Marko: 'Voordeel van het DAS-systeem zal alleen nog maar groter worden' Formule 1
Formule 1

Marko: 'Voordeel van het DAS-systeem zal alleen nog maar groter worden'

Marko: 'Voordeel van het DAS-systeem zal alleen nog maar groter worden'

Helmut Marko heeft zich uitgelaten over het DAS-systeem van Mercedes. Motorsport-Magazin vroeg de Red Bull Racing-adviseur wat nou precies het voordeel is van het stuursysteem. Marko denkt dat het het bandenmanagement vergemakkelijkt en dat na een safety car de Duitse renstal hier de vruchten van kan plukken.

Tussen de Grand Prix van Stiermarken en de Grand Prix van Hongarije in is het Duitse medium in gesprek gegaan met de Oostenrijker. Marko licht de voornaamste bonus toe die het systeem met zich meebrengt: 'Het grootste voordeel is dat de banden veel makkelijker op temperatuur te krijgen zijn. Bij een herstart na een safety car ligt het voordeel nu dus bij Mercedes.'

De huidige Formule 1-kalender versterkt dit gevecht alleen nog maar: 'Omdat we voornamelijk in Europa gaan race dit seizoen, waar de temperaturen in de herfst lager liggen, zal het voordeel van het DAS-systeem alleen nog maar groter worden.'

De reden hiervoor is dat gedurende die races de temperatuur lager zal liggen. In races met lage temperaturen is het cruciaal voor de coureurs om de banden op temperatuur te krijgen achter een safety car of na een pitstop. Mercedes kan dit met behulp van het DAS-systeem beter doen, wat ze vlak na een herstart of een pitstop meer grip oplevert. Zo kunnen ze dus beter weg komen.

Red Bull overweegt DAS-systeem

Red Bull Racing is aan het overwegen om een vergelijkbaar systeem te implementeren. Zo makkelijk gaat dit echter niet: 'Het is niet snel na te maken. Wij zijn aan het overleggen of we het ook gaan doen maar het kost tijd. We willen het niet nabouwen, we willen het verbeteren.'

'Het voordeel is duidelijk maar het nadeel is dat het zeer moeilijk na te bouwen is', vervolgt Marko. Een grote rol speelt natuurlijk dat vanaf 2021 het DAS-systeem verboden is. Dat maakt het minder aantrekkelijk om nu miljoenen euro's uit te geven aan R&D om het in 2020 nog voor elkaar te krijgen.

Marko bevestigt twijfel over DAS-systeem

Marko bevestigt dat dit een struikelblok vormt: 'Het is volgend jaar verboden. De situatie vind ik wat vreemd omdat de FIA Mercedes wel groen licht gegeven heeft om het systeem te ontwikkelen. Wellicht dat er een commissie opgesteld moet worden zodat hier in de toekomst neutralere beslissingen over gemaakt kunnen worden.'

'We moeten ons nu bewust zijn van onze kosten', benadrukt Marko. Vanwege het aankomende budgetplafond zijn vergelijkbare projecten in de nabije toekomst lastiger uit te voeren. Maar ook nu voelt het team uit Milton Keynes de gevolgen van het budgetplafond al: 'Het maakt het makkelijker om het te laten schieten. Het is een lastige keuze.' (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws