Red Bull Racing is sinds de zomerstop helemaal terug. Max Verstappen blijft echter kritisch zoeken naar verbeterpunten, maar de wijze waarop hij dat doet, schiet bij Juan Pablo Montoya in het verkeerde keelgat. De Colombiaan verwijt Verstappen dat hij de situatie slechter doet voorkomen dan het geval is.
Montoya benadrukt bij Fruity King dat de upgrades aan de RB21 groter worden gemaakt dan ze in werkelijkheid zijn. 'Ik weet dat ze een paar upgrades aan de auto hebben doorgevoerd, maar de nieuwe reglementen staan ook voor de deur. Het is niet zo dat de huidige auto's nog veel verbeteringen zullen krijgen', verwacht de 50-jarige. Laurent Mekies deelde na de Grand Prix van Singapore echter de volgende woorden via de boordradio van Verstappen: 'Petje af. We hebben een stap vooruitgezet en we weten dat er nog meer aan zit te komen.'
Gebrek aan upgrades gunstig
'De engineers zijn nu meer bezig met het finetunen van de auto's en maximaliseren allerlei dingen die eerder nog niet optimaal benut werden', zo vermoedt Montoya dat Red Bull er zelfs van profiteert dat de auto minder aangepast wordt dan in het verleden. Hij denkt dat dit de reden voor het feit dat Red Bull het potentieel van de auto nu beter weet te benutten. 'Eerder kregen ze nog elke twee of drie weken upgrades.'
Red Bull heeft in de afgelopen races wel nog nieuwe onderdelen geïntroduceerd, maar Montoya denkt dat deze upgradepakketten klein genoeg zijn om Red Bull genoeg vastigheid te geven. In Monza kreeg Verstappen de beschikking over een nieuwe vloer en een achtervleugel, die geschikt was voor de snellere circuits. Met die kleinere achtervleugel won Verstappen in Monza en Bakoe en de verwachting is dat dit onderdeel ook in Las Vegas een groot voordeel zal opleveren. In Singapore kreeg Verstappen een nieuwe voorvleugel.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Montoya houdt echter vol dat de geboekte successen weinig te maken hebben met deze recente upgrades. 'Veel engineers zullen zeggen dat je de auto niet beter kunt maken (zonder upgrades, red.).' De Colombiaan is het daar niet mee eens. 'De data laten zien dat de auto niet beter wordt, maar het draait niet alleen om de data. De data zijn weliswaar erg belangrijk, maar het gevoel van de coureur is ook cruciaal. Dat vergeten mensen wel eens.'
'Als je twee coureurs in je auto's zet en de ene voelt zich comfortabel en de ander niet, dan is de coureur, die zich comfortabel voelt, altijd sneller', weet de voormalige teamgenoot van onder anderen Ralf Schumacher en Kimi Räikkönen. Red Bull heeft al jarenlang het probleem dat de tweede coureur zich niet erg comfortabel voelt in de auto's van het Oostenrijkse team. Dit seizoen heeft Verstappen 273 punten gepakt, terwijl zijn teamgenoten slechts zeventien punten verzamelden.
'Alsof hij in een Minardi rijdt'
Montoya vindt dat Red Bull behoorlijk goed presteert, en vindt opmerkingen van wereldkampioen Verstappen dan ook misplaatst. 'Alles gaat prima. Hij klaagde in Singapore steen en been dat de auto verschrikkelijk was', merkt Montoya afkeurend op. 'Dat zei hij alleen omdat de McLarens sneller waren, maar hij liep op een gegeven moment zelfs in op George Russell.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen naderde de Brit tot op 2,7 seconden, totdat hij rechtdoor schoot in bocht 14 en enkele seconden verloor, nadat hij al de hele race met problemen bij het schakelen kampte. 'Hij reed in de één-na-snelste auto van iedereen, maar hij deed alsof hij in een Minardi reed!' roept Montoya vol ongeloof uit.
Volg F1Maximaal.nl nu ook op Google Discover om onze artikelen op Google tegen te komen. Klik op deze link en klik op 'Volgen op Google'.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties