carlos sainz williams 2025 fw47 silverstone Formule 1
Formule 1

Sainz voelt zich onbegrepen: ‘Kreeg geen winnende auto, dus ik moest er zelf een maken’

carlos sainz williams 2025 fw47 silverstone

Carlos Sainz maakte in 2024 een opvallende keuze door over te stappen naar Williams, nadat de topteams geen plek voor hem hadden. De Spanjaard zet nu alles op alles om het iconische team terug aan de top te brengen. In een exclusief interview met Motorsport.com deelt hij zijn visie, uitdagingen en motivatie om te bouwen aan een kampioenschapsteam.

Sainz wist vorig jaar dat zijn tijd bij Ferrari zou eindigen, maar kansen bij Red Bull, Mercedes of McLaren bleven uit. “Ik heb gewacht tot de zomer om te zien of er een mogelijkheid was bij een topteam,” vertelt de Spanjaard. “Ik wilde geen verkeerde keuze maken.” Toen die kansen uitbleven, besloot hij: ‘Als ik niet naar een topteam kan, dan help ik er misschien zelf een opbouwen.’

Vertrouwen in het Williams-project: ‘Iedereen werkt hier voor de volle honderd procent’

Sainz zag in Williams het potentieel om iets groots neer te zetten. “Ik heb lang met James Vowles gesproken over zijn plannen en voelde meteen vertrouwen. Zes maanden na mijn komst ben ik nog meer overtuigd dan toen ik tekende: iedereen werkt hier voor de volle honderd procent aan dat doel.”

Het doel is duidelijk: Williams terugbrengen naar de top van de Formule 1. “Door mijn ervaring bij Ferrari weet ik dat erbij komen iets anders is dan ze verslaan. Dit seizoen proeven we er voor het eerst aan – in sommige kwalificaties konden we Mercedes en Ferrari evenaren, en dat is op zich al bijzonder.”

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Sainz voelt zich onbegrepen: ‘Kreeg geen winnende auto, dus ik moest er zelf een maken’
Sainz naast zijn oud-teamgenoten.

'Er zijn tientallen kleine verschillen per team'

De integratie bij Williams verloopt volgens Sainz goed, maar gaat niet vanzelf. 'Ik heb vijf keer van team gewisseld', zegt hij, 'en telkens is het moeilijk om je aan te passen. Zonder testmogelijkheden leer je de auto alleen tijdens raceweekenden kennen.' Hij somt op wat er allemaal bij komt kijken: 'Er zijn tientallen kleine verschillen: het remmen op de motor, het differentieel, de koppelcurve, remschijven van verschillende fabrikanten, de manier waarop je banden opwarmt in je out lap, bandenmanagement tijdens de race en de aanpak tijdens kwalificaties.'

'Een coureur die drie of vier seizoenen bij een team rijdt, kent al deze aspecten door en door en kan alles maximaal benutten.' Sainz vergelijkt zichzelf met topcoureurs als Max Verstappen, de Red Bull Racing-coureur, en Charles Leclerc bij Ferrari. 'Zij hebben de tijd gehad om alles te leren, en dat merk je in hun snelheid en consistentie. Het kost tijd om dat niveau te bereiken, zeker als je als nieuwkomer begint.'

Sainz’ veerkracht: podium en zege in 2024 ondanks onzekerheid

Hoewel 2024 het moeilijkste seizoen van zijn carrière was, bleef Sainz competitief. 'Niet weten waar je volgend jaar rijdt, is verre van ideaal. Om het maximale uit jezelf te halen, moet je rust hebben, zoals Max of Charles dat nu hebben.' Toch wist hij in Mexico het podium te halen met een indrukwekkende overwinning. 'Ik reed in Q3 mijn twee beste rondes ooit', zegt hij. 'Een dag later haalde ik Max in met een prachtige actie. Toen ik over de finish kwam dacht ik dit is wat ik kan', aldus de Spanjaard. Hierna volgden nog podia in Las Vegas en Abu Dhabi, 'maar in mijn hoofd was ik al met Williams bezig'.

Wordt Sainz onderschat?

Carlos Sainz was de enige die ooit Max Verstappen kon bijbenen, toen ze samen bij Toro Rosso reden, het huidige Racing Bulls. Hij vertrok in 2021 bij McLaren, waarna Daniel Ricciardo het niet beter deed. Afgelopen jaar werd hij bij Ferrari vervangen door Lewis Hamilton, die tot nu toe niet op het niveau van Sainz presteert.

Dit roept de vraag op hoe goed Sainz eigenlijk is en of hij niet structureel wordt onderschat in de Formule 1. Sainz zelf zegt hierover: 'Ik denk dat mensen binnen de Formule 1 goed weten waarom bepaalde keuzes worden gemaakt, maar ik hoef dat niet voor een microfoon uit te leggen.' Zijn prestaties spreken echter voor zich. Wat de Spanjaard hier precies mee bedoelt is niet duidelijk.

Sainz combineert ervaring, snelheid en een strategische mindset die hem onderscheidt in een veld vol talent. Het Williams-project geeft hem de kans om te bewijzen dat hij meer is dan een solide middenmoter. Zoals hij zelf zegt: 'Mijn motto is om enthousiasme en motivatie te hebben, en dat ten dienste stellen van een groter plan.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws