laurent-mekies-red-bull-racing-cota-zondag-2025 Formule 1
Formule 1

Red Bull zet in op extra upgrades voor Verstappen: 'Het is de prijs waard'

laurent-mekies-red-bull-racing-cota-zondag-2025

Red Bull Racing is zoals zo vaak de vreemde eend in de bijt in de Formule 1. Onder Laurent Mekies lijkt het Oostenrijkse team haar lef hervonden te hebben, waarmee Red Bull vaak een contrast vormt met de andere teams. Mekies verklaart waarom Red Bull de auto van Max Verstappen tot het laatste moment blijft doorontwikkelen. Dat heeft niks met de titelstrijd te maken of het project van Red Bull Powertrains.

Red Bull was ook in Mexico weer het enige team met aerodynamische upgrades. De vloer en de vloerranden werden verder verbeterd na een succesvolle upgrade uit Monza. Het resultaat doet wellicht vermoeden dat de upgrade uit Mexico Red Bull niet geholpen heeft, maar schijn bedriegt. Helmut Marko legde namelijk uit dat het grondeffect van de RB21 dusdanig goed werkt dat de auto in de kwalificatie té laag bij de grond kwam.

Red Bull betaalt de prijs met liefde

Andrea Stella liet eerder al optekenen dat Red Bull een voordeel heeft met de vloer, en dat dit juist is waarom Verstappen in de kwalificaties vaak zo sterk is. De coureurs rijden dan namelijk sneller door de bochten, waardoor de auto's met een goede vloer nog meer tegen het asfalt gezogen worden. In Mexico zorgde één hobbel in bocht 9 ervoor dat Red Bull het lastig had met het vinden van een gulden middenweg tussen de kwalificatie en de race.

Mekies werd na de race in Mexico gevraagd naar de filosofie van Red Bull. 'Wij pakken het zo aan, omdat we denken dat dit voor ons een nettovoordeel oplevert, los van de verhoudingen met de andere teams', zo maakt de Fransman in gesprek met de internationale pers duidelijk dat de agressieve ontwikkelingsstrategie losstaat van de titelkansen van Verstappen. De huidige upgrades werden namelijk ook al ontwikkeld in de zomermaanden, toen Verstappen nog op een enorme achterstand stond.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-monza-italië-rb21-1-achtervleugel-productie-gesneden
Verstappen beschikte in Monza over een nieuwe achtervleugel en vloer.

Red Bull hoopt in de toekomst juist te profiteren van het huidige werk. 'We verifiëren zo onze werkwijze en kunnen die werkwijze daarna gebruiken bij het 2026-project. Als we dachten dat dit voor ons nadelig zou zijn, dan zouden we het niet doen', grijnst de teambaas van Red Bull. 'We weten dat we een prijs hiervoor betalen, maar die prijs is redelijk. Wij denken dat dit de moeite waard is', concludeert Mekies.

Wanneer wordt de prijs betaald?

Red Bull lijkt er vooral op in te zetten dat de data uit de fabriek betrouwbaarder wordt. Dat kan mogelijk een wat zwakkere start van 2026 opleveren, maar daarna kan de betere werkwijze ervoor zorgen dat je de auto met zevenmijlslaarzen kunt verbeteren. Vanaf de wintertests in februari zal het grote afkijken bij de concurrentie dan ook beginnen. De onderlinge verschillen zullen in 2026 veel groter zijn dan in 2025 het geval is, waardoor teams in enkele maanden tijd één of misschien zelfs meerdere seconden tijdwinst kunnen vinden.

Mekies bewandelt zijn eigen pad en trekt zich weinig aan van de keuzes van zijn rivalen. 'Als je me vraagt waarom wij deze auto blijven verbeteren, wellicht nog wat meer dan de tegenstanders, dan heeft dat niks met 2026 te maken. Als we het 2025-project hadden opgegeven toen we niet blij met de auto waren en niet het maximale potentieel benutten, dan zou je 2026 ingaan met veel vraagtekens en wishful thinking', aldus Mekies.

Voorganger Christian Horner wilde de ontwikkeling van de RB21 juist wél staken, maar Mekies kaart dus aan dat Red Bull dan te veel aan het toeval overgelaten zou zijn voor de RB22. In dat geval had Red Bull het risico genomen dat het Oostenrijkse team de problemen van de afgelopen jaren mee had genomen naar een volledig nieuw tijdperk. Mekies vindt het belangrijker dat de basis goed is.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

laurent mekies racing bulls pierre wache 1 christian horner
Red Bull gooide het roer volledig om na het vertrek van Horner.

De gelijkenissen met 2021 en 2022 zijn daardoor ook overduidelijk. In 2021 ontwikkelde Red Bull de auto van Verstappen ook tot de laatste races door, waarna men bewust voorzichtig aan 2022 begon. De basis van de RB18 bleek echter zeer goed te zijn en na een snelle inhaalslag domineerde Red Bull vanaf de start van het Europese seizoen alsnog.

Uitspraak van Stella is onzin

Mekies geeft aan dat er nog meer in de pijplijn zit voor Verstappen. 'Wij hebben de voorkeur eraan gegeven om nog wat meer in deze auto te investeren. We hebben een poging gedaan om het potentieel te ontluiken dat we eerder niet wisten te benutten. Zo hebben we nog wat meer snelheid gevonden. Dit heeft ons meer vertrouwen gegeven in onze tools, werkmethode, en aanpak met het oog op 2026', merkt de 48-jarige op.

Stella kon het niet nalaten om een kleine sneer uit te delen aan Red Bull door aan te geven dat de keuze waarschijnlijk te maken had met 'andere problemen voor 2026'. De Italiaan doelde er duidelijk op dat Red Bull vermoedelijk kansloos is bij de start van de nieuwe reglementen vanwege de krachtbron. Mekies legt die beschuldiging resoluut naast zich neer. 'Natuurlijk wordt er nog steeds veel tijd en energie in het 2026-project gestoken, maar dit is in ieder geval de gedachte achter deze keuze. Dit heeft helemaal niks te maken met de power unit of wat dan ook', sluit Mekies af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws