Robert Doornbos heeft genoten van de Grand Prix van Mexico. De voormalige Formule 1-coureur volgde de race vanuit Dubai, waar hij vooral een chaotische openingsfase zag. Max Verstappen eiste de hoofdrol op bij de start en in een gevecht met Lewis Hamilton in de zesde ronde. De Ferrari-coureur werd bestraft, maar zou volgens Doornbos met data naar de FIA gewandeld zijn. Daar ontving hij nul op het rekest.
Doornbos zat bij de start van de race op het puntje van zijn stoel. Max Verstappen moest na een teleurstellende kwalificatie alles op alles zetten om de schade in het kampioenschap te beperken. De aandacht van veel analisten was dan ook gericht op de eerste coureur van Red Bull Racing. 'De run naar de eerste bocht is het magische van dit circuit. Wie doet wat in die 830 meter?' vroeg Doornbos zich ook af.
Leclerc met onbegrijpelijke actie
Verstappen verscheen vlak voor de race nog even voor de microfoon van F1TV, waar hij James Hinchcliffe te woord stond. 'De journalisten vroegen aan Max of hij al een scenario in gedachten had. Nee, dat is altijd instinctief', zo citeert Doornbos zijn landgenoot. 'Vanaf de karts handel je al instinctief op weg naar de eerste bocht', vervolgt de voormalige coureur, die zelf nooit in de karts reed. 'Dat deed Max hier precies hetzelfde. Hij pakte slipstreams en moest wel naar de racelijn gaan.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Doornbos ziet vooral Charles Leclerc als aanstichter van het feit dat Verstappen ruimte tekortkomt. 'Leclerc duwde Verstappen naar buiten en dat zorgde ervoor dat hij zijn wielen blokkeerde.' Verstappen schoot dan ook rechtdoor en kon in eerste instantie niet eens remmen. De Limburger leek een enkeltje richting de muur geboekt te hebben, maar verscheen toch weer bij bocht 3. 'Die autocontrole op het gras! Het is echt knap dat hij hem uit de muur heeft gehouden', laat Doornbos via een videoverbinding weten aan zijn collega's van De Stamtafel.
Leclerc haalde niet alleen op het rechte stuk een vreemde actie uit, maar ook in de eerste bochten. De Monegask werd gepasseerd door Lewis Hamilton, nadat hij de deur voor zijn oudere teamgenoot openzette. Leclerc haalde moeiteloos de eerste bocht, maar koos vervolgens voor een alternatieve route. 'Waarom snijdt Leclerc de bocht vol gas af? Hij pakt daar belachelijk veel meters en posities', reageert Doornbos bij Ziggo.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Leclerc schoof van de derde plek op naar de eerste plek en liet vervolgens alleen Norris langs. 'Hij gaf de plek niet terug aan Lewis', vervolgt Doornbos. 'Je kunt wel zeggen dat de FIA dit door het team laat bepalen, maar volgens mij was Lewis daar ook niet echt van gecharmeerd. Het is wel lastig, want als je Max en Lewis allebei in je spiegels ziet, weet je niet hoe of wat.' Toch is het onbegrijpelijk dat de wedstrijdleiding niet ingreep tegen Leclerc.
Verstappen liet Hamilton namelijk al voorbij in bocht 5, waarna Leclerc dus ervoor koos om zijn teamgenoot niet meer langs te laten. Doornbos wil ook een traditionele zwakke starter positief benoemen. 'Er was maar één coureur die alles perfect deed en dat was Lando Norris. Wat een start, jongens! Dit was misschien wel het beste wat hij ooit gedaan heeft in zijn Formule 1-carrière', lacht de Rotterdammer.
Hamilton boos
Doornbos besprak ook het harde duel tussen Verstappen en Hamilton uit de zesde ronde. Verstappen haalde de Ferrari-coureur in bocht 1 op legale wijze in, waarna Hamilton in bocht 4 aan de buitenkant rechtdoor schoot. Hamilton keerde via het gras terug op de baan, en miste de speciaal aangelegde escape road. De Ferrari-coureur werd onderzocht vanwege de wijze waarop hij op het circuit terugkeerde. 'Ik heb begrepen dat Lewis met de data naar de wedstrijdleiding is gestapt. Hij heeft gezegd dat je dat olifantenpaadje niet kunt halen met die snelheid.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hamilton krijgt daarin de steun van Doornbos. 'Dat gaat gewoon niet. Er ligt daar ook totaal geen grip en geen rubber. Vandaar ben ik rechtdoor geschoten', zo haalt Doornbos de uitleg van Hamilton aan. De analist voegt echter toe dat Hamilton vanwege een andere overtreding aangepakt werd. 'Hij is echter niet gestraft omdat hij dat paadje niet had gevolgd, maar hij is bestraft omdat hij de positie en de voorsprong, die hij pakte, niet teruggaf. Dat had hij wel moeten weten. Hij zat aan de buitenkant van Max.' Hamilton kreeg daarvoor een tijdstraf van tien seconden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties