Pirelli verduidelijkt Baku-incidenten: 'Teams zochten zoals gebruikelijk naar snelheid' Formule 1
Formule 1

Pirelli verduidelijkt Baku-incidenten: 'Teams zochten zoals gebruikelijk naar snelheid'

Pirelli verduidelijkt Baku-incidenten: 'Teams zochten zoals gebruikelijk naar snelheid'

Na een ietwat cryptisch persbericht heeft Pirelli in Frankrijk de tijd genomen om wat meer licht te schijnen op de analyse van de merkwaardige klapbanden die plaatsvonden in Baku. Het is topman Mario Isola die op het Circuit Paul Ricard insinueert dat de incidenten van Max Verstappen en Lance Stroll een gevolg waren van handelingen van Red Bull Racing en Aston Martin. Dit was echter niet in strijd met de regels.

Dit onthult Isola in een persconferentie op de donderdag voorafgaand aan de Grand Prix van Frankrijk. 'Het is niet zo dat de teams in Baku iets deden dat tegen de regels in ging. De teams zochten zoals gebruikelijk naar zoveel mogelijk performance en snelheid voor hun auto's, maar dit resulteerde in een scenario die wij niet hadden verwacht. Nogmaals, wat de teams deden was gewoon toegestaan.' Isola doelt hiermee vooral op de teams die uiteindelijk aan het kortste eind trokken, namelijk Red Bull en Aston Martin.

Pirelli stelt voor ieder Grand Prix-weekend bepaalde waarden op die niet overschreden mogen worden, zo ook voor de bandenspanning. Teams hebben de vrijheid om hiermee te spelen, op deze manier kunnen ze bijvoorbeeld de banden sneller warmer krijgen, wat zorgt voor betere prestaties op de baan. Isola legt echter uit dat sommige teams meer tot het uiterste gaan dan andere, al was dat niet de reden voor het falen van de banden. 'De daadwerkelijke race-omstandigheden waren anders dan wij ze hadden gesimuleerd, dat zorgde voor de problemen.'

Isola licht verder toe waarom de banden precies kapot gingen. 'Als de banden veel energie te verduren hebben en onder een lagere druk staan dan verwacht, dan is het resultaat dat de schouder van een band kapot gaat. Dit heeft te maken met een fenomeen dat wij 'standing waves' noemen. Deze golven brengen veel energie in de schouder van de band, waaraan deze op een zeker moment ten onder gaat. Dit gebeurde in Baku.'

De scheuren die na de race gevonden werden in banden van Lewis Hamilton en Sebastian Vettel hadden echter niet dezelfde oorzaak, zo verzekert Isola. 'Die scheuren waren gewoonweg een gevolg van brokstukken op de baan, dat is zeker. De troep was echter niet scherp genoeg om door de constructie van de banden te snijden, waardoor ze de race wel uit konden rijden.'






Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws