lando-norris-mclaren-2025-podium-blij Formule 1
Formule 1

Norris grijpt op illegale wijze eerste tijd, Verstappen en Red Bull maken sterke indruk

lando-norris-mclaren-2025-podium-blij

Lando Norris heeft de snelste tijd laten noteren in de Verenigde Staten en sloot de vrije training dus als nummer één af. De Brit kleurde daarbij wel buiten de lijnen, maar behoudt P1 omdat tijden in vrije trainingen niet afgenomen worden. Nico Hülkenberg eindigde knap als tweede. Oscar Piastri, Fernando Alonso en Max Verstappen maken de top vijf vol, waarbij Red Bull Racing een sterke indruk maakte.

De coureurs zijn in Austin begonnen aan het vierde sprintweekend van 2025. Net als in Singapore liggen de temperaturen behoorlijk hoog, en de coureurs moeten op zondag dan ook een koelvest dragen, of ballast meenemen in hun auto's. Lando Norris lijkt voor de eerste optie te kozen, want de McLaren-coureur was voor de eerste en enige vrije training al te zien met het koelvest. Max Verstappen is juist een felle tegenstander van het koelvest, en met name van de plicht om het te moeten dragen, die vanaf 2026 geldt.

Verstappen opent het bal

Bij een buitentemperatuur van 28 graden en een baantemperatuur van veertig graden ging de enige vrije training in Texas van start. De verwachting is daarbij dat de temperatuur later op de dag nog flink zal oplopen. Verstappen was de eerste coureur die het circuit opreed, waarbij de wereldkampioen de harde banden gebruikte. Veel collega's volgden snel om een eerste gevoel op te doen op het technisch veeleisende circuit. Daarbij vielen vooral de vele nieuwe liveries op.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Verstappen zette de eerste richttijd neer met een 1:38,797, maar daarmee was hij nog ruim vier seconden sneller dan de snelste tijden uit VT1 in 2024. Het kon dus nog veel sneller, en dat liet Carlos Sainz al snel zien. De Spanjaard was met een 1:37,4 meer dan een seconde sneller, terwijl iedereen voor de harde banden koos. Aangezien de coureurs maar twee sets van de harde banden hebben, laat dit zien dat deze banden niet als serieuze optie gezien worden in de sprintrace.

Ferrari won vorig jaar nog in Austin, en Lewis Hamilton zette het Italiaanse team met een 1:36,6 nu ook weer bovenaan na enkele minuten, maar na de tweede poging van Verstappen werd de 40-jarige coureur een plekje terugverwezen. Verstappen legde de lat met een 1:36,1 weer een stuk hoger voor zijn concurrenten. Seconden later werd de top vier gevuld door de coureurs van Williams en Red Bull Racing, met Sainz voor Verstappen, Albon en Tsunoda. Lando Norris en Hamilton voegden zich al snel bij die kopgroep.

Dreun van Red Bull

Na ruim tien minuten waren de verschillen in de top acht vrij klein. Red Bull bracht daar met een derde snelle ronde verschil in. Met een 1:35,4 zette Verstappen de concurrentie weer op zeven tienden achterstand. Tsunoda deed mee aan de sterke opening van Red Bull en sloot wederom op drie tienden afstand aan op de tweede plek. Norris kwam bij zijn nieuwe poging nog altijd een kleine vier tienden tekort op Verstappen en stond dus zelfs achter de tweede coureur van Red Bull.

Russell kon enkele minuten later ook niet aan de tijd van Verstappen tippen. Mocht de Nederlander dit weekend weer over een goede auto beschikken en voor de McLarens eindigen, dan heeft hij er baat bij dat zoveel mogelijk coureurs tussen hem en met name Piastri eindigen. De Australiër was na de eerste twintig minuten terug te vinden op een vijftiende plek, met een seconde achterstand.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

De eerste coureur, die Verstappens tijd wist aan te scherpen, was Hamilton. De Ferrari-coureur was met een 1:34,8 duidelijk sneller op een circuit waar Ferrari altijd goed heeft gepresteerd. Er moet echter gezegd worden dat Ferrari vaak snel is in de vrijdagtrainingen en die vorm vervolgens niet naar de rest van het weekend weet mee te nemen. Daarnaast stond Verstappen na twintig minuten inmiddels in de pitstraat. De rest volgde niet veel later, want vanwege debris op de kerbstones in bocht 19.

Red Bull en McLaren met verschillend plan

De rode vlag kwam voor veel coureurs op een vrij gunstig moment, omdat de meeste coureurs hun eerste stint net beëindigd hadden. Na de rode vlag begonnen veel coureurs aan hun racesimulatie op de harde banden. Sainz vormde daar een uitzondering op, aangezien de Williams-coureur met versnellingsbakproblemen kampte. Esteban Ocon had te maken met een vastlopende rem maar kon zijn weg vervolgen.

Terwijl Verstappen aan zijn racesimulatie werkte, gebruikte McLaren het moment om zich op te werken in de pikorde. Norris haalde Verstappen daarbij nipt in, maar zette zijn tijd dus veel later in de sessie, op een veel snellere baan. Piastri strandde op twee tienden van Norris en Verstappen op de vijfde plek. De top zes bestond daarna uit Hamilton, Norris, Verstappen, Russell, Piastri, en Tsunoda.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Alonso versus Verstappen

Met een kwartier te gaan stond nagenoeg iedereen in de pitstraat om zich voor te bereiden op een kwalificatiesimulatie. George Russell koos voor de mediumbanden en nam de eerste plek over met een 1:34,6. Daarmee was hij slechts 0,012 seconde sneller dan Liam Lawson, eveneens op de mediumbanden. Tsunoda klokte als eerste coureur een tijd op de zachte banden en nam P1 over met een 1:34,5.

Verstappen was toen al snel onderweg en kwam probleemloos door de laatste bochten. Met 1:33,648 was hij bijna negen tienden sneller dan zijn teamgenoot! Toch was Verstappen niet de snelste man van de sessie. Fernando Alonso verraste door 0,009 seconde sneller te gaan, en ook Hamilton deed het goed door op mediumbanden maar drie tienden langzamer te zijn. Piastri kwam op de zachte banden twee tienden tekort op Alonso en Verstappen.

Norris sloot de sessie als snelste af en was drie tienden sneller dan Verstappen en Alonso. De McLaren-coureur kleurde in de laatste sector, waar hij veel tijd won, wel buiten de lijnen. In de vrije trainingen worden de tijden echter niet afgenomen, waardoor Norris de sessie op de eerste plek afsloot. Piastri schoot in de slotseconden naar P2, voor een verrassend sterke Hülkenberg. Piastri, Alonso, en Verstappen eindigden op kleine achterstand in de top vijf.. Verstappen klaagde bij het vallen van de vlag dat zijn auto te veel over het asfalt stuiterde.

Volg F1Maximaal.nl nu ook op Google Discover om onze artikelen op Google tegen te komen. Klik op deze link en klik op 'Volgen op Google'.

Uitslag eerste vrije training GP van de Verenigde Staten 2025

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws