Max Verstappen beseft dat hij een kans heeft om zijn wereldtitel te verdedigen, maar dan mag hij geen kruimels laten liggen voor de concurrentie. Dat was goed te zien aan de agressieve rijstijl van de wereldkampioen, die na Mexico over een extra wapen beschikt. Nicky Catsburg beseft dat Verstappen zich aan de reglementen houdt, maar vindt toch dat Verstappen té ver gaat met zijn acties.
Verstappen kwam vorig jaar nog onder een vergrootglas te liggen na de race in Mexico. De Nederlander was toen juist de prooi in de titelstrijd en zette alles op alles om Lando Norris achter zich te houden. Dat leverde Verstappen uiteindelijk twee straffen van tien seconden op, en ook veel kritiek. Dit jaar raakte Verstappen weer bij twee incidenten betrokken, maar ditmaal hield hij zich wel aan de regels en overschreed concurrent Lewis Hamilton juist de grenzen van het reglement.
Regels zijn niet correct
Hamilton zat al chagrijnig in de auto, nadat hij bij de start opschoof naar de tweede plek. Hij werd buiten de baan echter voorbij gestoken door twee concurrenten. Waar Verstappen zijn plek braaf inleverde, heroverde Leclerc de tweede plek op illegale wijze, zonder dat de FIA of Ferrari daartegen ingreep. Vijf ronden later werd Hamilton ook nog het doelwit van zijn voormalige titelrivaal. Verstappen remde de 40-jarige uit en gooide zijn RB21 in de eerste bocht aan de binnenkant.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen plaatste daarmee een agressieve, maar legale actie. De 28-jarige zat bij de apex namelijk volledig naast Hamilton aan de binnenkant en had dus het recht om de Ferrari bij het uitkomen van de eerste bocht naast de baan te duwen. 'Ik vind dit te ver gaan', geeft Catsburg toe bij De Stamtafel, een programma van Ziggo Sport. 'Het is jammer dat de regels zo zijn. Hij rijdt Hamilton er gewoon af', baalt Catsburg.
Olav Mol onderbreekt de IMSA-coureur: 'De regel is ...', start de commentator, waarop Catsburg met een gebaar aangeeft dat Mol hem daarmee juist gelijk geeft. 'De regel is dat Lewis ruimte moet geven, omdat Max aan de binnenkant voor hem zit. Als Lewis geen ruimte geeft, kom je elkaar tegen, dus Max maakt maximaal gebruik van de regels', zo vindt Mol dat Verstappens actie niet bestraft hoefde te worden.
Catsburg merkt dat Mol niet goed naar zijn woorden geluisterd heeft. 'Max doet het volgens de regels goed, honderd procent', zo verduidelijkt hij dat hij niet voor een straf voor Verstappen pleit. 'Ik ben het alleen niet eens met de regel. Ik vind dit geen racen', luidt het harde oordeel van de 37-jarige analist. De coureur aan de buitenkant heeft tegenwoordig nauwelijks nog rechten, en daar baalt de ervaren coureur van. Robert Doornbos vindt dit soort gevechten juist het genieten waard.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Complottheorie van McLaren
Catsburg reageerde daarnaast ook op de berichten rondom McLaren. Mol deelde eerder in de uitzending dat veel mensen het verdacht vinden dat Oscar Piastri voor de zomerstop nog de stabiele factor was, maar sinds de technische pech van Lando Norris in Zandvoort enorm is teruggevallen. De Australiër eindigde al vijf races op rij niet meer op het podium en verloor de leiding in het kampioenschap. Toch denkt Catsburg dat McLaren er alles aan doet om Piastri te helpen.
'Je hoort ook bij Red Bull wel eens dat de tweede auto zwakker is. Dat is totale onzin!' weet de Amersfoorter. 'Je wil natuurlijk dat die rijders goed presteren. Je wilt dat die tweede rijder (van Red Bull, red.) tussen de McLarens zit, dus je gaat niet één auto terugschroeven. Ik geloof dat gewoon niet.' Hij benadrukt ook dat McLaren er momenteel baat bij heeft om Verstappen met twee coureurs te kunnen bestrijden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties