Off-Track #4 | Hoe smaakt Rich Energy nu echt en zijn track limits F1-onwaardig? Formule 1
Formule 1

Off-Track #4 | Hoe smaakt Rich Energy nu echt en zijn track limits F1-onwaardig?

Off-Track #4 | Hoe smaakt Rich Energy nu echt en zijn track limits F1-onwaardig?

De baanlimieten vormen na drie wedstrijden misschien wel het grootste discussiepunt van 2021 tot dusver. Ook tijdens de Grand Prix van Portugal bleek het invloed te hebben op de te verdelen punten. Max Verstappen moest de snelste raceronde inleveren, terwijl de Nederlander tijdens Q3 in de kwalificatie zijn tijd verwijderd zag worden wegens eenzelfde overtreding. Benieuwd wat wij van de derde overtreding in drie wedstrijden maken? En wil je weten hoe Rich Energy nou écht smaakt? Je vindt het in de allernieuwste aflevering van Off-Track!

'Track limits zijn track limits, laten we dat voorop stellen. Als er regels worden gemaakt, worden die tijdens de briefings van tevoren verteld aan de coureurs. Daar moet je je gewoon aan houden en Verstappen zat daarmee gewoon fout', zo luidt het perspectief van Marnik Kok. 'Dat is een feit volgens de FIA dus daar kan je niet zoveel aan doen', voegt hij daaraan toe. Dat Verstappen in Portimão fout zat, is volgens Kok onweerlegbaar.

Toch is daarmee de pet niet af. Met name voor de mensen thuis is het langzaamaan namelijk totaal niet meer te volgen wat nou wel en niet mag. Kok licht toe: 'Wat ik vooral irritant vind, is dat het voor de fans thuis heel erg verwarrend wordt en tijdens de race niet helemaal duidelijk is wat nou wel goed is en wat nou niet goed is. Dat is voor de mensen die kijken niet fijn, daar moeten ze wat mijn betreft wat aan doen.'

FIA selectief met definities

Ook bij Merijn Kramer is de hantering van de baanlimieten in Zuid-Europa niet lekker gevallen. Volgens Kramer zit het probleem hem met name in de verwoording van de regels: 'Wat mij stoort is dat de FIA in mijn optiek een beetje selectief gebruik maakt van de definitie van 'ergens een voordeel uit halen'. Als het gaat om Verstappen die in de laatste sector een foutje maar, compleet gerechtvaardigd, daar niet van.'

'Maar dan is de beredenering dat hij er een voordeel uit haalt omdat het hem een WK-punt oplevert. Had iemand anders er overheen gereden, zonder dat het om de snelste raceronde ging bijvoorbeeld, dan was diegene weggekomen met een waarschuwing', beargumenteert Kramer, die niet begrijpt waarom er bij de diverse vergrijpen niet gewoon een vaste straf uitgedeeld wordt. Nu kan iemand een inhaalactie maken en ermee wegkomen, terwijl een snelste raceronde wel ongeldig verklaard wordt in diezelfde bocht.

Hoe lost de Formule 1 dit op?

Een ideale oplossing waar iedereen tevreden mee is, is er waarschijnlijk niet, maar Christian Moerman is van mening dat een strakke en vaste regel, ongeacht welke overtreding een coureur maakt, het probleem voor een groot deel al teniet zou doen: 'Het is vervelend dat ze niet één lijn trekken, spreekwoordelijk en letterlijk. Ik zou zeggen, op het moment dat jij met vier wielen van het circuit gaat, krijg je een waarschuwing, en na drie overtredingen krijg je vijf seconden. Of je nou de snelste raceronde neerzet of iemand inhaalt, van het circuit af is gewoon en waarschuwing en na drie keer krijg je een straf.'

Hoe smaakt Rich Energy nou echt en zijn track limits F1-onwaardig?



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws