felipe massa ferrari f1 gp singapore 2022 Formule 1
Formule 1

Massa wil tot het uiterste gaan in titelrechtszaak, Ecclestone houdt vol dat er onvoldoende bewijs is

felipe massa ferrari f1 gp singapore 2022

Volgende maand zal de eerste zitting plaatsvinden van de rechtszaak rondom Crashgate, het incident in 2008. Felipe Massa stelt nog steeds dat het schandaal hem de wereldtitel heeft gekost. Pas in 2023 wilde Massa ermee naar de rechter, toen Bernie Ecclestone in een interview een aantal bijzondere dingen zei. De voormalig eigenaar van de Formule 1 ontkent die dingen nu.

Massa, die in 2008 kampioen zou worden met Ferrari, stelt dat het bewijs in het beruchte Crashgate-schandaal door de sportautoriteiten in de doofpot is gestopt, waardoor hem het wereldkampioenschap werd ontzegd. In dat jaar zou Nelson Piquet Jr. opzettelijk zijn gecrasht in Singapore terwijl zijn landgenoot aan de leiding lag. Hij zette de auto in de muur, precies op een plek waar een safetycar onvermijdelijk was omdat er geen bergingsvoertuigingen beschikbaar waren.

Het plan van Renault, dat op die wijze perfect uitpakte, was dat teamgenoot Fernando Alonso daarvan zou profiteren, aangezien hij net een pitstop had gemaakt. Alonso won, terwijl Massa buiten de punten eindigde en daardoor een punt verloor aan Lewis Hamilton. Er waren destijds al vermoedens dat het niet helemaal eerlijk ging, maar de FIA begon pas een jaar later een onderzoek, toen Piquet Jr. er een boekje over opendeed. Volgens de FIA was het toen te laat om de race ongeldig te verklaren.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

singapore-2008-piquet-renault-crashgate
Nelson Piquet Jr. crashte in Singapore in 2008 en dat bezorgde Fernando Alonso de zege.

In een interview met F1-Insider zou Ecclestone hebben gezegd dat zd race volgens de regels wel ongeldig hadden moeten verklaren. 'Dat zou betekenen dat het nooit zou hebben plaatsgevonden in het kampioenschap. Dan zou Massa wereldkampioen zijn geworden, niet Lewis', stelde de Brit. Het zette Massa aan het denken en spoorde hem aan om juridische stappen te ondernemen. De zaak is al een tijdje bezig, maar volgende maand zal dus eindelijk de eerste zitting plaatsvinden. Massa wil het er niet bij neerleggen.

Voor de autosport

'Verantwoording afleggen is essentieel om toekomstige fraude te voorkomen', zegt Massa in gesprek met The Times. 'Degenen die belast waren met het beschermen van de sport hebben hun plichten direct geschonden en mogen niet profiteren van het verhullen van hun eigen wangedrag', vervolgt de Braziliaan. 'Dergelijk gedrag is in geen enkel domein van het leven acceptabel, en zeker niet in een sport die door miljoenen wordt gevolgd, waaronder kinderen. We zullen dit tot het einde doorzetten.'

Massa strijdt vooral om een eerlijke en rechtvaardige uitkomst, geeft hij aan: 'Voor mijzelf, voor de autosport in Brazilië en voor de sport als geheel.' De verdediging in de rechtszaak stelt echter dat de claim verjaard is. Massa blijft zich beroepen op het interview van Ecclestone waarin hij aangeeft dat de inmiddels overleden FIA-president Max Mosley kort na de race al wist dat de crash opzettelijk was, maar besloot niet te handelen om de sport te beschermen tegen een enorm schandaal.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

fernando alonso felipe massa ferrari
Alonso en Massa waren later in hun carrières nog teamgenoten.

Ecclestone heeft er geen actieve herinnering aan

Tegenover The Times zegt Ecclestone dat er hoe dan ook onvoldoende bewijs is om de uitkomst van de Grand Prix van Singapore 2008 nu nog terug te draaien. 'Er is geen enkele manier waarop iemand die race had kunnen schrappen. Max wist dat er niet genoeg bewijs was. Pas later, toen jonge Nelson besloot te praten omdat hij geen stoeltje meer kreeg, begon het', aldus Ecclestone. Het interview met F1-Insider kon hij 'zich niet meer herinneren' en het was 'verkeerd weergegeven'.

Zoals bekend volgde een zware straf voor Flavio Briatore na Crashgate. Hij kreeg aanvankelijk een levenslang paddockverbod, maar dat werd later teruggebracht tot vijf jaar. Briatore keerde in 2024 terug als topman bij Alpine. Ook technisch directeur Pat Symonds kreeg een schorsing van drie jaar. Renault accepteerde de straffen die de FIA het team wilde opleggen en kreeg een voorwaardelijke schorsing van twee jaar. Het bewijs kwam van een anonieme bron, die later Alan Permane bleek te zijn.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws