Mol ziet boontje om zijn loontje komen en geniet: 'Karma!' Formule 1
Formule 1

Mol ziet boontje om zijn loontje komen en geniet: 'Karma!'

Mol ziet boontje om zijn loontje komen en geniet: 'Karma!'

Jack Plooij en Olav Mol hebben in het Race Café van Ziggo Sport teruggeblikt op de incidenten uit de Grand Prix van Monaco. Het evenement in het prinsdom werd gekenmerkt door een 76 ronden durende optocht, maar werd geopend met een ronde vol incidenten. Daarbij komen Sergio Pérez, Kevin Magnussen, Esteban Ocon, en Pierre Gasly ter sprake, en wordt een vertrek van Ocon bij Alpine voorspeld.

Pérez bezorgde zijn team met de startcrash zo'n twee miljoen euro aan schade. De constructeurskampioen neemt de gevolgen van de startcrash dus mee naar de rest van het seizoen. 'Hij doet hier geen goede zaken', weet Plooij te melden over Pérez. 'Hier was weinig aan te doen, maar hij had vooraan moeten staan. Hij zou hier helemaal niet moeten zitten, hij had helemaal niet in die ellende achterin moeten zitten. Hier kon hij weinig aan doen overigens, ik vond dat Kevin Magnussen hier schuld aan had.'

Red Bull Racing heeft het de laatste races lastiger, en dat is met name aan de resultaten van Pérez te merken. Na een tweede plek in Japan zakte hij in China naar P3, om in Miami en Imola niet verder te komen dan een vijfde en een achtste plek, met nu dus een uitvalbeurt in Monaco. 'Als Pérez in de neergaande spiraal blijft, gaat dit wel lastig worden', oordeelt Plooij over de gevolgen voor het constructeurskampioenschap.

Leclerc en Piastri

Het contrast met uitblinkers Charles Leclerc en Oscar Piastri was dan ook levensgroot. Zo haalde Plooij de boordradio's van de thuisrijder aan, die van zijn team te horen kreeg dat ze niet geïnteresseerd waren in hoe snel hij kon rijden. 'That 's rude!' reageerde Leclerc grappend. Plooij merkt op dat Leclerc met zijn nieuwe race engineer Bryan Bozzi een veel betere band heeft dan met voorganger Xavier Padros. 'Denk even een paar jaar terug, hoe dat ging over de boordradio bij Ferrari. Dit is toch veel rustiger?'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

podium monaco charles leclerc carlos sainz frederic vasseur oscar piastri
Leclerc en Piastri voerden het veld in Monaco aan.

Ook McLaren-coureur Piastri had alles onder controle in Monaco, merkt Plooij op. 'Piastri is zo'n bijzonder ventje op zo'n jonge leeftijd. Op het moment dat hij over de finish kwam, werd hij gefeliciteerd. Hij reageerde heel rustig: ja jongens, dankjewel. Waar moet ik eigenlijk naartoe? Het team vertelde hem dat hij naar het rechte stuk moest, en moest parkeren bij het bord met nummer twee. Je staat op het podium in Monaco, waar iedere coureur van droomt, en hij blijft zo rustig.'

Vertekt Ocon?

Vervolgens komt het incident tussen beide Alpine-coureurs ter sprake. Esteban Ocon opende vanaf P10 de aanval op de negende plek van Pierre Gasly, ondanks dat de afspraak was dat beide coureurs elkaar niet zouden aanvallen. Ocon raakte hierbij zijn teamgenoot en viel uit, terwijl Gasly overleefde, en na de rode vlag alsnog zijn eerste punt van het seizoen pakte. Teambaas Bruno Famin haalde in de media hard uit naar Ocon en beloofde harde maatregelen.

Plooij denkt dan ook dat Ocon aan zijn laatste seizoen bij Alpine bezig is. 'Zijn papieren liggen al klaar, hij kan zo weg naar het team dat vandaag zo fantastisch gescoord heeft', zegt Plooij vol sarcasme. De verslaggever doelt daarmee op het team van Haas, dat afgelopen week toegaf dat het in gesprek is met Ocon voor een contract voor 2025. Daar wordt de Fransman vermoedelijk als vervanger voor Kevin Magnussen overwogen, aangezien Oliver Bearman getipt wordt voor het stoeltje van Nico Hülkenberg.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

esteban ocon alpine saoedi arabie 3
Esteban Ocon moest zijn verontschuldigingen na afloop aanbieden.

'Er was al heel veel spanning bij Alpine, en er was al heel veel strijd', vertelt Plooij over beide Franse coureurs, die elkaar het licht in de ogen niet gunnen. 'Gasly trekt uiteindelijk aan het langste eind. Dat is voor hem wel heel fijn natuurlijk, maar Ocon stond al langer onder druk. Ik denk dat Gasly wel blijft.' Het is nog niet duidelijk wie het tweede stoeltje dan zou innemen, al wordt reservecoureur Jack Doohan tot de kanshebbers gerekend.

Collega Olav Mol houdt zich liever afzijdig in de discussie over de Franse coureurs, en wil zijn inbreng kort houden. 'Laat ik het op één woord houden over het feit dat hij in plaats van tien seconden straf nu een gridstraf krijgt van vijf plekken in Canada: Karma!' Ocon was al uitgevallen, en kon daardoor zijn tiensecondenstraf niet meer inlossen. Volgens het reglement wordt de straf dan omgezet in een gridstraf voor de volgende race.

Besluit wedstrijdleiding achteraf cruciaal

Mol besteedde ook nog aandacht aan de zware startcrash, waarbij hij Kevin Magnussen als hoofdverantwoordelijke aanwees. 'Dit is het bewijs van onvermogen, waarbij hij het geluk heeft dat het als een startincident gezien wordt, omdat het bij het uitkomen van de eerste bocht is. Daarbij is de wedstrijdleider over het algemeen een fractie coulanter', weet Mol. 'Het is een regel, en als ze een beetje consequent zijn, wat toch al moeilijk is voor een wedstrijdleider, vind ik het goed dat ze dit zo laten. Het is van Magnussen natuurlijk wel superstom.'

De Deen heeft tien strafpunten op zijn superlicentie, en heeft zijn spaarkaart dus bijna vol. Met een elfde en twaalfde stempel had hij een vrij weekend kunnen winnen, maar hij mag dus gewoon mee naar Canada. 'Als je er nu op terugkijkt: waarom is Haas niet vanuit de pitstraat gestart? Zo voorkom je dit soort shit.' Haas werd na de kwalificatie gediskwalificeerd, vanwege een te grote DRS-opening in de nieuwe achtervleugel. In de race gebruikte men een andere achtervleugel, waardoor je uit de pitstraat moest starten, maar de wedstrijdleiding gaf toestemming aan Haas om toch op de grid plaats te nemen. Datzelfde besluit werd overigens in Brazilië 2021 genomen bij Lewis Hamilton.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

sergio perez rb 20 crash monaco red bull racing
Dit was oorspronkelijk een RB20.

Pérez gaat volgens Mol echter ook niet helemaal vrijuit in het incident. De Mexicaan had nog wat verder uit kunnen wijken naar links. 'Dit gaat om plekken zestien en zeventien. Why?! Hier win je niks mee', aldus Mol, die niet verrast was dat het incident niet bestraft werd. 'In bocht 1 doen ze echt heel vaak zo', zegt de commentator, die zijn hand voor zijn ogen houdt. 'Zodra het bocht 1 is, zeggen ze: ja hoor, dit hoort er een beetje bij. Ik denk dat ze ook niet al te veel werk willen, want dan kunnen ze niet meer aan de rode wijn', lacht Mol.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws