Max Verstappen wist zich voor de zomerstop prima staande te houden, ondanks een slechte balans aan boord van de RB20. Na de zomerstop heeft Verstappen het echter lastiger dan voorheen. Teamadviseur Helmut Marko omschrijft de situatie van Verstappen, en verwacht dat zijn team zeer spoedig met goede oplossingen op de proppen komt.
Verstappen heeft het al langer over balansproblemen bij Red Bull. De Nederlander vond dat er té lang niet serieus naar hem geluisterd werd, maar sinds de zomerstop is het team op zoek naar de oorzaak van de problemen. Dit doet Red Bull door terug te gaan in de tijd, en zo te ontdekken waar het een verkeerde afslag genomen heeft. Het gevolg is wel dat de resultaten van Red Bull op de korte termijn onder deze experimenten kunnen lijden.
Verstappen kan talent niet benutten
Marko beseft dat hij zijn eerste coureur zo snel mogelijk een voorspelbare balans moet bieden in de titelstrijd. 'Laat ik het zo zeggen: Max kan zijn talent nu niet volledig benutten, en hij kan niet keihard pushen tot de limiet, omdat de auto dat niet toestaat. Dat komt simpelweg doordat de auto te onvoorspelbaar reageert: soms geeft de auto onderstuur, en soms overstuur. De auto is instabiel bij het aanremmen van de bochten', verklaarde de 81-jarige bij de Duitstalige tak van Sky Sports F1.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Zoeken naar oplossing
Het probleem is al een tijdje duidelijk, maar de oplossing heeft Red Bull nog niet. Het team is sinds de zomerstop druk bezig om vast te stellen waar het een verkeerde afslag genomen heeft. 'Er zijn zoveel factoren die een rol spelen, maar dat is ook het probleem. We zijn de balans ergens kwijtgeraakt met de upgrades, en toen de balans slechter werd, verloren we ook het vermogen om de auto wendbaar te houden.'
Red Bull maakte in Nederland al duidelijk dat men veel data vergaard had, en dat er antwoorden gevonden waren. In Italië bleek dat toch nog niet zo te zijn, al denkt Marko wel dat de nieuwe aanpak de sleutel tot de oplossing is. 'Wat we dit weekend herkend hebben en besloten hebben, is dat we gewoon teruggaan tot het moment waarop we een verkeerde afslag genomen hebben. We gaan zien hoe snel dat gaat werken', zo kruist hij zijn vingers.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Marko hoopt in de komende race al de vruchten hiervan te kunnen plukken. 'We beginnen in Bakoe, en we zijn vol vertrouwen, want als je twintig punten minder neerwaartse druk hebt, is dat nog altijd beter. Dan kunnen de coureurs weer pushen, en hebben ze weer vertrouwen, en de bandenslijtage is dan ook weer onder controle.' Overmatige bandenslijtage is een gevolg van te veel glijden, en dus van een slechte balans. Als Red Bull twintig punten aan downforce inlevert, kost dat normaal zo'n twee tienden per ronde, maar dit kan gecompenseerd worden door een betere balans.
Schadebeperking
In de Grand Prix van Italië was in ieder geval niet meer haalbaar dan een zesde plek, meent Marko. 'In de race konden we met een éénstopper en het gebrek aan snelheid ook niet aanhaken bij de coureurs voor ons. We kwamen gewoon snelheid tekort, en toen Max harder pushte, kregen we meteen last van graining. Het draaide dus om schadebeperking', weet Marko. Verstappen deed dat met acht punten verlies goed; Red Bull verloor 22 punten en staat nog maar acht punten voor McLaren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties