Meer inhalen in Melbourne: 'Dapper rijgedrag wordt beloond, slordige fouten afgestraft' Formule 1
Formule 1

Meer inhalen in Melbourne: 'Dapper rijgedrag wordt beloond, slordige fouten afgestraft'

Meer inhalen in Melbourne: 'Dapper rijgedrag wordt beloond, slordige fouten afgestraft'

Het Albert Park Street Circuit staat voor een flinke metamorfose – althans, dat wil de organisatie van de Australische Grand Prix doen geloven. Volgens Andrew Westacott, CEO van de betreffende organisatie, moet het stratencircuit in Melbourne vanaf dit jaar weer spannende races opleveren.

Als gewoonlijke opener van het nieuwe Formule 1-seizoen is de anticipatie voor de Grand Prix van Australië ieder jaar erg groot, maar doorgaans mondt de race vanwege een gebrek aan inhaalacties en spanning voor de fans uit in een teleurstelling. Die feedback is inmiddels echter goed en wel aangekomen bij de organisatie, zo blijkt uit de recente bekendmaking van de plannen voor een aantal aanpassingen aan het circuit van Albert Park.

In een interview met Motorsport-Total.com geeft Westacott tekst en uitleg over de vernieuwingen die de race in Melbourne in de toekomst weer van het nodige spektakel moeten voorzien. De baan is ontworpen in 1995 en daarom extreem gedateerd. De auto's zijn in de tussentijd namelijk erg geëvolueerd. Met de veranderingen aan de baan willen we dapper rijgedrag belonen en slordige afstraffen, dat is het streven', aldus de CEO van de Australian Grand Prix Corporation.

F1-coureurs gaan een geheel nieuwe ervaring tegemoet

Westacott legt uit hoe de organisatie heeft geprobeerd het karakter van het circuit bij te slijpen om de huidige én volgende generatie Formule 1-auto's thuis te laten voelen. 'Sommige bochten van de baan werken goed F1-racen tegen. Neem bijvoorbeeld bocht dertien (de rechterknik na de snelle chicane, red.), die loopt een beetje af, waardoor inhalen er lastig kan zijn. Als de bocht juist een andere hellingshoek heeft, aflopend naar de apex, dan is het al beter te doen.'

Dat bocht dertien een toegewijde inhaalplek moet worden, blijkt wel uit de aanpassingen die worden gedaan in aanloop naar deze knik. Het gehele achterste stuk van het Albert Park circuit zal worden aangepast op een manier dat de coureurs er meer vaart kunnen houden. De langzame chicane bij bocht negen zal in zijn geheel verdwijnen, terwijl ook de snelle links-rechts-combinatie direct daarna meer rechtgetrokken zal worden.

Ook is de organisatie van plan om het asfalt aan te passen, zo laat Westacott optekenen. 'Na de race in november dit jaar zullen we dat veranderen. Het moet niet het meest ruwe asfalt worden, maar zeker ook niet het gladste. Daardoor zal er meer van de banden worden gevraagd, dat was een belangrijk aandachtspunt.' Tenslotte zal ook de pitstraat verbreed worden, zodat de maximumsnelheid omhoog kan van 60 naar 80 km/u.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws