Na de laatste vrije training en in het begin van de kwalificatie was al duidelijk dat het McLaren-duo buiten bereik zou blijven voor Max Verstappen, die met een derde startplek dus het maximale uit de kwalificatie haalde. Helmut Marko baalt ervan dat Verstappen geen moment kans maakte op een plek op de eerste startrij, en zoekt naar oplossingen. Het helpt dan ook niet dat het onderlinge verschil bij Red Bull Racing steeds groter wordt.
McLaren heeft dit jaar al vaker flink uitgehaald in de laatste vrije training. In Bahrein en Jeddah bleek vervolgens weinig of niks over te blijven van de voorsprong in Q3. In Barcelona slonk het gat ook, maar er heerste eigenlijk nooit twijfel over het feit dat McLaren de plekken op de eerste startrij zou grijpen. Marko ziet desondanks lichtpunten in gesprek met de Duitstalige tak van Sky Sports, na de derde plek van Verstappen.
Strijden tegen de zon
'De balans was nu een stuk beter', opent de 83-jarige. Red Bull paste de afstelling na de laatste trainingssessie nog aan. Dat brengt wat risico's met zich mee, maar het pakte nu goed uit. Marko geeft wel toe dat het hoofdprobleem van Red Bull niet opgelost kon worden. 'Hoe zachter de banden worden, en hoe hoger de temperaturen liggen, hoe minder grip wij hebben', aldus Marko. Dat betekent dat Verstappen op de mediumbanden wellicht dichter bij de poleposition had kunnen komen, maar daar staat tegenover dat oververhitting van de banden in de Grand Prix ook weer een cruciale rol zal spelen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen verloor in de kwalificatie wel vooral tijd in de eerste sectoren. Dat wijst erop dat de Nederlander simpelweg grip tekortkwam en dat hij de strijd met de McLarens nu niet verloor vanwege oververhitting. In de laatste sector wist Verstappen de achterstand namelijk beperkt te houden. Het algehele gebrek aan grip bij de RB21 blijft dan wel het hoofdprobleem. 'En ik weet nog niet hoe we dat kunnen oplossen', geeft Marko toe.
Marko probeert desondanks bij de positieve punten stil te staan. 'Over het algemeen zijn we wel een stap dichter bij McLaren gekomen. Voor de race kunnen we nog niet al te optimistisch zijn, maar een podiumfinish zou minimaal haalbaar moeten zijn.' De race draait ook om bandendegradatie. McLaren heeft dit onderdeel doorgaans goed voor elkaar, al wordt de Grand Prix van Spanje de eerste serieuze test na de FIA-ingreep met de voorvleugels. De temperaturen liggen op zondag naar verwachting wel wat lager. Op vrijdag was het 31 graden en tijdens de kwalificatie was het 29 graden, terwijl het tijdens de race zo'n 26 graden zal zijn.
Tsunoda krijgt kritiek
Waar Verstappen alles uit de RB21 wist te halen, kan dat niet voor Yuki Tsunoda gezegd worden. De Japanner was in Q1 zes tienden trager dan Verstappen, en is de hekkensluiter op de startopstelling. 'Het resultaat is verontrustend', weet Marko. 'Op vrijdag stond hij nog vrij dicht bij Max. Nu werkte in de kwalificatie helemaal niks. Dit is wel iets wat we verder moeten onderzoeken', kondigt de teamadviseur aan. Het is de tweede keer in drie weekenden tijd dat Tsunoda achteraan moet starten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties