Lando Norris heeft twee sterke weekenden achter de rug, en heeft ook het Spaanse weekend geopend met de snelste tijd. Max Verstappen sloot de eerste vrije training met een tweede tijd af, voor de Ferrari's en Oscar Piastri. De teams staken veel tijd in de racesimulaties, nu de aangepaste voorvleugels voor een gewijzigde balans zorgen.
De eerste vrije training voor de Grand Prix van Spanje ging om 13:30 uur van start in de nabijheid van Barcelona onder een strakke blauwe hemel met een temperatuur van 26 graden. Naast achttien vaste coureurs kwamen er ook twee invallers in actie. Victor Martins verving Alexander Albon in de Williams, terwijl Ryo Hirakawa weer in actie mocht komen namens Haas, waar hij de auto van Esteban Ocon overnam. Hirakawa kende echter geen goede start van zijn sessie, want na enkele minuten schoot hij al door de grindbak.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ondertussen werden de eerste rondetijden neergezet. McLaren trapt de sessie af met een 1:15,6 voor Lando Norris, maar thuisrijder Fernando Alonso liet de aanwezige fans juichen door de eerste stek over te nemen met een 1:15,4. Verstappen kwam bij zijn eerste poging drie tienden tekort op de Aston Martin-rijder. Terwijl de wereldkampioen even door de pitstraat reed, heroverde Norris de eerste tijd met een 1:15,2.
De meeste coureurs reden in die eerste stint op de harde banden. Pirelli heeft dit weekend de hardste banden meegenomen op het circuit dat bekendstaat om de hoge bandenslijtage, maar de teams zijn er duidelijk van overtuigd dat ze hooguit één set harde banden nodig hebben in de Grand Prix. Alleen Lance Stroll en Franco Colapinto gebruikten aan het begin van de eerste vrije training al een set mediumbanden.
Mercedes trapt af
De eerste helft van de vrije training verliep extreem rustig. Veel teams reden rond met aero rakes, om te testen wat de gevolgen waren van de nieuwe voorvleugels. De teams moeten vanaf dit weekend een strengere FIA-test doorstaan als het aankomt op de flexibiliteit van de voorvleugel. Teams zullen er uiteraard alles aan doen om die test wel te doorstaan, maar de vleugel bij het rijden toch zoveel mogelijk te laten doorbuigen.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Met een half uur op de klok stuurde Mercedes haar coureurs als eerste op pad met mediumbanden voor een serieuzere rondetijd. George Russell was daarbij zes tienden sneller dan zijn veel jongere teamgenoot en nam de eerste tijd over met een 1:14,7. Nico Hülkenberg kwam als eerste in actie met de zachte banden. De Duitser kwam daarbij tot een tweede tijd, een tiende achter Russell, al had hij dus wel een bandenvoordeel.
Ferrari en Red Bull Racing zetten hun coureurs daarna ook aan het werk met de zachte banden. Charles Leclerc ging met de C3-banden naar een 1:14,2. Daarmee was hij een halve seconde sneller dan Russell, maar wel met zachtere banden. Lang kon de Monegask niet genieten van die eerste tijd, want Verstappen reed twintig seconden achter hem en was sneller dan de Ferrari-coureur. Met een 1:14,0 greep Verstappen de eerste tijd.
McLaren met een statement
Daarmee zat de wereldkampioen nog een kleine drie seconden boven de poletijd uit 2024, maar het was wel een indicatie van een goede start voor Red Bull. Lewis Hamilton kwam 0,011 seconden tekort op de tijd van Verstappen, terwijl Yuki Tsunoda op P4 aansloot met ruim een halve seconde achterstand. McLaren reageerde echter met een duidelijk statement: Norris reed drie snelste sectoren en was met een 1:13,7 ruim drie tienden sneller dan Verstappen. Daar staat tegenover dat Piastri bijna zes tienden trager was en genoegen moest nemen met een voorlopig vijfde tijd.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Andere teams die positief opvielen, waren Racing Bulls en Haas. Het zusterteam van Red Bull stond met een kwartier te gaan met twee coureurs in de top acht. Liam Lawson stond op een zesde plek vlak achter Leclerc en Piastri. Oliver Bearman viel ook positief op met een zevende tijd. Daarbij moet gezegd worden dat enkele topteams nog niet op zachte banden gereden hadden: Williams en Mercedes denken dat de zachte band in de race ingezet kan worden en hielden het zachtste rubber dus op zak.
De gevolgen van de nieuwe voorvleugels blijven waarschijnlijk beperkt in de kwalificatie. De regelwijziging heeft vooral gevolgen voor de balans van de auto en dus de bandenslijtage. Veel teams gebruikten de laatste minuten van de eerste vrije training dan ook om een uitgebreide racesimulatie uit te voeren, om zo meer informatie te vergaren. De top tien bleef daardoor ongewijzigd: Norris en Verstappen konden terugkijken op een goede eerste sessie, voor Hamilton, Leclerc, Piastri, en Lawson. Tsunoda sloot de sessie als negende af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties