Red Bull Racing heeft de eerste vrije training erop zitten in Oostenrijk. Max Verstappen klokte uiteindelijk de tweede tijd, maar het ging niet allemaal zonder slag of stoot voor de viervoudig wereldkampioen. Aan het begin van de sessie had hij namelijk moeite met de RB21, ook omdat er allerlei nieuwe onderdelen zijn geïnstalleerd. F1TV-analist Alex Brundle stond in de pitstraat en zag daar hoe Red Bull flink aan de vloer aan het schroeven was. Hij weet de oorzaak van de moeilijkheden van de Oostenrijkse renstal.
Verstappen was in het begin absoluut niet tevreden met de auto. Eerst zagen we hoe de Nederlander zich verremde bij het ingaan van bocht drie, vervolgens ging hij een paar ronden later de mist in bij het aansnijden van de eerste bocht. Hij was zichtbaar gefrustreerd in de cockpit, want hij wapperde met zijn hand uit irritatie. Uiteindelijk ging het richting het einde van de sessie wel iets beter, want hij klokte de tweede tijd van de eerste training.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull heeft dit weekend dus nieuwe onderdelen, en dit is volgens Helmut Marko een van de laatste updates van het seizoen. Daarom is het cruciaal dat deze update aanslaat, aangezien Verstappen een flinke inhaalsslag moet maken met het oog op het wereldkampioenschap. Brundle zag hoe Red Bull het lastig had in de eerste training. 'We hebben gezien dat hij het op vrijdag echt uit moet vogelen', zo begint de voormalig Le Mans-coureur tegenover F1TV.
Verstappen klaagt sowieso vaak over de balans in de RB21, en dat was dus ook weer het geval in Oostenrijk. De Nederlander beklaagde zich over de radio, maar volgens Brundle komt dit ook gedeeltelijk door het uittesten van de nieuwe onderdelen. 'Dat komt ook omdat hij een bepaald gevoel wil krijgen bij de geüpdatete vloer', stelt de Brit. 'Ik probeerde te kijken in de pitstraat, maar ik had het gevoel dat ze liever niet hadden dat ik het kon zien, ook al zat het onder de flowvis', zegt Brundle lachend.
Red Bull is opzoek naar de oplossing
'Ze probeerden gewoon een gevoel te krijgen bij de auto en de banden', vervolgt de analist over de situatie bij Red Bull tijdens de eerste vrije training. 'Toch ziet het er nog uit alsof het rijden over de kerbs en de langzame bochten de kern van de problemen zijn', zo verklaart de oud-coureur. 'Ze zullen vanaf hier op zoek gaan naar een oplossing voor de dingen waar Max moeite mee had voor de volgende sessie', zo concludeert Brundle over de problemen van de Nederlander.
Verstappen kan een goed weekend gebruiken in Oostenrijk. Hij staat namelijk flink wat punten achter op Oscar Piastri in het wereldkampioenschap. Het gat bedraagt momenteel 43 punten richting de Australiër, maar met veertien races te gaan kan het nog alle kanten op. Ook Lando Norris staat nog voor Verstappen in het kampioenschap. De Brit heeft 21 punten meer dan de viervoudig wereldkampioen. Verstappen heeft in het verleden mooie dingen laten zien op dit circuit, zo won hij hier de race in 2018, 2019, twee keer in 2021 en in 2023.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties