Marko onthult bizar schadebedrag en haalt uit naar wedstrijdleiding: 'Enorme handicap voor ons' Formule 1
Formule 1

Marko onthult bizar schadebedrag en haalt uit naar wedstrijdleiding: 'Enorme handicap voor ons'

Marko onthult bizar schadebedrag en haalt uit naar wedstrijdleiding: 'Enorme handicap voor ons'

Red Bull Racing vreesde al voor een moeilijk weekend in Monaco. Die vrees werd bewaarheid, maar als klapper op de vuurpijl ging het niet alleen sportief gezien helemaal verkeerd bij Sergio Pérez, maar ook financieel gezien is het een weekend dat Red Bull graag snel zou willen vergeten. In werkelijkheid wordt het team de rest van het seizoen met de gevolgen van Monaco geconfronteerd.

Sergio Pérez begon dankzij de diskwalificaties van de Haas-coureurs niet als achttiende, maar als zestiende aan de Grand Prix van Monaco. De Haas-coureurs zouden eigenlijk uit de pitstraat moeten starten, maar kregen van de FIA toch toestemming om de laatste rij van de startopstelling te vullen. Dat zou voor Red Bull een dure grap worden, letterlijk en figuurlijk.

Alsof het weekend van Pérez nog niet slecht genoeg was, kwam de Mexicaan ook nog slecht van zijn plek, en zag hij een Stake-coureur langszij komen. Bij het uitkomen van de eerste bocht prikte Kevin Magnussen een wiel naast de RB20, en in plaats van zich terug te trekken, bleef de Deen in een steeds kleiner zittend gaatje hangen. Na een tik tegen de muur raakte Magnussen Pérez, die een lekke band kreeg, spinde, en hard tegen de muur crashte.

Van de RB20 was na afloop weinig over, maar toch werden er geen straffen uitgedeeld. 'Het verbaasde me hoe snel de wedstrijdleiding dit incident afhandelde', laat Marko optekenen bij de Duitse tak van Sky Sports F1. 'Helaas zijn die beslissingen waar je eigenlijk niks tegen kunt doen', zo weet de 81-jarige dat protest aantekenen doorgaans weinig oplevert in de Formule 1.

Budgetplafond

Red Bull heeft het dit jaar al lastig genoeg met het budgetplafond, nadat de salarissen stegen als gevolg van de vele successen, en afgeschreven auto's doen de boel financieel gezien dan geen goed. Marko snapt dan ook niet dat de wedstrijdleiding geen actie ondernam. 'Ten eerste was het gevaarlijk, en ten tweede is de schade twee tot drie miljoen euro. Met het budgetplafond is dat een enorme handicap voor ons', weet Marko met het oog op de rest van 2024 en de ontwikkeling van de 2025-auto.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Het was wederom een crash waar Magnussen bij betrokken was', kaart de teamadviseur van Red Bull aan. Magnussen heeft al tien strafpunten en zou bij twee extra strafpunten de volgende race in Canada aan zich voorbij moeten laten gaan. 'Godzijdank is het verder goed afgelopen, maar dit was een hele gevaarlijke situatie.'

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws