helmut marko red bull racing 2025 emilia romagna vrijdag Formule 1
Formule 1

Marko spreekt Horner tegen en kaart nieuw probleem voor Red Bull aan: 'Enorme tegenslag'

helmut marko red bull racing 2025 emilia romagna vrijdag

Helmut Marko baalt van de harde crash van Yuki Tsunoda. De Oostenrijker is vooral met de fysieke gezondheid van zijn coureur bezig, maar begint ook te rekenen en beseft dat dit grote gevolgen heeft voor het team. Marko reageerde ook op de uitslag van Max Verstappen en blikte vooruit op de kansen in de Grand Prix.

Een van de redenen voor het vervangen van Sergio Pérez was dat de Mexicaan te veel schade reed. Onder het budgetplafond is dit het laatste wat teams kunnen gebruiken. Liam Lawson was echter veel te traag, en Yuki Tsunoda heeft na enkele raceweekenden ook al heel wat schade gereden. Marko baalt van de gevolgen voor het team, en dus ook voor Verstappen.

'Godzijdank is er niks met hem gebeurd', zo bekommert Marko zich uiteraard om het fysieke welzijn van zijn coureur. Nadat Red Bull Racing vaststelde dat Tsunoda ongeschonden uit het wrak van de RB21 kon stappen, zonk ook al snel in dat het team gevolgen zal ondervinden van deze klapper. De RB21 was volledig afgeschreven, en de schade zal waarschijnlijk oplopen tot meer dan een miljoen euro. Dat gaat ten koste van de ontwikkeling van de RB22 voor 2026.

'Dit is een enorme tegenslag voor ons', geeft Marko dan ook toe aan de Duitse tak van Sky Sports F1. 'We hebben nu ook drie races achter elkaar. Vooral Monaco is niet bepaald vergevingsgezind als je daar foutjes maakt. De situatie met reserveonderdelen wordt hierdoor heel penibel voor ons.' Red Bull zal Tsunoda waarschijnlijk vanuit de pitstraat moeten laten starten. De kans is ook groot dat Tsunoda de komende races met oude onderdelen moet rijden, zeker gezien de focus op Verstappen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

yuki tsunoda crash rb21 imola 2025 16
Er is weinig over van de RB21 van Tsunoda.

Marko spreekt Horner tegen

Marko was wel een stuk positiever over de kwalificatie van Verstappen. De wereldkampioen kwam uiteindelijk 0,034 seconden tekort om een nieuwe poleposition te grijpen. Hoewel Verstappen achter favoriet Oscar Piastri start, ziet Marko nog wel kansen voor zijn eerste coureur. 'Ik verwacht dat bandenslijtage niet zo'n groot probleem wordt in de race.' De coureurs zullen waarschijnlijk starten op mediumbanden en dan naar de harde band overstappen, waarbij enkelingen voor de alternatieve strategie zullen kiezen.

'We moeten kijken of we bij de start iets kunnen winnen, of anders via de strategie', zo wijst Marko de twee kansen voor Verstappen aan. De Oostenrijker lijkt in ieder geval te denken dat Verstappen qua snelheid met de McLaren mee kan komen. Inhaalacties voor de leiding op het circuit verwacht Marko niet. 'Inhalen is namelijk heel lastig op dit circuit.' Daarmee spreekt Marko teambaas Christian Horner duidelijk tegen. De Brit gaf juist aan dat inhalen hier wel goed mogelijk is, en noemde de DRS-zone op het rechte stuk zeer effectief.

Slordigheidje van Verstappen

Marko denkt dat Verstappen snel genoeg was voor de poleposition, maar beseft dat de wereldkampioen zijn beste sectoren niet aan elkaar wist te knopen aan het einde van Q3. 'We zijn erg tevreden met onze snelheid. We kwamen slechts drie honderdsten tekort. Met hoe dicht het nu bij elkaar zit, vormt elk foutje of momentje een groot probleem', geeft de 83-jarige aan, die het jammer vindt dat Verstappen in zijn snelste ronde geen goede middensector had.

Ook in de laatste sector was de Limburger niet foutloos. 'Max reed niet perfect in de chicane, maar een verschil van drie honderdsten valt te overzien. Het grootste verlies zat wel in die chicane', denkt Marko. Verstappen wist zich in die laatste sector wel te verbeteren, maar gaf in de middensector het opgebouwde voordeel uit de eerste sector al uit handen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws