Lando Norris liet afgelopen jaar in Abu Dhabi weten dat 2025 'zijn jaar' zou worden. De Brit won alleen de openingsrace en moest daarna zijn verlies pakken achter Max Verstappen of Oscar Piastri. In Italië maakte Verstappen zijn kwartet aan overwinningen in Imola vol met een indrukwekkende zege na een race vol inhaalacties, strategische dilemma's en Safety Cars. In de nabeschouwing van F1Maximaal.nl blikt hoofdredacteur Mark Hanselman terug op het weekend.
- Wie verbaasde je meer bij de start: Piastri of Verstappen?
'Wat mij betreft wel Oscar Piastri. Het was een fenomenale actie van Max Verstappen. Zoals Peter Windsor al zei: een van de mooiste acties ooit. Het is echter wel Verstappen waar we het over hebben. De viervoudig wereldkampioen laat al jarenlang zien dat hij echt met kop en schouders boven de rest uitsteekt en bij ieder kansje meteen zal toeslaan. Je moet dus echt altijd rekening houden met Verstappen, ook als hij in geslagen positie lijkt te zitten.'
'Piastri gaf eerder dit seizoen nog de indruk dat hij bestand was tegen Verstappen. De Australiër lijkt niet gevoelig te zijn voor druk, maar was in Imola wel iets té relaxed. Hoe kun je Verstappen in vredesnaam nog onderschatten? De kampioenschapsleider heeft dit zelf ook toegegeven. Piastri is dan wel zo eerlijk dat hij gewoon aangeeft dat hij Verstappen niet meer had verwacht. Je ziet ook dat hij in bocht 2 weer aanzet als hij Verstappen (te laat) ziet. Hij reed gewoon met te veel marge. Norris is het andere uiterste en is juist te bang voor Verstappen, maar Piastri doet er goed aan om Verstappen nooit meer te onderschatten.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Verstappen heeft veel specialiteiten, maar zijn sterke punten komen onder meer tot uiting bij starts en herstarts. Als de rest het gripniveau nog even moet aanvoelen, kan Verstappen de limiet perfect vinden. Daarom kan hij in de openingsronde vaak een flink gat trekken en is hij in die eerste ronde levensgevaarlijk. Waar Lando Norris, Zak Brown en Andrea Stella de dominantie van McLaren blijven ontkennen, had Piastri even iets té veel vertrouwen. Dat geeft meteen aan hoe imposant Verstappens zegereeks uit 2023 was: als je keer op keer wil winnen, kun je je geen moment van verslapping veroorloven.'
'Piastri gaf voor de race al aan tegen onder meer David Coulthard dat er geen man overboord zou zijn als hij de leiding bij de start zou kwijtraken. Hij had vertrouwen in zijn race pace en leek dus wel op zijn vierde zege op rij te rekenen. Die arrogantie werd hard afgestraft door Verstappen. Een pijnlijke fout van Piastri, want 22 punten voorsprong is iets heel anders dan 39 punten voorsprong. Leuk dat hij George Russell in de gaten houdt, maar als hij wereldkampioen wil worden, is Verstappen veel belangrijker.'
- Kan Verstappen nu ook op andere circuits mee met McLaren?
'McLaren blijft nog even de favoriet, maar Red Bull Racing heeft wel een duidelijke stap gezet. Eerder had de RB21 vooral zwakke punten. Inmiddels zijn er ook sterke punten, en dat maakt de verhoudingen heel circuit-afhankelijk. Verstappen kon eerder alleen op circuits met snelle bochten meekomen, wat deels te danken is aan de aerodynamische efficiëntie van de RB21, maar ook deels aan het feit dat Verstappen in snelle bochten een klasse apart was. Yuki Tsunoda heeft het namelijk een stuk lastiger in snelle bochten.'
'In Japan waren de toppers in die snelle bochten aan elkaar gewaagd, maar in Miami en Imola is het voordeel van Verstappen veel groter geworden. Dat zagen we in de eerste sectoren van beide circuits. Twee tienden winnen in één sector is tegenwoordig echt veel. Het bewijs dat Red Bull een stap vooruit heeft gezet zien we ook in de langzame bochten terug. McLaren is daar nog wel iets beter, maar het verschil is kleiner geworden, dus Red Bull heeft overal stappen gezet. Dat laat zien dat de balans duidelijk beter is geworden.'
'Dat heeft ook gevolgen voor het bandenmanagement. De banden waren in Imola zachter dan ooit, en de temperaturen niet eens zo laag. Het hielp Verstappen wel dat McLaren iets meer focus op de kwalificatie legde na de recente polepositions van de wereldkampioen. Nu Red Bull sterker is geworden, zal McLaren steeds vaker onder druk komen te staan, en we hebben al vaak genoeg gezien dat de coureurs en het team dan fouten maken.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Pierre Waché sprak in Imola zelfs van een doorbraak. De Fransman is altijd conservatief in zijn uitspraken, dus zijn vertrouwen is veelzeggend. Zelfs Verstappen sprak voor het eerst niet meer tegen dat er een titelstrijd is. De Limburger wilde dat nog even aanzien. De komende races in de triple header worden veelzeggend.'
'Monaco is lastig te voorspellen. In principe ligt dat circuit McLaren goed, maar coureurs kunnen daar ook het verschil maken. Verstappen, Charles Leclerc, George Russell, en Kimi Antonelli mogen allemaal als kanshebbers gezien worden. Het circuit is een buitenbeentje, maar je kan wel zomaar vijftien punten winnen of verliezen. De langzame bochten helpen Verstappen niet, maar daar staat tegenover dat bandenverhitting geen enkel probleem vormt in Monaco. Vertrouwen is cruciaal, en als de balans goed blijft, kan Verstappen zomaar toeslaan.'
- Gaat de regelwijziging in Spanje nog helpen?
'Eén ding is zeker: het gaat Red Bull niet schaden. Bij de topteams is bekend dat Ferrari en vooral McLaren de flexibele voorvleugel veel verder hebben doorontwikkeld dan Red Bull en Mercedes. Het is echt niet voor niets dat Christian Horner en George Russell al meerdere keren gezegd hebben dat de verhoudingen volledig kunnen veranderen in Spanje. Al kost het McLaren maar een tiende, dan zal dat Red Bull nog steeds flink helpen. Die tiende telt dubbel zo hard door als McLaren de druk vervolgens voelt stijgen.'
'Afgelopen jaar had McLaren een enorme stijgende lijn te pakken, maar inmiddels is Red Bull het team met het grootste groeipotentieel. McLaren riskeert haar twee troeven kwijt te raken: de FIA maakt al het hele seizoen werk van de flexibele vleugels, en vooraf werd al gesteld dat Red Bull acht weekenden pijn moest lijden. Zeven van die weekenden zijn nu voorbij, en flexibele vleugels leveren in Monaco veel minder op.'
'De andere troefkaart van McLaren is de bandenmagie. Red Bull heeft in Imola de achterkant van de auto vernieuwd, waaronder de remtrommels, en daarmee een grote stap gezet in het bandenmanagement. McLaren zal nog een voordeel hebben, maar Red Bull is voor het eerst in een jaar tijd de juiste richting ingeslagen met de upgrades. De laatste keer dat we konden zeggen dat Red Bull-upgrades een schot in de roos waren, is serieus lang geleden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Daarnaast heeft de FIA ook bij de bandentruc van McLaren wel een oogje in het zeil gehouden. Technical directives zijn nooit toeval. Dat de FIA op maandag voor de race in Imola een technical directive rondstuurt over het bodywork rondom de wielen en de invloed daarvan op het bandenmanagement is ook geen toeval. Technical directives betreffen altijd grijze gebieden, en de FIA trekt hiermee een grens. Daarmee bewijst de FIA ook dat het niet helemaal gelukkig is met wat McLaren doet.'
'Of McLaren de auto heeft moeten aanpassen, zal de komende races nog moeten blijken, maar de FIA wil hier vermoedelijk vooral mee bereiken dat het Britse team dit foefje niet veel verder door kan ontwikkelen. McLaren lijkt op veel vlakken dan ook tegen haar ontwikkelingsplafond aan te lopen, wat heel normaal is voor het sterkste team. Red Bull heeft dit jaar juist gekozen voor een iets eenvoudiger concept dat verder doorontwikkeld kan worden. De eerste resultaten daarvan hebben we al gezien. Helaas voor McLaren zit er geen plafond aan het talent van Verstappen, dus hoe meer de teams aan elkaar gewaagd zijn, hoe gevaarlijker Verstappen wordt.'
- Hoe keek je naar het strategische spel in Imola?
'Het strategische schouwspel begon al in de kwalificatie. Aston Martin en George Russell gebruikten als enigen mediumbanden en waren daar zeer snel mee. Verstappen gaf ook aan dat hij op mediumbanden wel sneller had kunnen zijn, maar hij hield de banden liever op zak voor de race. Een dag later werd ook al snel duidelijk waarom.'
'George Russell is meestal competitief in de races, maar in de openingsfase hing het halve veld vast achter hem. De Mercedes-coureur betaalde duidelijk de prijs voor zijn gebruikte banden en had achteraf beter als vierde met nieuwe banden kunnen starten. Fernando Alonso kan wel zeggen dat hij de grootste pechvogel ooit is in de Formule 1, maar Aston Martin heeft echt zelf besloten welke banden het team naar de race meenam. Als je dan alleen één set harde banden en een zwaar gebruikte set mediumbanden achter de hand hebt, is het niet erg handig als je beide coureurs na veertien ronden al naar die harde banden laat wisselen.'
'De andere mannen zonder nieuwe banden in de slotfase hadden wel meer pech, want zij hadden wel genoeg banden voor een tweestopper, maar die derde set banden werd dus al bij de Virtual Safety Car halverwege de race ingezet. Aston Martin zette zichzelf al buitenspel, dus ik richt me vooral even op Oscar Piastri, Charles Leclerc, George Russell, en Carlos Sainz.'
'Het gebeurt niet vaak, maar Ferrari had wat mij betreft de beste strategische call van het hele seizoen. Het was een meesterzet van Ferrari om Charles Leclerc na elf ronden al binnen te halen. Iedereen zat vast achter Russell, en in één ronde deed Leclerc een undercut op de Mercedes-coureur, die zes plekken voor hem reed. Als de race een normale tweestopper was geworden, had Leclerc op het podium kunnen staan. Zelfs met de nodige pech schoof hij alsnog op van P11 naar P6.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Het was op dat moment ook al duidelijk dat Russell sowieso snel moest stoppen, en Mercedes was de grootste concurrent voor Ferrari op dat moment. Ferrari maakte dus een topkeuze en Mercedes had geen andere optie na de keuze op zaterdag. De blunders werden gemaakt voor McLaren en Williams. Carlos Sainz was terecht boos dat hij veel te vroeg binnen werd gehaald, want Williams is juist sterk in het bandenmanagement en moet dat uitbuiten. Bij een optimale race had Williams met twee coureurs in de top vijf kunnen staan.'
'De keuze van McLaren was ronduit dom en hier ligt de schuld eerder bij de coureur. Piastri is namelijk gewend dat zijn banden eindeloos meegaan. Hij was nog snel genoeg om Verstappen redelijk te volgen, maar bij de eerste klachten vroeg hij al om een tweestopper. McLaren reageerde meteen. Het Britse team reageert vaak veel te snel op undercuts van coureurs die niet eens een bedreiging vormen.'
'Piastri had uiteindelijk ook mazzel dat de Safety Car na het stilvallen van Kimi Antonelli eindeloos duurde. Als de race vier ronden eerder hervat was, was hij vermoedelijk tot P5 teruggevallen, nog achter Hamilton en Albon. Met een derde plek is de Australiër eigenlijk goed weggekomen. Albon reed wel een hele sterke race, maar hij had Leclerc eerder moeten inhalen. In dat geval had hij een serieuze kans gemaakt op het podium. Albon zei dan wel dat de actie van Leclerc 'niet eerlijk' was, maar Leclerc deed helemaal niks verkeerd.'
- Moet McLaren zich ook zorgen maken over de pitstops?
'McLaren is dit jaar vaak sterk geweest in de pitstops, dus het is veel te vroeg voor McLaren om zich hier serieus zorgen over te maken, maar het Britse team was in de pitstraat ook niet goed bezig. Zes van de zeven snelste pitstops waren voor Red Bull en Ferrari, dus die twee teams hadden het duidelijk goed voor elkaar. Charles Leclerc kreeg in 2,04 seconden nieuwe Pirelli-banden, gevolgd door Yuki Tsunoda met 2,09 seconden en Verstappen met 2,11 seconden. De Nederlander stond bij zijn andere stop ook maar 2,36 seconden stil.'
'McLaren had maar één goede stop. De andere drie gingen verkeerd, met stoptijden van 3,32 en 3,65 seconden voor Piastri en een stop van zelfs 4,46 seconden bij Norris. In Imola waren de verschillen groot en de gevolgen dus klein, maar dit soort foutjes kan niemand zich veroorloven in Monaco.'
- Deed McLaren het goed door geen teamorders uit te delen?
'Vorig jaar had ik vaak kritiek op McLaren, maar in dit geval snap ik goed dat het team niet wilde ingrijpen. Beide coureurs zijn gewoon enorm aan elkaar gewaagd, en dat maakt teamorders moeilijk. Piastri voert het kampioenschap aan, dus je kunt hem niet zomaar zeggen dat hij moet schuiven voor de nummer twee in het kampioenschap. Daarbij speelde ook een rol dat Norris sowieso kansloos was tegen Verstappen. Daarnaast kreeg Piastri in Japan ook geen kans om Verstappen aan te vallen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Het is wel mooi dat Verstappen McLaren telkens tot dergelijke dilemma's dwingt. Als Verstappen niet bestond, hadden we weer een simpele dubbelzege gezien en leek dit seizoen eerder op 1988. Hoe sterker Red Bull wordt, hoe groter die dilemma's worden. Voor Verstappen is het ook ideaal als de McLarens dicht bij elkaar blijven staan. Zo kan McLaren geen eerste coureur kiezen, blijven ze punten van elkaar afsnoepen, en blijven ze fouten maken in de kwalificatie. Bij de inhaalactie van Norris ging het overigens ook maar net goed. Als het een keer niet goed gaat, kan Verstappen in één klap 25 punten goedmaken.'
- Welk cijfer krijgt Tsunoda?
'Ik kan er echt niet meer dan een 4 van maken. Zijn race is heel lastig te beoordelen, omdat hij met oude onderdelen moest rijden. Desondanks moet hij zelfs zonder upgrades erin slagen om sneller te rijden dan Isack Hadjar. De Frans-Algerijnse coureur is al meerdere weekenden zijn grote concurrent. Verstappen is een wereldtalent, maar het verschil met Tsunoda is alsnog te groot. Het verschil moet gaan slinken, anders begint de druk toe te nemen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Die kwalificatiecrash gaat Red Bull heel veel pijn doen. De kosten zijn bijna twee miljoen euro, en dat gaat van het budget voor de 2026-auto af, aangezien Verstappen nu te kansrijk is om 2025 op te geven. Twee miljoen euro voor 2026 zijn van zeer groot belang. Het laatste wat Red Bull kan gebruiken, is dat Tsunoda brokken blijft maken. In de race had hij ook een moment om Verstappen te helpen, maar in ronde 17 slaagde hij er zelfs mét DRS achter Oliver Bearman niet één ronde in om Oscar Piastri achter zich te houden.'
'Eén coureur krijgt van mij met een 3 een nog lager cijfer: Franco Colapinto. De Argentijn kwam vol vertrouwen terug in de sport, maar crasht meteen. Dit is pas een eerste crash, maar afgelopen jaar wist hij het brokkenpiloten-kampioenschap in negen weekenden tijd te winnen. Ik heb nog nooit een coureur zo vaak zien crashen als Colapinto. Hij mag dan wel geld meenemen, maar ook Alpine heeft te maken met het budgetplafond. Colapinto weet nu meteen dat hij in Monaco niet weer moet crashen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties