schooldirecteur was aanwezig, dus iedereen wilde zich goed gedragen. Fernando Alonso deed het de hele dag goed. De sfeer bij Aston Martin sloeg meteen om toen Adrian in de pitstraat was', zegt Windsor over zijn voormalige collega.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

charles leclerc ferrari 2025 monaco vrijdag training
Leclerc had de snelheid meteen te pakken in Monaco. 

Het contrast met Leclerc was dan ook groot. 'Leclerc was de snelste coureur, ook al zei hij dat de auto vreselijk aanvoelde. Hij zei ook dat hij geen banden over had, maar dat is geen wonder, want hij reed bijna die hele eerste vrije training op de zachte banden.' De Monegask wilde duidelijk graag vertrouwen opbouwen op de eerste dag van het raceweekend in eigen land.

Windsor schetst de Verstappen-lijn

Windsor pakt vervolgens het potlood erbij en begint te schetsen. De analist laat vervolgens zien welke lijn Oscar Piastri en Lando Norris in Rascasse proberen te nemen. 'Ze proberen in een rechte lijn te nemen richting de bocht en sturen dan in. Daarna gaan ze weer op het gat. Dit is wel riskant, want je moet dan laat remmen. Het is daardoor lastig om dit elke ronde opnieuw te doen. Lewis Hamilton deed ongeveer hetzelfde als Oscar.'

'Laten we nu eens kijken wat Max Verstappen en Charles Leclerc deden, waarbij Max nog extremer was dan Charles', zo pakt Windsor de naar zijn mening beste coureurs erbij. 'Dit is ook hoe Verstappen al die tijd goedmaakte in die geweldige kwalificatieronde enkele jaren geleden', zegt Windsor over 2023. 'Hij denkt niet na over remmen in een rechte lijn. Hij denkt alleen na over het rotatiepunt, dat bij de tweede apex van Rascasse ligt. Max remt juist richting dat rotatiepunt en gebruikt zo weinig mogelijk van het asfalt', aldus Windsor, die opmerkt dat Verstappen Rascasse niet wijd aansnijdt.

'Je kunt dan zeggen: waarom doet Lando dat niet? Omdat je hier ongelofelijk veel gevoel voor moet hebben in de auto', zo beantwoordt Windsor zijn eigen vraag. 'Max is bij het rotatiepunt veel langzamer dan Lando, want Lando geeft alweer gas. Max is de auto dan nog aan het roteren. Hij remt dus terwijl hij zijwaartse krachten op de auto voelt. Daar moet je echt een ongelofelijk gevoel voor hebben.' Windsor raadt Norris dus ook niet aan om de lijn van Verstappen te kopiëren.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor pakt potlood erbij en schetst gave van Verstappen en Leclerc: 'Max was nog extremer'
Verstappen neemt duidelijk een krappe lijn door Rascasse, waar Norris en Piastri veel wijder gaan.

Windsor benoemt dat Verstappen hiervan profiteert bij het ingaan en uitgaan van de bocht. 'Je moet de voorkant balanceren, en op het juiste moment stoppen met remmen. Op het rotatiepunt is hij vrij langzaam, maar als hij de auto gedraaid heeft, staat hij ook meteen recht. Hij kan dan vol op het gas gaan. Daarom zie je Max zelden met overstuur bij het uitkomen van Rascasse, omdat zijn auto al recht staat. De jongens die de bocht wijder aansnijden, vechten constant met de achterkant van de auto, en dan krijg je overstuur.'

Langzaam is snel

Windsor pakt vervolgens de data van de minimumsnelheden in Rascasse erbij. 'Lando Norris had een minimumsnelheid van 60 kilometer per uur. Leclerc zat daar slechts op 57 kilometer per uur. Door zijn rijstijl, waarbij hij vroeg instuurt, wint hij tijd bij het ingaan van de bocht. Je offert dan het rotatiepunt op. Verstappen had een minimumsnelheid van 58 kilometer per uur.' Van alle topteams zijn Verstappen en Leclerc de coureurs met de laagste minimumsnelheid in de voorlaatste bocht.

'Als Max de rem loslaat, rijdt hij 66 kilometer puur, en dan vertraagt hij zonder te remmen verder tot 60 kilometer per uur', omschrijft Windsor. 'Hij vertraagt doordat hij aan het sturen is. Dit is echt kenmerkend voor Verstappen. Hij behoudt altijd de balans in de auto en krijgt zo een goede exit. Hamilton had een minimumsnelheid van 61 kilometer per uur en George Russell zelfs 63 kilometer per uur. Dat lijkt goed, maar in werkelijkheid is een lagere minimumsnelheid een indicatie dat ze het rotatiepunt goed hebben.'

Onderschat Verstappen niet!

'Max Verstappen oogde heel sterk, als hij op de baan was', concludeert de Brit. 'Aan het einde van de sessie deed hij een racesimulatie, en daar zag je hoe goed hij was. Als je Verstappen nu nog onderschat, doe je dat op eigen risico', waarschuwt Windsor. 'De realiteit is dat Max heel goed was met brandstof aan boord. Charles Leclerc was op de harde banden heel snel', zo wijst de analist de twee favorieten aan. 'Verstappen reed een 1:13,9. Dat is echt heel snel.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws