Marko: 'Voordeel van het DAS-systeem zal alleen nog maar groter worden'

Marko: 'Voordeel van het DAS-systeem zal alleen nog maar groter worden'

Helmut Marko heeft zich uitgelaten over het DAS-systeem van Mercedes. Motorsport-Magazin vroeg de Red Bull Racing-adviseur wat nou precies het voordeel is van het stuursysteem. Marko denkt dat het het bandenmanagement vergemakkelijkt en dat na een safety car de Duitse renstal hier de vruchten van kan plukken.

Tussen de Grand Prix van Stiermarken en de Grand Prix van Hongarije in is het Duitse medium in gesprek gegaan met de Oostenrijker. Marko licht de voornaamste bonus toe die het systeem met zich meebrengt: 'Het grootste voordeel is dat de banden veel makkelijker op temperatuur te krijgen zijn. Bij een herstart na een safety car ligt het voordeel nu dus bij Mercedes.'

De huidige Formule 1-kalender versterkt dit gevecht alleen nog maar: 'Omdat we voornamelijk in Europa gaan race dit seizoen, waar de temperaturen in de herfst lager liggen, zal het voordeel van het DAS-systeem alleen nog maar groter worden.'

De reden hiervoor is dat gedurende die races de temperatuur lager zal liggen. In races met lage temperaturen is het cruciaal voor de coureurs om de banden op temperatuur te krijgen achter een safety car of na een pitstop. Mercedes kan dit met behulp van het DAS-systeem beter doen, wat ze vlak na een herstart of een pitstop meer grip oplevert. Zo kunnen ze dus beter weg komen.

Red Bull overweegt DAS-systeem

Red Bull Racing is aan het overwegen om een vergelijkbaar systeem te implementeren. Zo makkelijk gaat dit echter niet: 'Het is niet snel na te maken. Wij zijn aan het overleggen of we het ook gaan doen maar het kost tijd. We willen het niet nabouwen, we willen het verbeteren.'

'Het voordeel is duidelijk maar het nadeel is dat het zeer moeilijk na te bouwen is', vervolgt Marko. Een grote rol speelt natuurlijk dat vanaf 2021 het DAS-systeem verboden is. Dat maakt het minder aantrekkelijk om nu miljoenen euro's uit te geven aan R&D om het in 2020 nog voor elkaar te krijgen.

Marko bevestigt twijfel over DAS-systeem

Marko bevestigt dat dit een struikelblok vormt: 'Het is volgend jaar verboden. De situatie vind ik wat vreemd omdat de FIA Mercedes wel groen licht gegeven heeft om het systeem te ontwikkelen. Wellicht dat er een commissie opgesteld moet worden zodat hier in de toekomst neutralere beslissingen over gemaakt kunnen worden.'

'We moeten ons nu bewust zijn van onze kosten', benadrukt Marko. Vanwege het aankomende budgetplafond zijn vergelijkbare projecten in de nabije toekomst lastiger uit te voeren. Maar ook nu voelt het team uit Milton Keynes de gevolgen van het budgetplafond al: 'Het maakt het makkelijker om het te laten schieten. Het is een lastige keuze.' (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)



Plaats reactie

666

0 reacties

Meest gelezen

Verstappen licht het tipje van de sluier op: 'Dát maakt een coureur snel'

Max Verstappen is van mening dat flexibiliteit en een grote mate van aanpassingsvermogen doorslaggevend kunnen zijn in de For...

Albers: 'Door Russells invalbeurt dacht de Daimler-CEO: wat is hier aan de hand?'

Christijan Albers is van mening dat Lewis Hamilton de dupe is van zijn eigen strategie in de contractonderhandelingen. De voo...

Ondertussen in de F1 | Perez stuurt groet vanuit Red Bull-fabriek

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

Buxton: 'Red Bull spreekt van een verbeterde versnellingsbak voor de RB16B'

Will Buxton weet meer over wat er allemaal gebeurt bij Red Bull Racing gedurende de winterstop. De Britse Formule 1-presentat...

F1 in het kort | Mercedes hengelt talentvolle Deen binnen voor juniorenprogramma

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Het 2021 van Haas | 'Het zal een jaar worden waarin de coureurs de kneepjes van het vak leren'

2020 mogen we dan wel pas nét achter ons gelaten hebben, voor de Formule 1-teams staat het volgende jaar alweer voor de deur....

Vettel verwacht geen opstartproblemen: 'Bij Red Bull en Ferrari had ik dit wel'

Sebastian Vettel verwacht geen moeilijkheden ten gevolge van zijn overstap naar Aston Martin. Dit dankt hij vooral aan een ho...

Norris kijkt uit naar eerste ronden van 2021: 'De McLaren-auto wordt echt snel'

Lando Norris wacht met smart op de eerste kilometers in de nieuwe McLaren-auto van komend seizoen. Zijn team is overgestapt n...

Ocon: 'Netflix kan mij geholpen hebben in veiligstellen Renault-stoeltje'

Esteban Ocon denkt dat de Netflix-documentaireserie Drive to Survive een positief effect op zijn Formule 1-carrière kan hebbe...

Wurz en Brundle blikken terug: 'Vangrail redde Grosjeans leven'

Het zal bij de meeste Formule 1-fans nog vers in het geheugen gegrift staan: De heftige crash van Romain Grosjean in Bahrein....

Lees meer

Net binnen

Wurz en Brundle blikken terug: 'Vangrail redde Grosjeans leven'

Het zal bij de meeste Formule 1-fans nog vers in het geheugen gegrift staan: De heftige crash van Romain Grosjean in Bahrein....

Ondertussen in de F1 | Perez stuurt groet vanuit Red Bull-fabriek

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

Nürburgring opent deuren voor Formule 1: 'We zijn beschikbaar voor 2021'

Mochten er nog meer races in 2021 uitvallen als gevolg van het coronavirus, staat de Nürburgring klaar om eventuele gaten in...

Norris kijkt uit naar eerste ronden van 2021: 'De McLaren-auto wordt echt snel'

Lando Norris wacht met smart op de eerste kilometers in de nieuwe McLaren-auto van komend seizoen. Zijn team is overgestapt n...

Het 2021 van Haas | 'Het zal een jaar worden waarin de coureurs de kneepjes van het vak leren'

2020 mogen we dan wel pas nét achter ons gelaten hebben, voor de Formule 1-teams staat het volgende jaar alweer voor de deur....

Lees meer
Volg live de GP van Bahrein
-->