Monaco is als een vloek voor Leclerc: wanneer houdt het op? Formule 1
Formule 1

Monaco is als een vloek voor Leclerc: wanneer houdt het op?

Monaco is als een vloek voor Leclerc: wanneer houdt het op?

Charles Leclerc kwam in Monaco niet verder dan een vierde plek na de race van pole position te zijn gestart. De Monegask kende in zijn thuisrace vrijwel alleen pech en de editie van 2022 was niet veel anders. Een terugblik van Formula 1.com op de historie van de Ferrari-coureur in Monaco.

Leclerc maakte zijn Formule 1-debuut in Monaco in 2018 voor Sauber, kwalificeerde zich als 14e maar viel na 71 ronden uit toen hij door een remfout achterin de Toro Rosso van Brendan Hartley belandde. In 2019 verheven tot het Ferrari-zitje dat voorbestemd leek voor zijn overleden peetvader Jules Bianchi, was hij een man met een missie en zijn helmontwerp was een eerbetoon aan de jonge Fransman en aan zijn vader.

Hij liep achter op Lewis Hamilton in de eerste twee trainingen, maar versloeg beide Mercedes-coureurs in FP3, waardoor hij zich blijkbaar goed voorbereidde voor de kwalificatie. Maar Ferrari dacht ten onrechte dat zijn positie voor Q2 veilig was en koos ervoor om hem een set banden te besparen; de snelle evolutie van het circuit haalde hen echter uit, waardoor hij 16e werd.

Zijn race was een briljante mix van opportunisme en krachtdadigheid, toen hij manieren vond om Lance Stroll (aan de binnenkant bij Mirabeau), Lando Norris (aan de buitenkant van de hairpin), en Romain Grosjean (aan de binnenkant bij Rascasse) te passeren. Maar toen hij een soortgelijke actie op Nico Hulkenberg probeerde, kwamen ze met elkaar in aanraking en de daaropvolgende lekke band en schade aan de vloer resulteerden in een uitvalbeurt.

De crash in de kwalificatie van 2021

In 2020 was er geen race, maar vorig jaar behaalde hij de poleposition die hij in 2019 misschien had gemist, door Max Verstappen in Q2 te verschalken. Maar bij zijn tweede run in Q3 probeerde hij het net een fractie te hard en ging hij bij het uitkomen van het zwembad de vangrails in.Dat was het goede nieuws.

Hij maakte zich voorafgaand aan de race zorgen over zijn versnellingsbak, want de achterkant was ook in de vangrail gedraaid. En tot zijn eigen verdriet, en dat van Ferrari en duizenden toeschouwers, had de versnellingsbak had schade opgelopen, en de gok om een terugval van vijf startplaatsen te vermijden door hem niet te vervangen, was mislukt. De pole-sitter lag er al uit voordat de race begon.

Ferrari gooit de winst weg in 2022

Dus er was veel om voor te spelen deze keer, en hij nam briljant de kop van het veld met de beste tijden in de vrije trainingen en de kwalificatie. Wat kon er deze keer fout gaan? Ondanks het weer en de daaruit voortvloeiende vertragingen reed hij vol vertrouwen aan de leiding, op de hielen gezeten door teamgenoot Sainz en de Red Bulls van Sergio Pérez en Verstappen, het hele veld op Pirelli's full wets. Toen Red Bull Pérez in ronde 16 naar binnen haalde voor intermediates leek dat het juiste om te doen omdat de baan verbeterde, maar hoewel Ferrari en Red Bull hetzelfde deden met Charles en Max twee ronden later, splitste Ferrari hun strategie en hield Sainz buiten tot ronde 21.

De snelheid van de baanverbetering was enorm. Op zijn intermediates zette Lewis Hamilton in ronde 17 de snelste ronde neer in 1m 30.246s; een ronde later deed Sergio 1m 25.215s. Ferrari kon zien dat de Spanjaard meteen naar slicks kon overschakelen, en hun plan om hun beide coureurs in ronde 21 naar binnen te brengen voor harde banden was absoluut juist.

Red Bull profiteert van de fouten bij Ferrari

Red Bull, in de tussentijd, had hun coureurs niet dubbel gestapeld voor slicks voor nog een ronde, maar nu kwamen de gebeurtenissen in hun voordeel. Carlos langer laten rijden was een goede strategie geweest, maar er was één ding: tegen de tijd dat hij naar de pits ging, waren zijn banden kapot en dus was zijn in-lap tijd relatief traag.

Tegen de tijd dat Ferrari zich dit realiseerde, hadden ze Charles al het signaal gegeven om weer te stoppen: 'Box now, box now!' En hij was al op weg naar binnen toen ze dat veranderden in: 'Blijf buiten.' Te laat. Zo hadden ze een dubbele pitstop. Sainz verloor tijd met die trage in-lap, en Leclerc werd voor cruciale seconden opgehouden terwijl zijn teamgenoot voor hem nieuwe banden kreeg, wat betekende dat Verstappen hem kon inhalen tijdens zijn eigen tweede stop.

Daarna kon Leclerc de Red Bulls niet meer aanvallen en moest hij genoegen nemen met de vierde plaats. De Monegask finishte daarmee voor de eerste keer de Grand Prix van Monaco maar ook ditmaal zal de Ferrari-coureur met een naar gevoel terugkijken op zijn raceweekend. De vloek van Monaco duurt voort voor Leclerc, wanneer houdt het op?

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws