Moest Aston Martin noodgedwongen tokens inzetten wegens Mercedes-vernieuwingen? Formule 1
Formule 1

Moest Aston Martin noodgedwongen tokens inzetten wegens Mercedes-vernieuwingen?

Moest Aston Martin noodgedwongen tokens inzetten wegens Mercedes-vernieuwingen?

Bij Autosprint hebben ze de gloednieuwe Aston Martin-bolide geanalyseerd. Omdat de voorganger van de AMR21, de RP20, veel weg had van de Mercedes W11, werd verwacht dat de twee wagens dit jaar wederom op elkaar zouden lijken. Hoewel dit wel het geval is, zijn er toch enkele aspecten waarop het Mercedes-ontwerp significant verschilt van de Aston Martin.

'De AMR21 is veel meer dan simpel een ontwikkeling van de RP20 van vorig jaar', zo opent Paolo Filisetti, werkzaam voor het Italiaanse autosportmedium. 'De mate van detail in het ontwerp ligt vele malen hoger dan vorig jaar', voegt hij daaraan toe, refererend naar de initiële foto's die we hebben mogen bezichtigen van de bolide van Lance Stroll en Sebastian Vettel.

Filisetti wijst ook op het feit dat Aston Martin gematst is in de reglementen van 2021. Wegens de bevriezing van een groot deel van de bolide mochten er maar weinig aanpassingen gedaan worden. Omdat het team met verouderd Mercedes-materiaal rijdt, mogen ze dit zonder tokens uit te geven overnemen van de regerend wereldkampioen.

Aston Martin met Mercedes-ophanging

'Aston Martin heeft kunnen profiteren van de regulering. De meest recente ontwikkeling bij de Mercedes W11, de sterk verbeterde achterwielophanging en transmissie, zijn overgenomen voor aankomend jaar', vervolgt de Italiaanse analist. Dit zal ze vermoedelijk tijdswinst opleveren, hoewel het ze ook zomaar een token gekost zou kunnen hebben.

Er wordt namelijk benoemd dat de 2020-ophanging aanpassingen aan het chassis vergt om optimaal te presteren, en laat het nou net zo zijn dat Aston Martin haar token uitgegeven heeft aan de aerodynamica van de AMR21. Daarnaast is de koeling van de vernieuwde Mercedes-motor aangepast om mogelijke oververhitting in 2021 tegen te gaan. Het is nog maar de vraag of ook zonder aerodynamische aanpassingen de Britse renstal al het Mercedes-materiaal over had kunnen nemen.

'Het chassis lijkt flink op het chassis van Mercedes, behalve dat de opmerkelijke bobbel van Mercedes iets groter is bij Aston Martin en Mercedes in essentie dus voor een dunnere auto gegaan is', concludeert Filisetti. Ook de cape van de AMR21 ligt nu een stuk lager, een ontwikkelingsrichting die Mercedes tevens aangehouden heeft voor het aankomende jaar.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws