max-verstappen-red-bull-racing-gp-mexico-zaterdag Opinie
Opinie

Windsor kijkt met lede ogen naar Verstappen: 'Alle hoop is vervaagd'

max-verstappen-red-bull-racing-gp-mexico-zaterdag

Peter Windsor beseft dat de gevolgen van de zaterdag in Mexico voor de titelstrijd erg groot zijn. De analist vreest dat Max Verstappen zijn titelaspiraties in de koelkast of mogelijk zelfs in de diepvries kan leggen. Windsor legt uit waarom Red Bull Racing in Mexico niet sterk voor de dag komt en grijpt die gelegenheid aan om Verstappen de hemel in te prijzen vanwege zijn prestaties in de matige Red Bull.

'Lando Norris vuurde in de derde vrije training al een waarschuwingsschot af van hoe snel hij in de McLaren zou zijn', zo geeft Windsor op YouTube aan dat de snelste coureur voor de start van de kwalificatie al vrij duidelijk was. 'Lando stelde onder druk niet teleur. Hij moest bij de laatste pogingen in Q3 een ronde onder de 1:16 rijden, nadat Charles Leclerc als eerste die barrière doorbrak met een briljante ronde. Norris wist dat hij een 1:15,6 of 1:15,7 moest rijden en klokte zelfs een 1:15,5. Ronduit briljant!' roept Windsor uit.

Waar was McLaren?

Windsor grijpt die magistrale ronde aan om ook vraagtekens te plaatsen bij het niveau van de McLaren-coureurs. 'Je vraagt je nu af waar hij en de McLaren in de afgelopen races geweest zijn, want de auto was waanzinnig in Mexico. Dit was de perfecte auto in de ijle lucht', merkt de 73-jarige op. 'Het is een genot om die McLaren in Mexico te zien. Oscar Piastri zat wederom niet op hetzelfde niveau als Lando', voegt Windsor toe.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando-norris-mexic-vrijdag-2025-mclaren
Norris laat nu zien hoe snel McLaren daadwerkelijk is.

'Ferrari was ook erg goed in Mexico', zo verplaatst Windsor de aandacht naar de nummers twee en drie in de kwalificatie. 'Ze wonnen deze race vorig jaar nog met Carlos Sainz. Lewis Hamilton zat ook vlak achter Charles Leclerc, maar ze konden Lando Norris niet verslaan. Dat is geen verrassing, want McLaren heeft het meest efficiënte aerodynamische pakket', beseft Windsor.

Verstappen bewijst ongelijk van Windsor

'Max Verstappen eindigde slechts als vijfde in de Red Bull-Honda', vervolgt Windsor met een ongelovige blik. 'Hij was nog de snelste man op de vrijdag en het oogde behoorlijk goed voor hem. Er waren wel al een paar onheilspellende voortekenen in de racesimulatie', erkent de Brit, die deze tekenen niet wilde zien. 'Toen we die tijden van Norris zagen, dacht ik dat Red Bull gewoon meer brandstof in de auto had, want Max deed ook een langere stint. Dat was mijn vermoeden op basis van de sterke recente optredens van Red Bull.'

Windsor zag echter toe hoe zijn ongelijk bewezen werd. 'We zitten hier op 2.200 meter hoogte. Die ijle lucht is een echte lakmoesproef van aerodynamische efficiëntie', aldus Windsor. Red Bull faalde dus voor die test. 'Het draait niet alleen om topsnelheid versus downforce. Het draait om het algemene pakket. Als je op de limiet ziet met alles wat je doet, dan merk je dat in ijle lucht', zo verklaart Windsor het zwakke optreden van Verstappen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-gp-mexico-zaterdag-4
Verstappen stapt teleurgesteld uit.

Red Bull-pakket voldoet niet aan de eisen

Windsor is dus van mening dat het circuit in Mexico de ware verhoudingen tussen de teams goed laat zien, maar heeft ook een verklaring voor het feit dat Ferrari beter voor de dag kwam dan het Oostenrijkse team. 'De Red Bull is wel beter geweest dan Ferrari sinds Zandvoort, maar Ferrari is duidelijk sneller op de rechte stukken dan McLaren en iets beter dan Red Bull en Mercedes. Ze maken dat nadeel dus goed, maar ze verliezen hier niks door met meer vleugel te rijden. Ferrari heeft in de ijle lucht een geweldige auto, terwijl Red Bull bijna terugvalt tot waar ze voor Zandvoort stonden.'

Red Bull introduceerde in Mexico nog nieuwe onderdelen, maar die konden Verstappen niet helpen bij het veroveren van een goede startplek. 'Al die aanpassingen en verbeteringen aan de vloer hebben hier niet geholpen. Ja, de banden raken hier oververhit, en je hebt met het koelen van de remmen en de motor te maken. Red Bull had veel verbeteringen voor dit weekend, maar dat geldt ook voor Ferrari als het om de koeling gaat. Het aerodynamische pakket van Red Bull voldeed gewoon niet aan de eisen', concludeert Windsor.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-gp-mexico-zaterdag-6
Verstappen beschikt in Mexico niet over een goede auto.

Verstappen met 'groot probleem'

Windsor zag vooral dat Verstappen moeite had met de verschillende sectoren op het Autódromo Hermanos Rodríguez. 'Het leek erop dat Max Verstappen de auto in de eerste sector nog goed kon laten presteren, maar hij had het lastig in de tweede sector. Soms was hij redelijk snel in de laatste sector, maar dan was hij in de tweede sector nog slechter. Hij kon nooit een compromis vinden, dat in alle sectoren werkte. Het is een tijd geleden sinds we Max in die situatie gezien hebben', weet de analist.

'Laten we de Max-analyse afronden.' Windsor deelt vervolgens zijn conclusie. 'Wellicht laat dit zien hoe bijzonder het is wat Max in de laatste vier of vijf races gedaan heeft. Het is heel duidelijk dat hij niet met de snelste auto won. De snelste auto is nog altijd de McLaren. Waar waren Lando Norris en Oscar Piastri dus in de afgelopen races?' vraagt Windsor zich af.

'Verstappen start als vijfde', zo verschuift Windsor de aandacht naar de race. 'Dat is een groot probleem voor hem, want met één tegen één kun je in Mexico nog wel inhalen, maar als je in een DRS-trein zit, zit je gewoon vast. Het wordt een hele lastige race voor Max. Voor het kampioenschap ziet het er nu ook heel erg lastig uit. In anderhalve sessie is alle hoop op een dramatische titelontknoping tegen McLaren vervaagd.' Als de race volgens de startvolgorde eindigt, neemt Norris de leiding over met vijf punten voorsprong op Piastri. Verstappen zou dan 41 punten achter Norris staan.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws