Onder de loep | Ook in F1-seizoen 2023 weer dominantie van Verstappen en Red Bull? Formule 1
Formule 1

Onder de loep | Ook in F1-seizoen 2023 weer dominantie van Verstappen en Red Bull?

Onder de loep | Ook in F1-seizoen 2023 weer dominantie van Verstappen en Red Bull?

Een nieuw Formule 1-seizoen staat voor de deur en geheel volgens de traditie van de afgelopen jaren gaan de lichten voor het eerst weer op groen in Bahrein. Na de testdagen is men weer een stukje wijzer geworden over de rangorde, maar wie staan er nu écht goed of juist minder goed voor? In Onder de loep belicht F1Maximaal de vijf meest belangrijke verhaallijnen richting de eerste race.

1. We gaan weer beginnen!

Ja hoor, het is weer zover, een nieuw Formule 1-seizoen. Na een ontzettend lange winterstop strijkt het circus weer neer in Bahrein voor de openingsrace van het jaar. Vorige week werd er nog getest op het Bahrain International Circuit en dat betekende natuurlijk weer dat er voorspeld werd aan de hand van de testtijden. Eén ding is zeker: dat was geen makkie.

Over het ene team kan je net iets makkelijker zeggen dat ze er goed of juist slecht voorstaan, terwijl het bij andere teams toch gissen blijft. Staat McLaren er bijvoorbeeld echt zo slecht voor, dat sommige analisten het team als laatste invullen in hun voorspellingen? En is Williams nu wel of niet beter dan vorig jaar. Wat wel vaststaat - tenminste, dat lijkt zo - is dat Red Bull Racing favoriet is.

2. Staat er een maat op Verstappen en Red Bull?

Als je tot een andere conclusie gekomen bent tijdens de testdagen, moet je je misschien achter je oren krabben. De RB19 van Red Bull is in de handen van Max Verstappen al een beest van een machine gebleken. Eentje die je met de nodige stootkracht zou moeten verslaan, maar daarvoor moet je wel in de buurt van die auto komen. De geduchtste concurrent van Verstappen, lijkt de Nederlander zelf wel.

Sergio Pérez had eveneens een goed stel testdagen in Sakhir en sloot de wintertests af met de snelste rondetijd van iedereen. Zo dook de Mexicaan zelfs onder de poletijd van vorig seizoen. Je hoeft er dus niet raar van op te kijken als Red Bull, ondanks de beperkte windtunneltijd, met beide auto's op het podium eindigt. Verstappen en Pérez zijn immers zo vol van vertrouwen, dat het gek moet lopen, willen zij niet bovenaan staan.

3. Uur van de waarheid voor Mercedes

Mocht het toevallig wel gek lopen, dan kan Mercedes daar mogelijk van profiteren. Echt favoriet zijn ze namelijk niet en het is nog maar de vraag in hoeverre het team in de buurt komt van Ferrari. Ja, de testdagen zeggen zeker niet alles, maar het was duidelijk dat de W14 nog niet de gewenste stap vooruit is ten opzichte van de tegenvallende W13 van vorig seizoen.

Lewis Hamilton zei bijvoorbeeld dat sommige balansproblemen van 2022 nog steeds aanwezig zijn, terwijl George Russell iets soortgelijks aangaf door te zeggen dat de balans van de W14 in het midden van een bocht te wensen overlaat. Met name op de hardere banden lijkt de Mercedes-bolide last te hebben van deze problemen en laat de zachtste band in Bahrein nou net de C3 zijn. Kortom: Mercedes heeft een punt te bewijzen.

4. Aston Martin: outsider voor top drie, of te hoge verwachtingen?

Over naar het middenveld. Alhoewel, is Aston Martin nog wel een team uit het middenveld? Tijdens de testdagen leek de AMR23 een enorme stap vooruit te zijn ten opzichte van de bolide van vorig seizoen - in tegenstelling tot Mercedes. Het team van Fernando Alonso en Lance Stroll - komen we zo op terug - maakte dusdanig veel indruk, dat ze zelfs als één van de topteams worden gezien.

Alonso staat bekend om zijn talent om meer uit zijn materiaal te halen dan anderen en daarmee kan de Spanjaard zich zomaar vooraan melden, mits de AMR23 echt voldoet aan de torenhoge verwachtingen. Dan is het nog de vraag wie zijn teamgenoot wordt, want Stroll moest zeer waarschijnlijk onder het mes - hier is Aston Martin vaag over - en dan komt F2-kampioen Felipe Drugovich in beeld. De Braziliaan reed de wintertests en zal instappen wanneer blijkt dat Stroll niet fit genoeg is.

5. Ook Formule 2 en Formule 3 trappen af

Naast de Formule 1 trappen ook de nieuwe seizoenen van de Formule 2 en Formule 3 af in Bahrein. Voor de Nederlanders wordt het ook in 2023 weer een interessant jaar gezien de Nederlandse inbreng in de opstapklassen. Ook doet er in de persoon van Richard Verschoor weer iemand uit ons kikkerlandje mee en wel in dienst van Van Amersfoort Racing, dat ook Juan Manuel Correa onder contract heeft staan. Daarnaast zal MP Motorsport de titel bij de teams verdedigen met het rijdersduo Dennis Hauger en Jehan Daruvala.

In de Formule 3 doen Van Amersfoort Racing en MP Motorsport eveneens mee. Dat doen ze met enkele talentvolle line-ups. Zo heeft Van Amersfoort de beschikking over Franco Colapinto, Mari Boya en Jonny Edgar. Caio Collet heeft dat Nederlandse team ingeruild voor het andere Nederlandse team en wordt bij MP Motorsport vergezeld door Rafael Villagómez en Tommy Smith.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws